چندجانبه گرایی؛ راهکار گروه 20 برای برون رفت از بحران کرونا

به گزارش طفره، وزرای خارجه کشورهای عضو گروه بیست در نشستی یک روزه به میزبانی ایتالیا درباره لزوم چند جانبه گرایی برای مقابله با بحران های همه گیری مانند کرونا و ساز و کار تقویت شرایط احیای اقتصاد جهانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

چندجانبه گرایی؛ راهکار گروه 20 برای برون رفت از بحران کرونا

به گزارش رویترز، در این نشست که نخستین اجلاس حضوری این گروه در دو سال گذشته بود علاوه بر کرونا و تبعات اقتصادی آن، بحران شرایط اقلیمی و تقویت کمک ها به آفریقا هم مورد توجه قرار گرفت. مقامات ارشد امریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه، آلمان و هند از جمله اعضای حاضر در محل اجلاس بودند، وزرای چین، برزیل و استرالیا از طریق ویدیو کنفرانس مذاکرات را دنبال می کردند و روسیه و کره جنوبی هم معاونان وزیر خارجه خود را به محل نشست فرستاده بودند.

لوییجی دی ماریو، وزیر خارجه ایتالیا در شروع نشست به نام میزبان گفت: پاندمی کرونا ضرورت واکنش بین المللی به شرایط اضطراری که از مرزها فراتر می رود را به همگان ثابت کرد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اما اظهاراتش را با انتقاد از چین و روسیه شروع کرد: وقتی همه با هم باشیم امکان گفت و گو هم وجود دارد. اما نحوه عملکرد چین و روسیه در شرایط فعلی و در بحث واکسن و همکاری با چند کشور خاص ما را متأثر کرد. ما نیازمند گفت و گو با مسکو و پکن هستیم. چراکه این موضوع یک مزیت ژئواستراتژیک کوتاه مدت نیست. در همین حال آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا هم که این اجلاس انتها بخش تور اروپایی اش بود، ضمن اشاره به کمک 2میلیارد دلاری امریکا به کوواکس گفت: ما باید به کشورهای فقیر در بحث واکسن کمک بیشتری کنیم. بدون شک برای انتها دادن به این پاندمی، واکسن بیشتری باید به منطقه ها مختلف برسد و نیازمند یک سیستم چندجانبه گرای قوی هستیم. به نوشته دویچه وله، در حاشیه این نشست وزرای خارجه امریکا، فرانسه و عربستان، شرایط لبنان و بحران عمیق آن را هم مورد بررسی قرار دادند. بلینکن همچنین در راستای سیاست های جو بایدن در خاورمیانه، در دیدار با فیصل بن فرحان همتای عربستانی اش در موضوع انتها جنگ یمن و مسائل حقوق بشری حال حاضر آن هم مذاکراتی داشت. اعضای گروه بیست با هشدار نسبت به بحران قحطی در افریقا از برگزاری نشست 2 روزه سران این گروه در ماه اکتبر با تمرکز بر شرایط قاره سیاه خبر دادند.

کنایه چین به امریکا

در حالی که در این نشست هم چین همچنان سیبل انتقاد غربی ها بود، وزیر خارجه این کشور، اروپا و غرب را متهم به شعار دادن کرد. به نوشته بوینس آیرس تایمز، وانگ یی گفت: چین از کشورهای توانمند می خواهد دست از تحریم های صادراتی بردارند. چند جانبه گرایی یک شعار پرطمطراق نیست و نمی تواند در پی اقدامات یکجانبه به دست آید. وی در پاسخ به اتهام زنی آلمان و غربی ها در حوزه واکسن هم گفت: چین 450 میلیون دوز واکسن را در کمترین زمان صادر کرده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 15048

به "چندجانبه گرایی؛ راهکار گروه 20 برای برون رفت از بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چندجانبه گرایی؛ راهکار گروه 20 برای برون رفت از بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید