خاتمه ماه عسل عربستان در اوپک

به گزارش طفره، ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز روز یکشنبه در گزارشی با آنالیز تاثیر پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار نفت که در بحبوحه کرونا دچار تنش شد؛ شروع کار دولت جدید ایالات متحده را چالشی تازه برای اوپک و اعضای آن بویژه عربستان ارزیابی کرد.

خاتمه ماه عسل عربستان در اوپک

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

تارنمای العربی الجدید با انتشار یک یادداشت تحلیلی از خبرگزاری رویترز، از احتمال تغییر روابط آمریکا با کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) بویژه عربستان و ایران سخن گفته و انتخاب جو بایدن بعنوان رییس جمهوری آینده آمریکا را سرآغاز تحولات گسترده برشمرد.

این یادداشت یادآوری می نماید که جو بایدن احتمالا در روابط آمریکا با سه عضو اصلی اوپک یعنی عربستان بعنوان بزرگترین فراوری نماینده سازمان، ایران و ونزوئلا که هردو تحت تحریم هستند و همچنین روسیه فراوری نماینده غیر اوپک، تجدید نظر کند. اگر چنین گردد تنشی دیگر در اوپک و درنتیجه بازار جهانی نفت درخواهد گرفت که اعضای این سازمان از حالا نگران بروز آن هستند.

بر اساس این گزارش، اعمال تحریم های شدید آمریکا علیه ایران و ونزوئلا میلیون ها بشکه نفت را از بازار دریغ کرد و درصورتی که بایدن در دوران ریاست جمهوری خود تحریم های این دو کشور را کاهش دهد، افزایش فراوری نفت از سوی ایران و ونزوئلا ممکن است به هماهنگی عرضه و تقاضای اوپک که چندسالی به غیبت دو شریک خود عادت نموده بود، ضربه بزند.

این خبرگزاری با آنالیز سخنان بایدن درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام، نوشت: رییس جمهور منتخب ایالات متحده همیشه اعلام نموده دیپلماسی چندجانبه را به تحریم های یک جانبه توسط ترامپ ترجیح می دهد، اما این لزوما به معنای تخفیف تحریم ها در اولین فرصت نیست بنابراین با توجه به احتمال بازگشت بایدن به برجام بعضی اعضای اوپک از اینکه بازگشت منابع نفتی ایران به بازار جهانی نفت عرضه را افزایش دهد؛ نگرانند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز، در عین حال لغو سریع تحریم ها را مورد تشکیک قرار داده و همین تردید را فرصتی برای اعضای اوپک پلاس ارزیابی کرد که توافق خود را برای فراوری بیشتر نفت ایران اصلاح نمایند با این اوصاف خطر خروج روسیه از این سازمان سایه تهدید دیگری بر آینده بازار نفت انداخته است.

رویترز به نقل از یک منبع مطلع ادعا کرد: حتی اگر تحریم ها علیه ایران برداشته گردد بازگشت صادرات نفت ایران به دلایل فنی قبل از تحریم از دو تا چهار ماه طول خواهد کشید بنابراین اوپک پلاس زمان کافی برای توافق در خصوص سقف جدید فراوری دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آوریل گذشته (فروردین 99) با مداخله در چالش کاهش قیمت نفت به تکاپو افتاد تا با حل تنش بین عربستان و روسیه ، شرکت های نفتی آمریکایی را چندماه قبل انتخابات از ورشکستگی نجات دهد.

انتها این مذاکرات باعث شد آمریکا، روسیه و عربستان عرضه نفت را که باتوجه به شیوع ویروس کرونا با کمبود تقاضا روبرو شده بود؛ کاهش دهند.

نویسنده رویترز در انتها با جمع بندی تحلیل خود نتیجه گرفته علیرغم اظهارات بایدن در خصوص روابط ایالات متحده و عربستان که حکایت از بازنگری آن داشت، بعید است که تحول شگرفی رقم بخورد بنابراین پیروزی بایدن اتحاد دهه های متمادی ایالات متحده با شرکایش را چندان تضعیف نخواهد کرد.

انتخابات آمریکا که سوم نوامبر (13 آبان) برگزار گردید با پیروزی جو بایدن بر ترامپ در هر دو عرصه رای مردمی و آرای الکترال (مجمع هر ایالت) انتها یافت.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 11481

به "خاتمه ماه عسل عربستان در اوپک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه ماه عسل عربستان در اوپک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید