بن بست در مسئله سیاست پناهندگان اروپا، سردرگمی قاره سبز در چگونگی برخورد با مهاجران

به گزارش طفره، خبرنگاران: یک روزنامه آلمانی در گزارشی از به بن بست رسیدن سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا و اختلاف اعضای این اتحادیه دراین باره به خصوص بعد از وقوع فاجعه غرق شدن کشتی حامل مهاجران در لامپدوسای ایتالیا اطلاع داد.

بن بست در مسئله سیاست پناهندگان اروپا، سردرگمی قاره سبز در چگونگی برخورد با مهاجران

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل در مطلبی از به بن بست رسیدن سیاست های اتحادیه اروپا در قبال پناهندگان که بعد از غرق شدن کشتی حامل مهاجران در لامپدوسای ایتالیا بحث های زیادی درباره آن به وجود آمده خبر داده و نوشت: وزرای کشور اتحادیه اروپا که اخیرا نشستی در این راستا در لوکزامبورگ برگزار کردند، هر یک می خواهند مسئولیت این فاجعه را به گردن دیگری بیندازند.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا کوشش می نماید بعد از فاجعه غرق شدن کشتی مهاجران در لامپدوسای ایتالیا به دنبال پاسخی بگردد تا مسئله واضح شده و چنین واقعه غم انگیزی دوباره به وقوع نپیوندد. اما کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان مانند گذشته درباره این مسئله که چگونه باید با پناهندگان از آفریقا و خاورمیانه رفتار نمایند با هم اختلاف نظر دارند.

بعد از نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ که روز سه شنبه گذشته برگزار گردید، این مسئله کاملا آشکار شد که تراژدی اخیر پناهندگان غرق شده در لامپدوسای ایتالیا، به سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا مرتبط است.

تا سه شنبه شب بیش از 270 نفر قربانی این فاجعه بودند. اما مرگ این تعداد افراد بیگناه که به خصوص از سومالی و اریتره راهی اروپا بودند سبب نشد اصلاح پیمان دوبلین 2 مد نظر وزرای کشور اتحادیه اروپا قرار گرفته و تغییراتی در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است که دوبلین 2 پیمانی است که با هدف مدیریت مهاجران در سال 2003 توسط وزرای داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به امضا رسید. بر اساس این پیمان مهاجران مجازند درخواست پناهندگی خود را تنها به مقامات کشوری ارائه دهند که از مرزهای آن وارد اروپا شده اند. به عبارتی کشورهای اروپایی نمی توانند درخواست پناهندگی پناهجویانی را که از مرزهای خودشان وارد اروپا نشده اند مورد آنالیز قرار دهند و باید پناهجویان را به کشوری بازگردانند که از مرزهای آن وارد اروپا شده اند.

بر اساس این قانون، کشورهای جنوبی اروپا چون ایتالیا، یونان و مالت، به سبب موقعیت ژئوپلتیک خود مملو از مهاجرانی هستند که منتظر دریافت حکم پناهندگی هستند. بنابراین این قانون خود موجبات توزیع نابرابر مهاجران در اروپا را فراهم می نماید.

کشورهای جنوبی اروپا بارها خواهان اصلاح این قانون اروپایی به منظور توزیع برابر مهاجران در اتحادیه اروپا شدند، اما اکثریت کشورهای اروپایی که آلمان در صف مقدم آنها قرار گرفته است مخالف چنین طرح اصلاحی هستند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از تاگس اشپیگل، وزیر کشور آلمان نیز در دیدار با همتایان خود در لوکزامبورگ، نقدها ایتالیا از این کشور را رد نموده و بر این مسئله تاکید نمود که آلمان در حد خود پناهندگان زیادی را پذیرفته است.

اختلافات بین کشورهای اتحادیه اروپا درباره چگونگی برخورد با پناهندگان همچنین سبب شد که کمیسر امور امنیت داخلی اتحادیه اروپا پیشنهادی را ارائه دهد مبنی بر اینکه سازمان فرانتکس که کنترل مرزهای خارجی اروپا را بر عهده دارد، عملیات نجات قایق های پناهندگان از قبرس تا اسپانیا را مد نظر قرار دهد.

این در حالی است که دیپلماتهای اروپایی درباره چنین پیشنهادی هم ابراز شک و تردید نموده و خاطر نشان کردند که چنین عملیاتهایی هم بعید است بتواند در طولانی مدت از وقوع فجایعی مانند لامپدوسا جلوگیری کند. از طرفی به دلیل بحران مالی قاره سبز بودجه این سازمان اروپایی(فرانتکس) در امسال کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرگزاری AFP، به نقل از محافل اروپایی در ایتالیا نیز به دلیل در پیش گرفته شدن سیاستهای ریاضتی، عملیات نظارت بر سواحل کاهش چشمگیری داشته است.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 3683

به "بن بست در مسئله سیاست پناهندگان اروپا، سردرگمی قاره سبز در چگونگی برخورد با مهاجران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن بست در مسئله سیاست پناهندگان اروپا، سردرگمی قاره سبز در چگونگی برخورد با مهاجران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید