گلستان سعدی نقش سفیر برای زبان و ادبیات فارسی را دارد

به گزارش طفره، کوروش کمالی سروستانی، رئیس مرکز سعدی شناسی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در فارس، مطرح نمود: پیوند دادن بچه ها و نوجوانان با ادبیات کلاسیک در دوره ای که ذهنشان آمادگی دارد، از اهمیت برخوردار است و همه دنیا سعی می نمایند از داشته های فرهنگی و اسطوره ای و داستان های خود با روایت های تازه که برای بچه ها و نوجوانان جذاب باشد، استفاده نمایند.

گلستان سعدی نقش سفیر برای زبان و ادبیات فارسی را دارد

این سعدی پژوه و نویسنده در ادامه گفت: ادبیات کودک و نوجوان آثاری هستند که از نظر درون مایه و ساخت و پرداخت، تصویر و زبان و بیان و شیوه ارایه باید با نیازها، علاقه مندی ها و تجربه ها به همراه توانایی درک و خواندن این نسل متناسب باشد.

کمالی سروستانی، اضافه نمود: در جهان هم عظیمان ادب وقتی می خواستند به این نکته برسند کارهای ارزشمندی کردند مثلا لافونتن در فرانسه بعضی از داستان ها برای بچه ها به شعر درآورد یا پوشکین در روسیه قصه های قدیمی روس ها را برای بچه ها بازنویسی کرد.

وی ادامه داد: این نشان دهنده آن است که نویسندگان عظیم جهان در اندیشه کار برای بچه ها بودند و هستند و به دنبال پیوند آنها با قصه ها و داشته هایشان که آمیخته با داستان های روایی و قهرمانی، حکایت های اخلاقی و آموزه های تعلیمی است، بودند.

رئیس مرکز سعدی شناسی، گلستان و بوستان را از نمونه های درخشان ادبیات تعلیمی، اخلاقی و اجتماعی برشمرد و گفت: در روزگار گذشته، گلستان سعدی کتاب تعلیمی مکتب خانه ها بود و دانش آموزان زبان و ادبیات فارسی را با گلستان می آموختند.

مولف کتاب سعدی شیرین سخن ادامه داد: متون کلاسیکی مانند گلستان سعدی به عنوان سفیری برای زبان و ادبیات فارسی به شمار می رود که حتی ترجمه های آن در جهانی غرب می تواند مبنایی برای نویسندگان خلاق قرار گیرد تا از طریق آن در کنار تصویرگری مناسب آثاری خلق نمایند که جوانان، نوجوانان و بچه ها را با حکیم عظیمی مانند سعدی آشنا نمایند.

به گفته این سعدی پژوه، بازآفرینی کلاسیک های دیگری مانند شاهنامه فردوسی در این زمینه قابل توجه است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8839

به "گلستان سعدی نقش سفیر برای زبان و ادبیات فارسی را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلستان سعدی نقش سفیر برای زبان و ادبیات فارسی را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید