ضربه ای دیگر بر تحریم ها ، محصولات ایران ساخت احتیاج پتروشیمی مسجد سلیمان را برطرف کرد

به گزارش طفره، شکوفه های درخت تجاری سازی کالا های دانش بنیان در بهار سال جاری به ثمر نشست و میوه کاتالیست در پتروشیمی مسجد سلیمان مورد بهره برداری نهاده شد.

ضربه ای دیگر بر تحریم ها ، محصولات ایران ساخت احتیاج پتروشیمی مسجد سلیمان را برطرف کرد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، کاتالیست بعنوان یکی از کالا های دانش بنیان و فوق راهبردی در حوزه پتروشیمی، پالایش و فولاد به شمار می آید که طی دو دهه اخیر با برنامه ریزی اجرا شده، این کالا در اولویت های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توانمندسازی بخش ایران ساخت نهاده شد.

صنعت دانش بنیان کاتالیست ایران در هفته گذشته یکی از نقاط درخشان خود را شاهد بود و برای نخستین بار در کشور فعالیت یک مجتمع صنعت پتروشیمی با کاتالیست های تمام ایران ساخت افتتاح و راه اندازی شد. طرح پتروشیمی مسجد سلیمان یکی از طرح های حائز اهمیت صنعت پتروشیمی شناخته می گردد که هفته گذشته توسط رییس جمهوری افتتاح شد.

این طرح از ظرفیت فراوری روزانه 3 هزار و 250 تن اوره، برخوردار است و سالیانه مبلغ 268 میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد. نقطه حائز اهمیت آن استفاده کامل از کاتالیست های ایران ساخت است که تا پیش از تنها در حد یک یا دو کاتالیست ایران ساخت در فرآیند های پتروشیمی استفاده می شد، اما در این طرح از 8 کاتالیست ایرانی فراوریی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو به حجم 344 متر مکعب و به ارزش بیش از 3 میلیون دلار استفاده شد.

با این توانمندی ایجاد شده توسط این شرکت دانش بنیان ایران بعنوان یکی از سه کشوری شناخته می گردد که توانایی فراوری تمامی کاتالیست های مورد احتیاج در فرآیند فراوری اوره و آمونیاک را دارد. کاتالیست های تامین شده از سوی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو شامل کاتالیست های هیدروژناسیون گوگرد، سولفورزدایی، ریفرمینگ اولیه با بخار آب، ریفرمینگ ثانویه، کاتالیست های شیفت دما بالا و دما پایین، کاتالیست متانیشن و کاتالیست حذف هیدروژن است.

از مهمترین مزایای بومی سازی کالای فوق راهبردی و دانش بنیان کاتالیست، علاوه بر اشتغال زایی و صرفه جویی ارزی، عدم وابستگی به کشور های خارجی در شرایط تحریم ظالمانه و دسترسی به خدمات فنی و مهندسی است که تداوم فراوری محصولات پتروشیمی و پالایش و فولاد کشور را تضمین می نماید.

طبق گزارش های وزارت نفت، در بخش پتروشیمی و پالایشی از 85 نوع کاتالیست به ارزش 275 میلیون دلار در سال، تا به امروز 30 نوع کاتالیست داخلی سازی شده است و طبق پیش بینی ها تا خاتمه سال تا 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل بومی سازی این کالای حیاتی در کشور را شاهد می شویم.

همچنین در بخش دیگر یعنی صنعت فولاد نیز دانش بنیان ها خوش درخشیدند و احتیاج تمام کاتالیست های مصرفی این صنعت نیز با همت آن ها به طور کامل بومی سازی شد و از واردات کالا بی احتیاج شدیم. به طوری که تا قبل از سال 1397 حجم واردات کاتالیست های فولادی بالغ بر 18 میلیون دلار بوده است.

اما کاتالیست بعنوان قلب واحد های صنعتی شناخته می گردد که بدون حضور آن فراوری محصولات صادراتی، چون اوره، آمونیاک و متانول عملا امکانپذیر نبوده نیست و عدم تامین این کالا می تواند مسائل عمده فنی، مالی و حتی بحران سیاسی را برای کشور هایی مانند ایران که سرمایه های بزرگ نفت و گاز را دارا هستند، ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 14563

به "ضربه ای دیگر بر تحریم ها ، محصولات ایران ساخت احتیاج پتروشیمی مسجد سلیمان را برطرف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضربه ای دیگر بر تحریم ها ، محصولات ایران ساخت احتیاج پتروشیمی مسجد سلیمان را برطرف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید