برنامه عراق برای سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری روی برق هسته ای

به گزارش طفره، درحالی که ایران از سوی کشور های غربی برای توسعه انرژی صلح آمیز هسته ای خود تحت فشار است، همسایگان ایران از هند و پاکستان گرفته تا امارات و اخیرا عراق در کوشش برای فراوری برق هسته ای هستند.

برنامه عراق برای سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری روی برق هسته ای

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بلومبرگ طی گزارشی نوشت، عراق در حال کار بر روی برنامه ای است تا با استفاده از انرژی هسته ای و فراوری برق از آن به خاموشی های گسترده در این کشور که سبب بروز ناآرامی های اجتماعی شد، انتها دهد.

این کشور که دومین فراورینماینده نفت اوپک است، در حال حاضر از کمبود برق و سرمایه گذاری ناکافی در تاسیسات فرسوده رنج می برد. این کشور تا انتها دهه جاری میلادی با جهش 50 درصدی در تقاضا برای مصرف برق روبرو خواهد شد.

کمال حسین لطیف، رئیس سازمان تنظیم منابع رادیواکتیو عراق گفت کشورش در کوشش است تا 8 رآکتور با ظرفیت فراوری حدود 11 گیگاوات برق احداث کند. به گفته وی هزینه های این برنامه 40 میلیارد دلاری طی 20 سال بازگردانده خواهد شد.

لطیف اضافه کرد مقامات عراقی با مقامات روسی و کره ای برای همکاری در این زمینه مصاحبه نموده اند.

به نوشته این گزارش، کاهش قیمت نفت در سال گذشته، بودجه عراق را برای حفظ و توسعه سیستم شبکه توزیع برق این کشور که سال ها مورد غفلت واقع شده بود، کاهش داد. خاموشی های گسترده حاصل از این شرایط، اعتراضاتی در پی داشت که دولت عراق را تهدید به سرنگونی می کرد.

کمال حسین لطیف گفت: پیش بینی می گردد که بدون نیروی برق هسته ای تا سال 2030، ما با مسائل عظیمی روبرو خواهیم شد.

وی اضافه کرد نه تنها کمبود برق و افزایش تقاضا برای مقابله با آن وجود دارد اما عراق همچنین در کوشش است گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و آب بیشتری به وسیله شیرین کردن آب فراوری کند. این موارد زنگ خطری برای ما است.

به نوشته بلومبرگ، انرژی هسته ای که یک انرژی بدون فراوری دی اکسید کربن است، به کشورهای حاشیه خلیج فارس یاری خواهد نمود تا فراوری گازهای گلخانه ای را همانند کوشش سایر دولت ها در سراسر دنیا، کاهش دهند.

عراق تنها کشور عربی نیست که به دنبال انرژی هسته ای است و این جاه طلبی در میان سایر کشورها وجود دارد. برای مثال، عربستان نیز در حال احداث یک رآکتور آزمایشی است.

امارات نیز سال جاری نخستین رآکتور خود را به شبکه برق کشور متصل کرد و برنامه هایی در این زمینه دارد.

لطیف گفت کابینه عراق در حال آنالیز توافق نامه ای با شرکت Rosatom روسیه به منظور احداث رآکتورها هست.

مقامات کره ای نیز سال جاری اعلام کردند که خواستار یاری به عراق برای احداث تاسیسات هسته ای هستند و به مقامات عراقی پیشنهاد داده اند از رآکتورهای ساخته شده توسط آنها در امارات بازدید نمایند.

در عین حال لطیف از مذاکرات و مصاحبههای مقامات عراقی با مقامات فرانسوی و آمریکایی در خصوص این برنامه نیز اطلاع داد.

این مقام عراقی شرح داد حتی اگر عراق تعداد تاسیسات فراوری برق برنامه ریزی شده را احداث کند، برای پوشش مصرف آینده برق این کشور کافی نخواهند بود. شکاف میان ظرفیت و تقاضا در عراق 10 گیگاوات است و پیش بینی می گردد به 14 گیگاوات اضافه نیز در این دهه احتیاج داشته باشد.

احداث تاسیسات فراوری برق خورشیدی به اندازه کافی برای فراوری انرژی مشابه برنامه هسته ای تا انتها این دهه میلادی از دیگر برنامه های عراق است.

در حال حاضر، 1.2 گیگاوات از برق مصرفی عراق از ایران تامین می گردد.

به گزارش فارس، درحالی که تمامی کشورهای همسایه ایران از پاکستان و هند گرفته تا عراق و امارات و حتی عربستان که عظیم ترین صادرنماینده نفت در دنیا به شمار می رود، در کوشش برای فراوری برق هسته ای و توسعه این انرژی در کشورهای خود هستند، ایران از داشتن چنین دانش و توانی برای تامین نیروی برق خود از سوی کشورهای غربی مورد شماتت قرار می گیرد .درحالی که تهران بارها اعلام نموده است که برنامه صلح آمیز هسته ای را دنبال می نماید به این بهانه مورد تحریم و عملیات تروریستی قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 14544

به "برنامه عراق برای سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری روی برق هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه عراق برای سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری روی برق هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید