معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران

به گزارش طفره، منطقه ای در کشور وجود دارد که بدون شک، غذاهایش باب میل همه ایرانیان است. این منطقه جایی نیست جز مازندران. انبوهی از غذاهای سنتی وجود دارند که از میان آنها می شود به خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو اشاره کرد. با ما در مقاله خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران همراه باشید تا شما را با تعدادی از بهترین غذاهای سنتی مازندران آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با غذاهای محلی معروف مازندران برایتان جالب خواهد بود.

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران

آغوز مسما

شاید بتوان گفت که دلیل اصلی محبوبیت این مورد از بهترین غذاهای سنتی مازندران، وجود گوشت اردک باشد که همراه گردو، ترکیبی بسیار مفید و سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین را تشکیل می دهند. اما مسلما این دو ماده تنها مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه نیستند، بلکه این غذا موادی چون پیاز سرخ شده، رب انار، آب، شکر، دانه ساییده شده انار و ادویه را هم در خود دارد. هر چند برای تهیه آغوز مسما باید کمی صبور بوده و 2 ساعتی منتظر جا افتادن آن باشید، اما بعد از اینکه این غذا را همراه با برنج یا نان و انواع ترشی های محلی نوش جان کردید، دیگر همه سختی هایش را از یاد خواهید برد.

ناز خاتون

نازخاتون از جمله خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران است و شاید اگر آن را برای اولین بار دیده و چشیده باشید، گمان کرده اید که این غذا نوعی ترشی است. هرچند این گمان بواسطه وجود انار و فرآورده های آن شکل گرفته است، اما وجود بادمجان کبابی هم بر این گمان دامن می زند. برای تهیه این غذا به گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعناع خشک، گلپر و رب انار یا آب انار و البته بادمجان نیاز دارید.

کدوبره مازندران

کدوبره یکی از غذاهای محلی معروف مازندران بوده که می تواند در رژیم غذایی گیاهخوران و البته کسانی که قصد کاهش وزن دارند، به راحتی جای گیرد، چرا که مواد تشکیل دهنده این غذا شامل سیب زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ و ادویه هستند که همگی به راحتی و در کمترین زمان ممکن پخته می شوند. بنابراین، علاوه بر تناسب احتمالی این غذا با رژیم غذایی، روی سرعت آماده شدنش هم می توانید حساب ویژه ای باز کنید.

باقلا وابیج

یکی از بهترین غذاهای سنتی مازندران، باقلا وابیج است که احتمالا بسیاری از شما آن را با نام باقلا قاتق می شناسید. بهتر است که این غذا را همراه با برنج شمالی و زیتون پرورده، ماهی شور و ماست نوش جان کنید. این غذا شامل باقلا، شوید خشک، تخم مرغ، سیر، کره، روغن و ادویه هست. باقلا وابیج آنقدر خوشمزه و ساده است که حتی همین الان هم می توانید دست به کار شده و اقدام به تهیه آن کنید.

مالابیج

این غذا در واقع نوعی ماهی شکم پر است که درون آن با موادی مثل سبزی های معطر، مغز گردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر پر می شود. ماهی بکار رفته در این نوع غذا، ماهی سفید است و البته از نوع نر آن که به اعتقاد محلی ها ماهی سفید نر از نوع ماده آن خوشمزه تر، لذیذتر و گوشت آن سفت تر هست. ابتدا، ماهی را پاک کرده و پس از پر کردن شکمش با محتویات از پیش آماده شده، آن را با نخ و سوزن دوخته و در خاتمه آن را روی حرارت آتش و زغال قرار می دهند تا خوب مغز پخت شود.

خورشت آلو

خورشت آلو مزه ای ملس دارد و آن را به صورت ترش هم میتوان تهیه کرد. این مورد از غذاهای محلی معروف مازندران را میتوان با مرغ تکه شده، دانه انار ملس، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده درست کرد.

اسپناساک

اگر از اسفناج دل خوشی ندارید، شاید با امتحان اسپناساک نظرتان به کلی عوض شود. فقط کافی است با ترکیب گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، آب و ادویه جات غذایی درست کنید تا پس از چشیدن آن عاشق اسفناج شوید. البته، جدا از طعم و مزه این غذا، وجود اسفناج می تواند بسیار مفید و مقوی باشد. این غذا جز سالم ترین غذاهای محلی مازندران است.

اسفناج مرجی

وقت آن رسیده تا یکی از غذاهای محلی مازندران را معرفی کنیم که سرشار از آهن است. بله، وجود عدس و اسفناج در کنار هم این اتفاق مبارک را رقم زد. البته، سیر و انار ترش هم مواد دیگر تشکیل دهنده این غذا هستند و شاید در نگاه اول طعم ترش انار در کنار مزه خاص اسفناج و ترکیب این دو با هم چندان متوازن به نظر نرسد، اما احتمالا پس از چشیدن این غذا نظرتان عوض خواهد شد.

بیج بیج

از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران میتوان به بیج بیج اشاره کرد. این غذا را هم می توانید با کته و هم با نان نوش جان کنید. برای تهیه این غذا، کافی است که گوشت چرخکرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل را با هم ترکیب کرده و از چشیدن غذای اصیل مازندرانی بسی لذت ببرید.

خورشت سیر انار

این غذای خوشمزه و لذیذ را می توانید با پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران و در عرض 50 دقیقه آماده کنید. البته، در تهیه این غذا دستتان باز است و می توانید از گوشت پرندگان دیگر از جمله بلدرچین هم استفاده کنید. هر چند تهیه این غذا با گوشت مرغ بهترین گزینه خواهد بود.

آش کدو

هر چند این آش خوشمزه ترکیبات غالبا گیاهی دارد، اما در تهیه آن از کوفته ریزه هم میتوان استفاده کرد. این ترکیبات شامل کدو، پیاز داغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک بوده و در خاتمه مثل بقیه آش های ایرانی با نعناع و پیاز داغ تزیین خواهد شد.

بشته واش

شما می توانید با استفاده از موادی چون اسفناج، عدس، سیر، پیاز، زیره سبز و ادویه و البته صرف زمانی در حدود 2 ساعت یکی دیگر از غذاهای سنتی مازندران را تهیه کنید. نام این آش خوشمزه بشته واش بوده و برای درمان بیماری هایی نظیر فقر آهن، یبوست و هموروئید توصیه می شود. در ضمنً، اگر دوست دارید که آش خوشمزه تری را بچشید، بهتر است که همچون اهالی مازندران این آش را را با نارنج و زیره فراوان میل کنید.

کئی پلا

این پلو را می توانید با ترکیب کدوی رنده شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ کرده، برنج و کره محلی و البته با کمی سلیقه و خلاقیت تهیه کنید. البته، از قلم نیاندازید که با خلاقیتتان دستور پخت این غذا را کن فیکون نکنید، چون در نهایت باید این غذا را به نام کئی پلا نوش جان کنید نه ناز خاتون.

منبع: همگردی
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 15973

به "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید