رونمایی از طرح جزیره پاک در چین ، ممنوعیت فروش ماشین با سوخت فسیلی تا 2030 (تور ارزان چین)

به گزارش طفره، دولت محلی جزیره هاینان در جنوب چین در نظر دارد فروش خودروهای دارای سوخت فسیلی تا سال 2030 را ممنوع کند. طبق گفته مقامات استانی در صورتی که چنین طرحی در جزیره هاینان اجرایی گردد، این جزیره اولین استان چین خواهد بود که ورود و فروش خودروهای دارای سوخت فسیلی در آن ممنوع خواهد شد.

رونمایی از طرح جزیره پاک در چین ، ممنوعیت فروش ماشین با سوخت فسیلی تا 2030 (تور ارزان چین)

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

خبرنگاران - آرش نهاوندی: دولت استانی هاینان با صدور بیانیه ای ادعا نموده که در زمینه کار خنثی سازی کربن استانی پیشرو در سراسر کشور است و از این منظر می تواند هنگام گفتگو در خصوص تغییرات آب و هوا در سطح بین المللی، این اقدام را به عنوان عملی زیبا و مهم جلوه دهد. در ادامه این بیانیه تاکید شده که تا 2030 ممنوعیت کامل استفاده از خودروهای بنزینی در سراسر جزیره هاینان اعمال خواهد شد. بر اساس این بیانیه، تا سال 2025 خودروهای عمومی تازه سوخت پاک جایگزین خودروهای بنزینی و دیزلی می شوند و در جزیره تردد خواهند کرد.

به گزارش سی ان ان، در این بیانیه بعلاوه برنامه خنثی سازی استفاده از کربن در جزیره هاینان توضیح داده شده است. در این طرج بر کاهش مصرف زغال سنگ و توسعه زیر ساخت های انرژی تتازه پذیر، از جمله انرژی بادی، موجی، خورشیدی، حرارتی و هسته ای تاکید ویژه شده است.

طبق این طرح تا خاتمه سال 2025 قرار است جزیره هاینان 55 درصد از کل انرژی مصرفی خود را با سوخت های غیر فسیلی تامین کند. این مقدار تا سال 2030 قرار است به 75 درصد برسد. استان هاینان کوچک ترین استان چین است که 10 میلیون نفر جمعیت دارد.

بریتانیا، اروپا و کالیفرنیا

با افزایش بحران آب و هوایی، دولت های سراسر جهان نیز در سال های اخیر تدابیر و اهداف مشابه آنچه قرار است در جزیره هاینان پی گرفته گردد، گرفته اند. به عنوان مثال در بریتانیا، قرار است تا سال 2030 استفاده از خودروهای تازه بنزین و دیزل سوز ممنوع گردد و قرار است تا سال 2035 خودروهای هیبریدی تازه در این کشور به فروش برسد.

اتحادیه اروپا نیز در اوائل امسال طرح های خود را در این زمینه اظهار داشت. در طرح اتحادیه اروپا به ویژه بر این نکته تاکید شده که تا خاتمه سال 2035 تنها خودروهای بدون دود و گاز آلاینده درسراسر کشورهای این اتحادیه ثبت خواهند شد. البته این طرح صرفا به عنوان یک پیشنهاد ارائه شده که باید پیش از اجرایی شدن در مجلس و شورای اروپا به رای گذاشته گردد. در هفته گذشته بعلاوه قانونگذاران استان کالیفرنیای آمریکا قرار است درباره قوانین ممنوعیت فروش خوردورهای تازه بنزین سوز تا خاتمه سال 2035، در این استان تصمیم گیری نمایند.

مارگو اوگ، رئیس هیات مدیره شورای بین المللی حمل و نقل پاک می گوید: بخش حمل و نقل مهم ترین همکار در زمینه انتشار گازهای سبز است. با برقی کردن بخش حمل و نقل می توان جان بسیاری را نجات داد.

معمای کربن چین

دولت چین در سال های اخیر به طور جدی مساله فروش خودروهای برقی در این کشور را مورد توجه قرار داده است. دولت چین در اوائل امسال اظهار داشت که در صدد توسعه زیر ساخت های شارژ خودروهای برقی برای خدمات رسانی به بیش از 20 میلیون خودرو است.

در سپتامبر 2020، شی جی پینگ رئیس جمهور چین اظهار داشت که کشورش تا خاتمه سال 2060 به طور کامل استفاده از کربن را کنار خواهد گذاشت. دولت چین برای رسیدن به این هدف، تدابیر شدیدی را در اوائل 2021 اتخاذ نموده است. از جمله این تدابیر می توان به بستن صدها معدن زغال سنگ اشاره نمود. در نتیجه این تدابیر، کشور با بحران کاهش ظرفیت برق روبرو شد، بحران برق نیز باعث خاموشی گسترده در بسیاری از خانه ها شد و کارخانه ها مجبور به کاهش فراوری شدند و زنجیره تامین مایحتاج مختل شد.

توسعه بحران سبب شد تا دولت چین تدابیر سخت گیرانه در زمینه استفاده از زغال سنگ را دوباره کنار بگذارد و فراوری آن در این کشور دوباره فرایند افزایشی پیدا کند. تا دسامبر سال گذشته، رکورد تازهی در زمینه فراوری زغال سنگ با فراوری ماهانه 385 میلیون تن در چین به دست امد.

شی چی پینگ نیز لحن خود را ملایم تر نموده و در سخنانی به صورت آنلاین در ژانویه امسال در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد اظهار داشت که رهبران متوجه چالش های اهداف خود هستند. ما نمی توانیم یک شبه استفاده از کربن را به طور کامل از بین ببریم. چین در صدد است به طور منظم از مقدار استفاده از انرژی سنتی کم کند و همزمان انرژی های تازه و قابل اتکایی را جایگزین کند.

اثرات حشکسالی بی سابقه در چین

با این حال، حتی در شرایطی که دولت ملی چین در خصوص سیاست های انتشار کربن خود دچار تردید شده، نادیده گرفتن اثرات تغییرات آب و هوایی غیرممکن شده است زیرا چین در تابستان امسال در مناطقی با بارش های بی سابقه و در مناطقی دیگر با موج های گرمای بی امان دست و پنجه نرم نموده است.

فصل باران در جنوب چین رکوردهای عجیبی به جا گذاشت و در مناطقی از این کشور سیل ها و رانش های شدید زمین ایجاد شد که صدها کشته و آواره بر جای گذاشت.

در همین حال، موج گرمای مداوم شمال چین را در ماه ژوئن امسال را در برگرفت و سپس به نیمی از کشور تسری پیدا کرد. استان جنوبی سیچوان که مشهور به داشتن منابع آب غنی است، با موجی از هوای گرم و خشک روبرو شده که این گرمای بی سابقه باعث بالا رفتن بی سابقه مصرف برق و انرژی و بسته شدن تعدادی از کارخانه ها، کاهش نور ایستگاه های مترو در شهرهای این منطقه شده است.

بخش هایی از رودخانه یانگ تسه نیز خشک شده و بر شش استان که این مجرای حیاتی آب از آن می گذرد، تاثیر گذاشته و تامین آب برای هزاران نفر در این منطقه را با شرایطی سخت روبرو نموده است. برای جبران این شرایط، چین دوباره فراوری زغال سنگ خود را افزایش داده تا بتواند برق مورد احتیاج خود را تامین کند. این شرایط چین را بیش از گذشته به استفاده از طغال سنگ متکی نموده است. در روز 3 اوت استفاده روزانه از طغال حرارتی در چین به 8.5 میلیون تن رسید و یک رکورد تاریخی به جا گذشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 21978

به "رونمایی از طرح جزیره پاک در چین ، ممنوعیت فروش ماشین با سوخت فسیلی تا 2030 (تور ارزان چین)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از طرح جزیره پاک در چین ، ممنوعیت فروش ماشین با سوخت فسیلی تا 2030 (تور ارزان چین)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید