نظرسنجی از دانشجویان در مورد سامانه های مجازی دانشگاهها در عصر کرونایی

به گزارش طفره، تهران (پانا) - شیوع بیماری کرونا از سال گذشته بسیاری از سازمانها را دچار تغییر و بسیاری از کسب و کارها را با مشکل و آسیب روبرو کرده است. در این میان آن­چه بیشتر خانواده­ ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، مسائل مربوط به آموزش است.

نظرسنجی از دانشجویان در مورد سامانه های مجازی دانشگاهها در عصر کرونایی

در دوران کرونا، دانشگاه ها آموزش های غیر حضوری خود پیش گرفتند اما به دلیل سرعت پایین اینترنت و سایر مسائل استفاده از این سیستم آموزشی برای دانشجویان چندان ساده نبوده است. بیشتر دانشگاه ها از شرکتهای ارائه دهنده سرویس کلاس مجازی استفاده کرده و یا واحد فناوری اطلاعات خود دانشگاه اقدام به راه اندازی سیستمهای کلاس مجازی نمودند. در این میان البته دانشگاه های مجتمع مانند دانشگاه آزاد و یا دانشگاه پیام نور رویکرد متمرکزتری را داشتند و سامانه های خود دانشگاه به صورت یکسان و یکپارچه این آموزش ها را مدیریت کرد.

دانشجویان و اساتید اما برایشان فرقی ندارد که سامانه ها متمرکز باشد یا متفاوت. آن ها برایشان بی دغدغه بودن ملاک است. در این گزارش در قالب نظرسنجی به سراغ تعدادی از دانشجویان رفتیم و سعی کردیم دغدغه های دانشجویان و اساتید را در مورد آموزش الکترونیکی به مسئولین انعکاس دهیم.

خوان اول- خرید دستگاه مناسب

هر چند این مسئله به عنوان یک مسئله عمومی در کل جامعه آموزشی (چه معلم و دانش آموز و چه استاد و دانشجو) مطرح است، اما از آن نمی­ توان چشم پوشی کرد. بسکمک از مسائل روزهای اول و حتی هم­اکنون ناشی از نداشتن ابزار و وسایل مناسب چه برای ارائه و چه برای شرکت در کلاس است.

خوان دوم - اینترنت

اینترنت کشور به خصوص در ماه های اخیر دستخوش تغییراتی شده است که هرکس تقصیر آن را به گردن دیگری می اندازد. اما آن چه مهم است این است که اینترنت هنوز به عنوان دغدغه اصلی استادو دانشجو مطرح است هم از نظر کیفیت برگزاری و هم از نظر هزینه آن.

خوان سوم- اشکالات در سامانه ها

بیشتر دانشجویان از اشکالات سامانه ها در روزهای اول ترم شاکی بوده و بعضی از این اشکالان هنوز نیز باقیمانده است. اما آنچه در این بین نمیتوان به طور قطع اظهار نظر کرد این است که اشکالاتی که در حین استفاده از سامانه ها ایجاد میشود آیا ریشه در مشکل اینترنت کلی کشور دارد یا اینترنت کاربر مشکل دارد یا اینکه هیچکدام و سامانه ظرفیت سرویس دهی مناسب را ندارد؟ پاسخ به این سوال نیاز به بررسی بیشتر خواهد داشت اما در کل موجب نارضایتی کاربران را ایجاد کرده است.

خوان چهارم- پشتیبانی

فارغ از این که مسائل استفاده از سامانه به چه دلیلی بوده و یا هست، وجود مسائل در هر صورت با توجه به شرایط ایجاد شده پذیرفتنی است. موضوعی یک باره در قالب بحران ایجاد شده و گریبانگیر همه ما بوده است. راه حل های ارائه شده هم با توجه به زمان محدود طبیعتا مسائلی دارند. اما آن چه مهم است این است که آیا اگر مسئله ای بود حل میشود؟ آیا کسی هست که به حرف من گوش بدهد و مشکل من را حل نماید؟ پشتیبانی به موقع از کاربران و برطرف اشکالات آن ها به صورت در لحظه برای کاربران بسیار مهم است. و قطعا نوشداروی بعد از مرگ سهراب کمک کننده نیست.

خوان پنجم- محتوای دروس

واقعیت این هست که آموزش از طریق فضای مجازی مزایا و معایب خود را دارد. نبود مواجهه حضوری و البته محدودیت های سیستم های آموزش مجازی برای بعضی از ارائه ها از این دست هستند. از سوی دیگر اساتید نیز الزاما محتوای متناسب با فضای مجازی تهیه نکرده بودند و در بعضی از دروس مثلا دروس با فرمول نویسی و یا دروسی که نیاز به حل تتشریحی دارد، مسائلی را باعث می شود.

خوان ششم- امتحانات

موضوع شیرین امتحانات موضوعی است که برای بیشتر دانشجویان یک استرس بوده. چه قبل از کرونا و چه بعد از آن. و موضوع تقلب در امتحانات نیز دغدغه اصلی اساتید و کادر آموزشی بوده است. برای دانشجویان مجازی استرسی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم میکنند ، علاوه بر خود امتحان مسائل احتمالی سیستم های مجازی برای برگزاری آزمون هست.

خوان هفتم- یادگیری

در سرانجام خوان آخر هست که هنوز به آن نرسیده ایم. آن هم مسئله یادگیری است. آیا با طی تمام این مسائل و با وجود این دغدغه ها، کیفیت یادگیری در ساختار موجود حفظ شده است؟ یا نیاز به جبران دارد؟ این خوان آخر، خوانی است که هنوز برای طی آن و پاسخ به آن شاید زود باشد اما مسئله و دغدغه بسیار مهمی است.

در ادامه نظرات بعضی از دانشجویان دانشگاه­های مختلف کشور را میخوانیم:

گلناز گوهری دانشجوی رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه آزاد کرج نیز می گوید: من به شخصه از اپلیکیشن وادانا استفاده می کردم. از نظر کیفیت اینترنت ضعیف بود و سایت قطع و وصل می شد و صحبت های اساتید را به خوبی متوجه نمی شدیم.

علیرضا شریعت، رشته کارآفرینی از دانشگاه تهران جنوب گفته است: آموزش های مجازی کارایی بیشتری از کلاس های حضوری سابق داشت. آموزش های مجازی باعث شده دانشجویان پیگیرتر باشند و بعضا که قطع و وصلی داشت خیلی از دوستان در گروه واتساپی پیگیر بودند که از محتوا عقب نمانند. سامانه دان که از آن استفاده می کنیم به طور کلی عملکرد خوبی دارد اما بهتر از این ها هم می تواند باشد.

اما مریم حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ از نظر کلاس های آنلاین خیلی خوب عمل کرد و به نظر من وقت های کلاس های آنلاین از کلاس های حضوری هم بیشتر بود. من خودم به شخصه از سامانه ال ام اس استفاده می کنم. به طور کل آموزش های مجازی قطع و وصلی که دارند اما این ترم مسائل فنی کمتر بود.

متین جمشیدی، دانشجوی رشته صنایع غذایی از دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات می گوید: من در حال حاضر از اپلیکیشن دان استفاده می کنم، میکروفون یا صدا بعضی وقت ها قطع و وصل می شد. برای آپلود امتحان هم مشکل داشتیم. اما نقطه قوت این سامانه راحتی استفاده از پاورپوینت و آپلود فایل در موقع کنفرانس است و البته از تیم پشتیبانی هم رضایت داشتم چرا که برخورد خیلی مودبانه و خوبی داشتند.

زهره بختکمک کارشناس ارشد در بخش هنر از دانشگاه الزهرا معتقد است:

من به شخصه از سامانه ال ام اس استفاده می کنم و به تازگی عملکرد این سامانه بهتر شده است و امسال در مبحث آزمون ها مسئله ای نداشتیم.

اما فریبا اکبر زاده، رشته شیلات از دانشگاه علوم تحقیقات معتقد است: به نظر من اپلیکیشن دان نقاط قوت دارد و نقطه ضعف هم دارد. در اپلیکیشن دان موقع کلاس ها خیلی وقت ها نمیشود وارد این سامانه بشویم و بعضا میکروفون هم وصل نمی شود. آموزش مجازی بیشتر برای واحدهای تئوری خوب است اما برای واحدهای عملی مناسب نیست.

آقای قویدل، دانشجوی رشته مدیریت دولتی نیز گفت: من در دانشگاه از فضای وبینار استفاده می کنم و در این فضا مسئله ای نداشتم که بخواهم در مورد پشتیبانی این سیستم صحبت کنم فقط بعضی وقت ها که تعداد همزمان آنلاین زیاد می شد مقداری قطعی ها بیشتر می شد.

یک کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران اظهار کرد: واقعیت اینکه من تجربه حضوری را نداشتم در دانشگاه اما از فضای مجازی رضایت نداشتم. کلاس ها قطعی و وصلی نداشت اما ارتباط و تعامل با استاد خیلی رضایت بخش نبود و کلاس ها فشرده بود. پشتیبانی ها که رضایت بخش نبوده است و به خوبی جوابگوی ما نبوده است .

نیلوفر زنگنه نژاد، دانشجوی ارشد رشته مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد خوراسگان گفت: در مورد اپلیکیشن ها و فضای مجازی واقعیت این است که در مبحث ویرایش، مسائلی وجود داشت و برای همان بار اول امکان ویرایش نبود و این باعث شده بود تا پشتیبانی هم به دردسر بیفتد. من به شخصه از فضای مجازی آدوبی کانکت استفاده می کردم و بسیار قطع و وصل داشت اما کنفرانس ها با اپلیکیشن دان مسئله ای نداشت . از نقاط قوت سیستم دان این بود که خیلی سریع وارد می شدیم و به طور کل پشتیبانی این مجموعه عالی بود.

این گزارش کمکی به مسئولین آموزشی کشور و دانشگاه هاست تا بتوانند از زاویه دید دانشجویان و اساتید نیز موضوعات و دغدغه های آن ها را دیده؛ نقاط قوت را تقویت و نقاظ ضعف را برطرف کنند. این گزارش آغاز یک حرکت بوده و این خبرگزاری آمادگی دارد تا این گزارش سایر دانشجویان و اساتید را در این مورد منعکس نماید و همینطور آمادگی دارد تا نظرات دست اندرکاران محترم آموزش دانشگاهی کشور را نیز در گزارش مجزایی منعکس نماید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 12949

به "نظرسنجی از دانشجویان در مورد سامانه های مجازی دانشگاهها در عصر کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظرسنجی از دانشجویان در مورد سامانه های مجازی دانشگاهها در عصر کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید