هواپز و مایکروویو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

به گزارش طفره، آشپزی یکی از بخش های مهم زندگی افراد است اما امروزه به دلیل وجود مشغله های کاری و فرصت کم برای انجام این کار، دستگاه های مختلفی به کمک افراد آمده اند. از دستگاه های محبوبی که امروزه در آشپزخانه ها وجود دارد، می توان به مایکروویو و دستگاه هواپز اشاره کرد؛ اما سؤالی که ممکن است فکر افراد را درگیر کند این است که تفاوت های هواپز و مایکروویو چیست؟ در این بخش به بررسی مهم ترین موارد می پردازیم:

هواپز و مایکروویو چه تفاوت هایی با هم دارند؟

هواپز چیست؟

یکی از محبوب ترین لوازم آشپزخانه ای که در سال ­های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، دستگاه های هواپز یا (air fryer) است. این دستگاه با کمک هوای بسیار داغ به جای استفاده از روغن به پخت وپز غذا به صورت کاملاً سالم می پردازد و از جذب روغن و دریافت چربی اضافی جلوگیری می کند. این دستگاه به دلیل محبوبیت، کارایی و عملکردی که دارد به یکی از لوازم خانگی بسیار محبوب در بین خانواده ها تبدیل شده است.

روش کار هواپز به این صورت است که هوای داخل محفظه تا دمای بسیار بالایی گرم می شود، سپس با قرارگرفتن سبد یا ظرف مناسب و بسته شدن در دستگاه با چرخش هوای گرم غذا پخته می شود. از مزایای استفاده از این دستگاه می توان به این موارد اشاره کرد که با کمک این دستگاه غذا بسیار ترد و خوشمزه تهیه می شود که در فرهای معمولی این مورد امکان پذیر نیست!

آگهی های هواپز را در خبرنگاران ببینید

اگرچه به نظر می رسد که مایکروویو یکی از دستگاه های مدرن و امروزی است که در لوازم خانه مورد استفاده قرار می گیرد، اما جالب است بدانید این دستگاه بسیار قدیمی است و اولین بار در سال 1946 در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. در این دستگاه مواد غذایی در مرکز محفظه قرار گرفته و با کمک تشعشعات الکترومغناطیسی غذای موردنظر گرم می شود.

برای اینکه اطمینان حاصل شود که تمام بخش های غذا گرم شده و در واقع انرژی به تمام بخش ها رسیده است، میزهای چرخشی در مرکز این دستگاه قرار داده اند؛ که هم زمان با شروع فشردن دکمه شروع، این میزها نیز شروع به چرخاندن غذا می کنند.

تفاوت های هواپز و مایکروویو در کارکرد

همان طور که گفته شد یکی از تفاوت های هواپز و مایکروویو اساس کار این دو دستگاه با یکدیگر است. تا این قسمت حتماً متوجه شده اید که هوا پزها، هوای درون دستگاه را گرم کرده و به کمک آن روشی برای پخت وپز ایجاد می کنند. در واقع از دیدی دیگر می توان گفت هواپزها جایگزین سرخ کن ها شده اند و به جای استفاده از روغن از هوا استفاده می کنند.

نمی توان گفت هواپزها با کمک هوا غذا را گرم می کنند! همان طور که گفته شد این کار به وسیله ماکروویو با کمک تشعشعات الکترومغناطیسی انجام می شود. در این روش این تشعشعات بخش هایی از غذا را گرم کرده و سپس اجازه می دهد غذا به وسیله قابلیت رسانایی خود گرم شود.

هواپز بهتر است یا مایکروویو؟

این سؤال تقریباً بی فایده است! چرا که این دو مورد تفاوت اساسی در کارکرد و کارایی خود دارند. از مهم ترین تفاوت های هواپز و مایکروویو که می توان در زمینه مقایسه این دو دستگاه به آن پرداخت این است که در زمان استفاده از هواپز در پخت غذا، متوجه تغییر رنگ غذا و تغییر طعم آن می شوید؛

همان طور که گفته شد این دستگاه به عنوان یک وسیله برای کمک به پخت وپز استفاده می شود و می تواند باعث تغییر طعم و مزه غذا شود. اما این قابلیت در مورد مایکروفر صدق نمی کند. در ماکروویو با گرم کردن غذا، مزه آن تغییری نمی کند.

تفاوت های هواپز و مایکروویو در مصرف انرژی

یکی دیگر از تفاوت های هواپز و مایکروویو مقدار مصرف انرژی در این دستگاه ها بستگی به این مورد دارد که چند بار در روز از این دستگاه ها استفاده شود و اینکه دستگاه به برق به صورت دائم متصل باشد یا نه؛ اما به طورکلی می توان گفت هواپزها به دلیل اینکه از سیستم گرمایش قدرتمندی برخوردار هستند، به 1200 الی 1500 وات انرژی برای کار نیاز دارند. از طرف دیگر مایکروویوها برای اینکه به مدت 30 دقیقه روشن باشند به حدود 1200 وات انرژی نیاز دارند؛

در کنار این مورد زمانی که مایکروویو به برق متصل است،× 5 الی 7 وات برق اضافی نیز در این حالت مصرف می کند که دستگاه هواپز این مورد را ندارد. بر اساس مشاهدات و تجربیات بسکمک از افراد صاحب خانه دستگاه های هواپز جایگزین بهتری برای مایکروویوها در زمینه مقدار مصرف انرژی هستند؛ چرا که این دستگاه ها در زمان روشن بودن برق اضافی نیز مصرف نمی کند.

بررسی مزایا و معایب ماکروویو

  • زمان گرم کردن غذا را بسیار کوتاه می کند.
  • ایمنی بسیار بالایی را در مقابل آتش سوزی فراهم می کند.
  • گرم کردن غذا بدون نیاز به روغن

معایب استفاده از مایکروویو

  • این دستگاه تک کاره است و فقط می تواند غذا را گرم کند.
  • با کمک این دستگاه نمی توان به پخت وپز پرداخت.
  • استفاده مایکروویو در طولانی مدت می تواند اثرات مضری برای سلامتی داشته باشد.

بررسی مزایا و معایب هواپز

  • روش سالم برای پخت وپز بدون استفاده از روغن است.
  • تهیه انواع غذاها اعم از سبزیجات، گوشت و … امکان پذیر است.

معایب استفاده از هواپز

  • هواپز گران تر از مایکروویو است.
  • مدت زمان پخت غذا در هوا پز طولانی است.
  • هوا پز در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می تواند خطرناک باشد.

برای دیدن آگهی های لوازم برقی آشپزخانه در خبرنگاران کلیک کنید

هواپز بهتر است یا مایکروویو؟

در مورد پاسخ به این سؤال نمی توان یک جواب را مشخص کرد؛ همان طور که تفاوت های هواپز و مایکروویو را در کارکردشان گفتیم و باتوجه به اینکه افراد نیازمندی های مختلفی را دارند، می توانند دستگاه موردنظر خود را انتخاب کنند.

به صورت خلاصه می توان گفت اگر فقط به دستگاهی نیاز دارید که فقط به گرم کردن غذا بپردازد و قیمتی مقرون به صرفه نیز داشته باشد، مایکروویو گزینه مناسبی است. اما اگر قصد دارید روش پخت وپز خود را سالم تر کنید و غذاهای سالم و مفیدی را داشته باشید، می توانید از هواپز استفاده کنید.

آگهی های مایکروویو را در خبرنگاران ببینید
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 21311

به "هواپز و مایکروویو چه تفاوت هایی با هم دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپز و مایکروویو چه تفاوت هایی با هم دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید