تقاضای جهانی نفت تا دو سال دیگر عادی نمی گردد

به گزارش طفره، آژانس بین المللی انرژی در گزارشی پیش بینی کرد مصرف سوخت در سال 2023 به بیش از 101 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و 9 میلیون بشکه در روز کاهش تقاضایی که سال گذشته در پی وضع قرنطینه در کشورهای سراسر دنیا و فلج شدن پروازها روی داد، را جبران می نماید. اما گرایش هایی مانند دورکاری و کوشش دولت ها برای محدود کردن تغییرات اقلیمی باعث می گردد استفاده از هیدروکربن کمتر گردد. تقاضا برای نفت در اواسط دهه جاری حدود 2.5 میلیون بشکه کمتر از میزان پیش بینی شده از سوی آژانس بین المللی انرژی در سال میلادی گذشته خواهد بود. مصرف بنزین نیز احتمالاً پیش ازاین به پیک خود رسیده است.

تقاضای جهانی نفت تا دو سال دیگر عادی نمی گردد

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی در گزارش نیم سالانه دورنمای میان مدت اعلام نمود تقاضا برای نفت احتمالاً هرگز به مسیری که پیش از شیوع پاندمی داشت بازنخواهد گشت و در دوران پساکرونا ممکن است هیچ بازگشتی به شرایط عادی برای بازار نفت وجود نداشته باشد.

قیمت های نفت فرایند نزولی سال گذشته را معکوس نموده و در بازار لندن به مرز 70 دلار در هر بشکه افزایش پیدا نموده اند. این افزایش تا حدودی به دلیل قوی ماندن تقاضا در آسیا بوده اما عمدتاً نتیجه محدودیت عرضه چشمگیری است که فراورینمایندگان گروه اوپک پلاس به سرکردگی عربستان سعودی اجرا نموده اند.

عظیم ترین برندگان

آژانس بین المللی انرژی اعلام نمود کشورهای عضو گروه اوپک پلاس عظیم ترین برندگان در سال های پیش رو خواهند بود و سهم بازاری که اکنون فدا کردند را باز پس خواهند گرفت.

دورنمای آژانس برای صنعت نفت شیل آمریکا که رقیب طولانی مدت اوپک بوده است، به میزان چشمگیری ضعیف. تر شده است. این آژانس پیش بینی کرد پس از احیای قابل توجه تقاضای جهانی برای نفت در امسال و آینده که همسو با بهبود مالی گسترده روی می دهد، رشد مصرف آهسته خواهد شد و در سال 2026 به 104.1 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

آسیا حدود 90 درصد از این رشد را به خود اختصاص می دهد و عمده آن مربوط به پتروشیمی و احیای تدریجی بازار سوخت هواپیما خواهد بود. با فراگیر شدن بیشتر خودروهای برقی و بهره وری بیشتر موتورهای احتراق داخلی، تقاضا برای بنزین راکد خواهد شد.

با اوج دریافت مصرف، اوپک و متحدانش قادر خواهند بود کاهش فراوری چشمگیری که در سال 2020 به اجرا گذاشتند را معکوس نمایند. احتیاج به نفت اوپک از 27.3 میلیون بشکه در روز در سال 2021 به 30.8 میلیون بشکه در روز در سال 2026 رشد خواهد نمود. بازارهای جهانی نفت حتی ممکن است در اواسط دهه جاری در صورت ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران، با کمبود عرضه روبرو شوند. در چنین سناریویی، عربستان سعودی، عراق و سایر صادرنمایندگان نفت منطقه خلیج فارس باید نفت بیشتری فراوری نمایند و در نتیجه ظرفیت مازاد فراوری این گروه به پایین ترین حد از سال 2016 کاهش پیدا خواهد نمود.

کاهش سرمایه گذاری در عرضه جدید نفت

برای رقیبان اوپک تصویر تیره تری وجود دارد. سرمایه گذاری در فراوری جدید سال میلادی گذشته در پی ریزش قیمت های نفت به میزان 30 درصد سقوط کرد و در سال 2021 تنها به میزان اندکی بهبود پیدا خواهد نمود.

صنعت نفت شیل آمریکا که زمانی به نظر می رسید اوپک را قطعاً در منگنه قرار خواهد داد، با معکوس شدن اقبال خود روبرو شده است. اکنون که شرکت های انرژی ناچارند پس از سال ها ضرر دهی هزینه شان را محدود نموده و به سوددهی بالاتر متمرکز شوند و توجه بسیاری از شرکت های حفاری به نگرانی های محیط زیستی سرمایه گذاران جلب می گردد، فراوری نفت آمریکا تنها رشد ملایمی خواهد داشت.

این کشور در این دورنما عظیم ترین سهم را در عرضه جدید نفت خواهد داشت. درحالی که سال میلادی گذشته پیش بینی شد آمریکا تا اواسط دهه جاری عمده عرضه جدید را فراهم خواهد نمود اما اکنون پیش بینی می گردد آمریکا تنها 16 درصد در رشد فراوری نفت تا سال 2026 سهم داشته باشد.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، این صنعت تحکیم می گردد و رویکرد محافظه کارانه تری را در مورد سرمایه گذاری در پیش می گیرد و هم زمان سرمایه ارزان به وفور سال های رونق نخواهد بود. کندی رشد فراوری نفت آمریکا راه را برای گروه اوپک پلاس به منظور پر کردن عمده شکاف عرضه هموار می نماید.

سهم کمتر اوپک از بازار نفت

بااین حال حس پیروزی برای اوپک و شرکایش نسبی خواهد بود. ظرف پنج سال آینده، سهم بازار اوپک پلاس حدود 52 درصد خواهد بود که کمتر از 57 درصد سهم این گروه در سال 2016 است که اتحاد اوپک پلاس تشکیل شد. کشورهای عضو اوپک در سال های آینده میزان عرضه نفت را افزایش خواهند داد اما عمده این عرضه مربوط به ظرفیت جدید نخواهد بود بلکه شامل احیای فراوریی است که متوقف نموده بودند.

آژانس بین المللی انرژی هشدار داد ریسک بیشتر برای اوپک پلاس و سایر فراورینمایندگان، تقاضای کمتر است که ممکن است پایین تر از میزان پیش بینی شده باشد. اگر دولت ها در زمینه اصلاحات محیط زیستی سریع تر از حد انتظار اقدام نمایند و مصرف نمایندگان سفرهای تجاری را متوقف نموده و از بازیافت استقبال نمایند، حدود 5.6 میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت ممکن است تا سال 2026 حذف گردد.

آژانس بین المللی انرژی اعلام نمود تقاضا ممکن است زودتر ازآنچه تصور می رفت به پیک خود رسیده باشد. سیاست های قوی تر و تغییرات رفتاری می تواند زمان پیک تقاضا را جلوتر بیندازد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 13367

به "تقاضای جهانی نفت تا دو سال دیگر عادی نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقاضای جهانی نفت تا دو سال دیگر عادی نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید