خوردنی واین همه دردسر!

به گزارش طفره، هر سال با فرا رسیدن فصل سرما و تغییرات فصلی شاهد همه گیر شدن سرماخوردگی هستیم که به تناوب ممکن است با بروز بیماری های شدیدتری مانند سینوزیت که موجب التهاب مجاری بینی و سردردهای شدید می گردد، حساسیت ها و آلرژی خاص این فصل و یا دیگر بیماری ها مانند برونشیت مزمن، تشدید آسم، التهاب دستگاه های

خوردنی واین همه دردسر!

خوردنی واین همه دردسر!

هر سال با فرا رسیدن فصل سرما و تغییرات فصلی شاهد همه گیر شدن سرماخوردگی هستیم که به تناوب ممکن است با بروز بیماری های شدیدتری مانند سینوزیت که موجب التهاب مجاری بینی و سردردهای شدید می شود، حساسیت ها و آلرژی خاص این فصل و یا دیگر بیماری ها مانند برونشیت مزمن، تشدید آسم، التهاب دستگاه های حلق و بینی و ... همراه باشد و علاوه بر جای گذاشتن تأثیرات فیزیکی نامطلوب باعث پیامدهای اجتماعی، خانوادگی و گاهی روانی مانند اختلال در فعالیت های روزمره و کاهش کارایی افراد در محل کار و نگرانی روانی والدین در صورت ابتلای بچه ها و بچه ها و ... شود.

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی و گلو درد یک عفونت حاد (کوتاه مدت) ویروسی در قسمت مجرای تنفسی درقسمت مجرای تنفسی فوقانی است که به وسیله هوا و در اثر عطسه یا تماس افراد مبتلا به بیماری، از فردی به فرد دیگر سرایت می نماید.

علایم سرماخوردگی چیست؟

آب ریزش و گرفتگی بینی، گلو درد، بی تابی و التهاب ازجمله علایم عمده سرماخوردگی است. بیشتر اوقات گلودرد علاوه بر سرماخوردگی، می تواند علامت جدی بعضی بیماری ها مانند گلو درد استرپتوککی (میکروبی) که احتیاج به تشخیص پزشکی و درمان با آنتی بیوتیک دارد، باشد. وقتی که سرماخوردگی ویروسی است،آنتی بیوتیک ها تأثیری در بهبود سرماخوردگی ندارند. لذا برای رهایی هر چه سریع تر علاوه بر مراجعه به پزشک، لازم است فرد تغذیه مناسب داشته و نکات مهمی را رعایت کند. هم چنین استفاده از بعضی گیاهان جهت درمان مفید است.

چند توصیه مفید و مؤثر

1- محیط مرطوب و گرم باعث تسریع بهبودی می شود.افرادی که به سختی دچار سرماخوردگی می شوند علاوه بر استراحت بهتراست از داروهای باز نماینده گرفتگی بینی هم استفاده نمایند. البته به طور موقتی است و اغلب اوقات بینی مجدداً دچار گرفتگی می شود.

2- در صورت ابتلا، استراحت کردن ونوشیدن مایعات فراوان به ویژه به صورت گرم مانند چای و یا غذاهای گرم مثل سوپ لازمه بهبودی سریع سرماخوردگی است.

3- کنترل درجه حرارت بدن هر چند ساعت به ویژه در اوایل سرماخوردگی لازم است؛ چه افزایش دمای بدن از حالت طبیعی (بالای 37 درجه) تب محسوب شده وممکن است باعث بروز اختلالاتی در سیستم بدن به ویژه در بچه ها (مانند تشنج و عواقب جبران ناپذیر بعدی) شود. پس به هرطریق ممکن ، مانند خیس کردن حوله در آب خنک و یا محلول آب و الکل و تماس آن با نقاطی مثل پیشانی، پشت یا پای بیمار و شستشوی آن، بایستی دمای بدن وتب را پایین آورده و از هر گونه عملی که باعث افزایش دمای بدن می شود مانند استفاده از پتو و یا نزدیک کردن شخص بیمار به بخاری، خودداری کرد.

4- نوشیدن مایعات مختلف مانند آب، آب میوه، چای و... که در نتیجه دفع مکرر آن باعث کاهش دمای بدن می شود توصیه می شود.

5- با توجه به اینکه وسایل گرما زای مورد استفاده در منزل اغلب بخاری یا شومینه است وممکن است هوای اتاق خشک شود بهتر است جهت تأمین رطوبت مورد احتیاج اتاق از کتری آب بر روی بخاری و یا دیگر دستگاه های ایجاد بخار بهره ببرید.

6- تغذیه مناسب شامل استفاده از فرآورده های گیاهی مفید ومکمل های غذایی توصیه می شود.

نکته: خوردن خربزه یک ساعت قبل از خواب، خوردن خرما، طالبی و هلو در رشد بچه ها تأثیر زیادی دارد.

- ویتامین ث

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث در این فصول توصیه می شود؛ ویتامین ث در بیماری های برونشیت مزمن نقش مهمی در حفظ ریه ها دارد. به طوری که طبق آنالیز های محققان، افرادی که روزانه 300 میلی گرم ویتامین ث مصرف می نمایند احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها 30 درصد کاهش پیدا می نماید. و یتامین ث را می توان از مرکبات به ویژه لیمو شیرین، پرتقال، گریپ فروت، سیر، میخک، لیمو، فلفل و مواد غذایی ای مانند فلفل قرمز، سوپ مرغ و ماست دریافت نمود.

- سیر و شلغم

سیر این طبیب گیاهی علاوه بر خواص دارویی و تغذیه ای به واسطه داشتن ماده ضد ویروس گزینه خوبی برای مصرف در مواقع تندرستی و چه در دوران سرماخوردگی است. برای برطرف بوی آن هم می توانید سیب یا عسل مصرف کنید. این ماده غذایی را به صورت پخته یا خام مصرف کنید.

شلغم هممانند سیر دارای خواص مفید زیادی است و استفاده از شلغم هم در فصل سرد توصیه می شود که می توان به صورت خام در سالاد یا پخته به همراه کمی نمک و شکر مصرف نمود.

- ماست

اگر جزو افردای هستید که به سرماخوردگی ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی دچارهستید توصیه می شود برای پیشگیری از سه ماه قبل، ماست مصرف نمایید. چون ماست از جمله موادی است که باعث افزایش ایمنی و سیستم دفاعی بدن می شود و بدن را در مقابله با عوامل عفونی و آلرژی آماده می نماید. اگر به خوردن ماست علاقه چندانی ندارید، می توانید مصرف پیاز را در برنامه غذایی خود افزایش دهید. چون پیاز هم از بالابرنده های کارایی سیستم دفاعی بدن است.

-بخورها و دم نموده های گیاهی

استفاده از دم نموده ها و بخورهای گیاهی از دیرباز مورد استفاده بوده است و اثرات مثبت آن بر کسی پوشیده نیست. در صورت آگاهی از مصرف صحیح آن، برترین پیشگیری نماینده از سرماخوردگی به تعداد می رود.

- بخور گیاهانی مانند تخم گشهم، مخلوط گیاه آویشن با گل بنفشه، ریحان با پونه خشک برای سرماخوردگی به ویژه در خروج ترشحات سینوسی در مبتلایان به سینوزیت بسیار مفیداست.

- معجون عسل به همراه لیموترش به همراه یک لیوان آب جوش در سرماخوردگی با منشاء سرما مفید واقع می شود.

- آب آناناس در تسکین التهاب گلو مفید است.

- مصرف ریشه شیرین بیان و مریم گلی در بهبود سرماخوردگی موثر است. البته قابل توجه است افرادی که دچار اختلالات فشار خون می باشند در مصرف شیرین بیان احتیاط نمایند.

مکمل های غذایی

- روی

استفاده از مکمل های روی در زمان سرماخوردگی باعث کاهش قدرت ویروس ها برای احاطه سلول های بدن وکمک به سلول های ایمنی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی می شود و علایم سرماخوردگی را تسکین می دهد.

نکته

- قرص روی مدت سرماخوردگی را در بزرگسالان کاهش می دهد. ولی در بچه ها اثری ندارد.

- اسپری بینی روی نسبت به قرص روی در بهبود سرماخوردگی موثرترند. این نتیجه در اثر آنالیز روی افراد به دست آمده است.

با پیشگیری و رعایت موارد مذکور به همراه تغذیه مناسب می توان از زیبایی های این فصل لذت برد. به امید آن که همواره در کنار خانواده سالم و تندرست باشید.

منبع:نشریه تغذیه و سلامتی تعداده 79

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 16119

به "خوردنی واین همه دردسر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردنی واین همه دردسر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید