عبور از کم آبی نیازمند مدیریت الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری است

به گزارش طفره، نشست شورای گفت وگوی استان اردبیل برگزار گردید. حسین پیرموذن، رئیس اتاق اردبیل، دستور جلسه این نشست را خشک سالی در استان و راه های مقابله با آن اسم کرد که با دعوت از صاحب نظران، کشاورزان و اعضای کمیسیون های مربوطه از بخش خصوصی و مسئولان و متولیان دولتی در امر آب و کشاورزی به آن پرداخته خواهد شد.

عبور از کم آبی نیازمند مدیریت الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری است

پیرموذن تأکید کرد: ما باید به مقدار آبی که قادر به تأمین هستیم، الگوهای کشت را مدیریت کنیم، نه اینکه اجازه دهیم همه سیب زمینی بکارند و بعد نتوانیم آب مورداحتیاج را تأمین کنیم آن وقت هم کشاورز آسیب می بیند و هم محصول بی کیفیت فراوری می گردد.

او ادامه داد: متأسفانه در سیستم آبیاری فعلی، هدر رفت آب زیاد است بنابراین یکی از راه های صرفه جویی و مدیریت کم آبی این است که با اصلاح این سیستم، از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل، نگرانی کشاورزان از تشدید خشک سالی ها و شرایط نامناسب فراوری را یادآور شد و گفت: اگر در این زمینه به موقع چاره اندیشی نگردد، قطعاً چالش های بیشتری، کشاورزان منطقه را با خطر و آسیب جدی تری روبرو خواهد نمود.

اردبیل جزو پنج استان برتر کشور در زمینه آبیاری تحت فشار و قطره ای است

استاندار اردبیل هم در این نشست گفت: با توجه به ضرورت مدیریت منابع آبی و با تلاشی که در سال های اخیر در زمینه آبیاری تحت فشار و قطره ای انجام داده ایم، به صندلی خوبی دست پیدا نموده ایم و در سه چهار سال گذشته به پنج استان برتر در این زمینه رسیده ایم.

اکبر بهنام جو اضافه کرد: در سال های اخیر کارهای مهمی در زمینه مدیریت منابع آبی در استان شکل گرفته است، پایاب سد خداآفرین که حدود 47 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را پوشش می دهد از آن جمله است.

او تأکید کرد: 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه سد خداآفرین با آخرین متدهای آبیاری زیر کشت رفته اند و مابقی هم تا آخر سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که حدود هزار و دویست میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

بهنام جو اظهار داشت: در خصوص آب آشامیدنی هم با توجه به کاهش بارندگی در استان و کشور، و کاهش روان آب ها هم باید در بحث مدیریت منابع آبی بهتر عمل کنیم و هم منابع اقتصادی را برای آب رسانی افزایش دهیم که این رخ داده است.

استاندار اردبیل توضیح داد: برای آب رسانی روستاها سال جاری 100 میلیارد تومان افزایش اعتبار رخ داده است، سد عمارت و سد تازه کند هم به اتمام رسیده است که در ابتدا از این سدهای برای تأمین آب شرب شهرستان انگوت و شهر گرمی استفاده خواهد شد.

بهنام جو در این جلسه گفت: در مدیریت منابع آبی، همکاری بخش خصوصی، بحث الگوی کشت و استفاده از فناوری های علمی و دانش بنیان بسیار مهم است که امیدوارم برنامه خوبی در این زمینه تدوین و اجرایی گردد.

طرح امنیت غذایی در مجلس تصویب می گردد

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل هم در نشست شورای گفت وگوی این استان گفت: طرح امنیت غذایی در مجلس مطرح است که تمامی اختیارات را در زمینه تأمین مواد غذایی به وزارت جهاد کشاورزی می دهد تا فقط یک نهاد معین مسئولیت پاسخگویی را داشته باشد.

سیدغنی نظری اضافه کرد: یکی از مسائل کشور ما تأمین نقدینگی است که اگر بخش خصوص به این موضوع وارد نگردد با مسائل جدی روبرو خواهیم بود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس گفت: بخش خصوصی باید تقویت گردد، نگاه به سرمایه دار نباید نگاه منفی باشد، همکاری بخش خصوصی در بخش سرمایه گذاری می تواند در بسیاری از موارد نجات دهنده کشور باشد.

او تأکید کرد: جهاد کشاورزی اقدامات خوبی را در زمینه مدیریت منابع و کشت انجام داده است اما چاه های غیرمجاز مشکل اصلی استان ما هستند که باید اقدامات جدی در این مورد انجام گردد.

او اظهار داشت: سدهای ما در سطح استان اکثراً سدهای سیاسی هستند و هرکس صندلی سیاسی داشته است در منطقه خود سدی احداث نموده است درصورتی که آمایش جغرافیایی انجام نشده و بر اساس احتیاجها این اتفاق نیفتاده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 15287

به "عبور از کم آبی نیازمند مدیریت الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور از کم آبی نیازمند مدیریت الگوی کشت و اصلاح سیستم آبیاری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید