چین به معاهده بین المللی تجارت تسلیحات می پیوندد

به گزارش طفره، وانگ یی، وزیر خارجه چین روز شنبه 6 مهر (28 سپتامبر) اعلام نمود که کشورش میخواهد به زودی به معاهده تجارت تسلیحات بپیوندد.

چین به معاهده بین المللی تجارت تسلیحات می پیوندد

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش یورونیوز، این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در پی آن است که امضای آمریکا در پای این معاهده را باطل کند.

این معاهده، تجارت بین المللی 70 میلیارد دلاری اسلحه را در سرتاسر دنیا تنظیم می نماید و به دنبال آن است که سلاح ها را از دسترس متجاوزان حقوق بشر دور نگه دارد.

تاکنون 104 کشور به این پیمان که در سال 2013 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده، پیوسته اند. این معاهده از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایلات متحده به امضاء رسید اما به دلیل مخالفت انجمن ملی سلاح و سایر گروه های محافظه کار هرگز از سوی سنا تصویب نشد.

آقای یی در سخنرانی روز آدینه در صحن عمومی سازمان ملل گفت که چین مراحل قانونی داخلی برای پیوستن به معاهده تجارت اسلحه را شروع نموده است. او تاکید نمود که پیوستن به این معاهده، وظیفۀ چین به عنوان عضوی از جامعه بین المللی است.

پس از سخنان وانگ یی، وزارت خارجه چین نیز در بیانیه ای خاطرنشان کرد که این کشور در کوشش است هرچه سریع تر به این معاهدۀ بین المللی بپیوندد و این نشان دهندۀ عزم چین برای چندجانبه گرایی در روابط بین المللی است.

در این بیانیه آمده است: چین همیشه به موضوع فروش غیرقانونی اسلحه و سوءاستفاده از آن اهمیت زیادی داده و از اهداف این پیمان حمایت می نماید.

چین و ایالات متحده از چند ماه پیش درگیر جنگ تجاری شده اند و تا جایی پیش رفته اند که بسیاری آن را نوعی جنگ سرد می خوانند. چین مدعی است که ایالات متحده در پی آن است که این کشور را مخالف چندجانبه گرایی در روابط بین المللی نشان دهد.

طبق اعلام موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، چین پنجمین صادر کننده تسلیحات دنیای در دنیا بین سالهای 2014 و 2018 بوده است؛ هرچند که چین از انتشار آمار مربوط به فروش اسلحه خودداری می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4068

به "چین به معاهده بین المللی تجارت تسلیحات می پیوندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین به معاهده بین المللی تجارت تسلیحات می پیوندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید