آنالیز تفاوت های برنج دمی یا کته ای با آبکش

به گزارش طفره، برنج یکی از پرمصرف ترین غذاها در ایران است که به همراه خورش های مختلف و انواع کباب ها خورده می گردد. در واقع برنج بعد از نان پرمصرف ترین خوردنی به عنوان غذا است. در پختن برنج دو روش اصلی وجود دارد. یکی روش پختن برنج به صورت کته ای یا دمی و دیگر به صورت آبکش است. در ادامه به نحوه پخت برنج دمی با آبکش، آنالیز تفاوت ها و اینکه کدام یک بهتر است می پردازیم.

آنالیز تفاوت های برنج دمی یا کته ای با آبکش

نحوه پخت برنج آبکش و کته ای

به طور کلی به نحوه پخت برنج آبکش و کته ای می پردازیم:

برنج آبکش

در تهیه برنج آبکش بعد از اینکه برنج را پاک کردید، آن را در یک ظرف بریزید و به مقدار یک انگشت بالاتر از سطح برنج در آن آب بریزید و به ازای هر پیمانه برنج که استفاده کرده اید، نصف قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید. و بگذارید به مدت 2 تا 3 ساعت برنج خوب خیس بخورد. سپس برنج را با آب ولرم چندین بار بشویید. در ادامه یک قابلمه را انتخاب کنید و در آن چند پیمانه آب، مقداری روغن و نمک بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش بیاید. سپس بعد از جوش آمدن به آن برنج را اضافه کنید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا مقداری برنج پخته گردد (این زمان تقریبی است و بستگی به نوع برنج شما دارد). بعد از گذشت این زمان چند عدد برنج را تست کنید و ببینید که آیا اطراف دانه های برنج کاملا پخته است و مغز برنج کمی خام است، این موقع برترین زمان برای آبکش کردن برنج است. آن را در یک صافی بریزید و چند بار با آب سرد بشویید. سپس دوباره آن را با مقداری روغن به قابلمه خشک شده اضافه کنید و با حرارت کم بگذارید تا پخته گردد.

برنج کته ای

در تهیه برنج کته ای ابتدا برنج را پاک کنید. سپس برنج را درون قابلمه مورد نظر بریزید و به قابلمه به مقدار یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب به اضافه کنید و بگذارید تا 1 الی 2 ساعت برنج خوب خیس بخورد. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت پایین قرار دهید تا آب برنج کم کم به جوش بیاید و برنج پخته گردد. بعد از اینکه آب به جوش آمد مقداری از آب برنج را بچشید و متناسب با آن به قابلمه نمک اضافه کنید و مقداری نیز روغن اضافه کنید. بعد از تبخیر شدن آب در قابلمه را بگذارید و مقدار حرارت را کم کنید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا برنج پخته گردد.

مقایسه برنج آبکش با کته ای

* شکل ظاهری

برنج آبکش به علت اینکه مدت زمان کتری در هنگام پختن در آب بوده است نسبت به برنج کته ای که زمان زیاد تری تا آماده شدن در آب بوده، دانه های برنج کمتر به هم می چسبند و از هم جدا و دانه دانه هستند. اما برنج کته ای مقداری نرم تر و اصطلاحاً شفته است. زیبایی شکل ظاهری برنج کاملاً سلیقه ای است، اما اگر اصل بر زیبایی باشد، ترجیح بیشتر افراد بر ظاهر زیباتر برنج آبکش است.

* زمان پخت

برنج کته ای نسبت به برنج آبکش زمان کمتری برای آماده و پخته شدن دارد. و یک نکته مهم در زمان پخت برنج وجود دارد این است که هرچه زمان پخت بیشتر طول بکشد مقدار تبدیل کربوهیدرات در برنج به قند افزایش می یابد. بنابر گفته محققان استفاده برنج کته ای که نسبت قند کمتری نسبت به برنج آبکش دارد به افرادی که دارای دیابت می باشند توصیه می گردد.

* ارزش غذایی

بسیاری از مردم بر اساس یه تصور غیر علمی و غلط فکر می نمایند که اگر برنج را به صورت آبکش درست نمایند با خارج کردن آب باعث شسته شدن برنج و خارج شدن مقدار زیادی از نشاسته از آن می شوند اما در واقع با این کار باعث می شوند که مقدار زیادی از فیبر موجود در برنج به همراه مواد معدنی و خانواده ویتامین های B از برنج خارج گردد و برنج را از نظر ارزش غذایی دچار افت و کاهش می نمایند. ولی با پخته شدن برنج به صورت کته ای این مقدار از مواد معدنی و ویتامین ها در برنج باقی می مانند و ارزش غذایی برنج نیز حفظ می گردد.

خود برنج در ساختارش مقدار خیلی کمی چربی و کلسترول دارد. اما برای پختن برنج به صورت آبکش مقدار روغن بیشتری نسبت به برنج کته ای صرف می گردد. بنابراین برنج کته ای مقدار روغن کمتری نسبت به برنج آبکش دارد و سلامت بیشتری نیز به همراه دارد.

یکی از دیگر مزیت های دیگر برنج کته ای نسبت به برنج آبکش این می باشد که برنج کته ای به خاطر خواصی که دارد در درمان بیماری هایی همانند اسهال و اسهال خونی نقش بسیار مهمی را دارد.

بهتر است، برای دریافت بیشترین خواص و مواد معدنی در برنج از برنج قهوه ای یا برنج سبوس دار آن هم به صورت کته ای بهره ببرید.

یکی دیگر از خواص برنج کته ای، مصرف آن در یک رژیم غذایی مناسب به همراه فعالیت بدنی و ورزش در کاهش وزن و تناسب اندام موثر است.

نتیجه گیری کلی

با توجه به آنالیز نکاتی درباره ویژگی های برنج کته ای و آبکش که به آن پرداختیم. می توان گفت که مصرف برنج به صورت کته ای بسیار مفیدتر و بهتر از پخت برنج به صورت آبکش می باشد. در پختن برنج به صورت کته ای یا دمی مواد مغذی و ویتامین ها حفظ می گردد و به مراتب ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج آبکش دارد. بعلاوه توصیه می گردد که اگر برنجی که شما تهیه کرده اید ممتاز و درجه یک و مخصوصاً برنج ایرانی می باشد حتماً آن را به صورت کته ای بپزید تا طعم و عطر برنج بیشتر حفظ گردد. اگر برنج به صورت کته ای پخته گردد علاوه بر طعم و مزه خیلی خوب برای افرادی که دیابت دارند و با کسانی که در رژیم هستند بسیار مناسب است.

منبع: اُکالا
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 17583

به "آنالیز تفاوت های برنج دمی یا کته ای با آبکش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تفاوت های برنج دمی یا کته ای با آبکش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید