باورهای درست و غلط درباره آب خوردن

به گزارش طفره، برترین ها/ در اینکه آب مایه حیات است و همه ما برای ادامه حیات به آن احتیاج داریم شکی نیست، اما چیز هایی که معمولا درباره آب می شنویم چقدر درست و چقدر غلط است؟ در خصوص مساله ای ساده، اما حیاتی مثل آب نوشیدن در کنار همه واقعیت ها، باور های غلط و کج فهمی های زیادی هم وجود دارد که از فواید و مضرات احتمالی آب نوشیدن می گوید. بیایید باهم با چند تا از حقایق و خرافه ها آشنا شویم.

باورهای درست و غلط درباره آب خوردن

1. روزانه هشت لیوان آب بنوشید مایعات دیگر قبول نیست؛ فقط آب!

اگر یک باور غلط وجود داشته باشد که هرگز نتوان آن را از بین برد این است که هرکسی باید روزانه هشت لیوان آب و فقط آب بنوشد. هرچند که آب در دسترس ترین و مالی ترین نوشیدنی است که بدن شما را هیدراته نگه می دارد، ولی تحقیقات جدید نشان داده خانم ها باید کوشش نمایند روزانه دو لیتر آب معادل هشت لیوان و آقایان سه لیتر یا دوازده لیوان مایعات دریافت نمایند؛ مایعات نه فقط آب! هیچ کس بطور دقیق نمی داند این باور غلط که حتما باید روزی هشت لیوان آب نوشید از کجا نشات می گیرد، اما واقعیت این است که اولا این موضوع بستگی به جنسیت هم دارد یعنی برای خانم ها 8 لیوان و برای آقایان 12 لیوان است، دوما اینکه نوشیدن مایعات مهم است نه فقط آب.

2. آب نوشیدن سموم بدن را دفع می نماید

بله این واقعیت دارد. درست است که آب لزوما سموم را خنثی نمی نماید، ولی کلیه ها را وا می دارد تا بدن را از شر بسیاری از مواد زاید و مضر خلاص نمایند. اگر آب کافی ننوشید کلیه های تان آن حجم از مایعات را که برای کارکرد درست احتیاج دارند دریافت نمی نمایند در نتیجه نمی توانند وظیفه شان را به خوبی انجام دهند. اگر بدن آب کافی دریافت نکند متابولیسم بدن نمی تواند آنطور که باید و شاید مواد زاید را دفع کند و بدن همچنان مواد سمی را با خود نگه می دارد که این امر سلامت ما را به مخاطره می اندازد.

3. آب نوشیدن پوست شما را مرطوب نگه می دارد

این باور غلط است. باور جمعی همواره بر این بوده که هیدراته نگه داشتن بدن به صورت مناسب و مداوم، پوستی جوان و درخشان برای ما به ارمغان می آورد حال آنکه در واقعیت میزان آبی که می نوشیم نقش بسیار کوچکی در ظاهر پوست ما دارد مگر اینکه بدن فرد به شدت دچار کم آبی یا به اصطلاح دهیدراته باشد، در این صورت افزایش قابل توجه میزان آب مصرفی از خشک شدن پوستش جلوگیری می نماید.

اساسا سطح رطوبت پوست ارتباط کمی با عوامل داخلی همچون مواد خوراکی دریافتی و نوشیدن آب دارد. در عوض عوامل دیگری همچون پاکسازی و تمیز نگه داشتن آن، محیط اطراف، تعداد غدد چرب ساز و چگونگی کارکرد و میزان ترشح آنهاست که تعیین می نماید پوست تا چه اندازه خشک یا مرطوب باشد. آبی که می نوشیم چندان نمی تواند به اپیدرم که سطحی ترین لایه پوست است دسترسی پیدا کند.

4. آب نوشیدن به کاهش وزن یاری می نماید

بله این واقعیت دارد. آب نوشیدن به طور تعیین کاهش وزن را هدف قرار نمی دهد، اما می تواند در پروسه لاغری تاثیرگذار باشد. وقتی در رژیم غذایی روزانه آب بیشتری بنوشید میل کمتری به دیگر نوشیدنی های شیرین و کالری دار خواهید داشت و این به طور غیرمستقیم منجر به لاغری شما می گردد. علاوه بر این، نوشیدن آب می تواند به شما احساس سیری بدهد و در نتیجه در وعده غذایی پیش رو، غذای کمتری میل کنید. مطالعات جدید نشان داده نوشیدن آب، به خصوص آب سرد، می تواند متابولیسم را افزایش دهد و در واقع فرایند لاغری را تسریع کند. هر نیم لیتر آب حدودا 30 درصد سرعت متابولیسم را بالا می برد.

5. ادرار زرد رنگ نشانه دهیدراته بودن یا کم آبی بدن است

این باور درست نیست. ممکن است در مواقعی اینطور باشد و کم آبی بدن رنگ ادرار را تغییر دهد، اما این طور نیست که همواره این رنگ زرد ناشی از کم آبی باشد. در حالت ایده آل ادرار باید به رنگ زرد روشن باشد و اگر رنگ زرد تیره پیدا کند فاکتور های بسیاری می تواند عامل آن باشد که باید آنالیز گردد. پس فقط با نوشیدن آب بیشتر نمی توانید این مساله را رفع کنید.

6. اگر زیاد تشنه می شوید یعنی بدن شما دچار کم آبی است

این باور اشتباه است. اگر تشنه هستید حتما باید آب بنوشید، اما تشنگی الزاما دلیل بر دهیدراته بودن بدن شما نیست. تشنگی مکرر می تواند به دلایل دیگری اتفاق بیفتد. مثلا اگر کسی مکرر در طول خواب از تشنگی بیدار می گردد باید از نظر قند خون و دیابت مورد آنالیز قرار گیرد.

7. در طول ورزش بهتر است به جای آب نوشیدنی های ورزشی بنوشید

چنین چیزی واقعیت ندارد. هرچند که نوشیدنی های ورزشی در تبلیغات بسیار ایده آل به نظر می رسند، اما در واقع آب است که می تواند تمام آن مایعاتی را که بدن شما برای انجام هرگونه فعالیت ورزشی احتیاج دارد فراهم کند. مایعات کافی به خصوص آب برای تمام ورزشکاران در همه رده های سنی بسیار مهم است و حرارت بدن را حین تمرینات دفع می نماید. از طرف دیگر همین آب است که انرژی و مواد مغذی را انتقال می دهد.

نوشیدنی های ورزشی و ویتامینه ممکن است طعم بهتری داشته باشند، اما برای هیدراته کردن بدن در طول ورزش ضروری نیستند. لااقل در اغلب موارد به قیمت شان نمی ارزند. البته این را به خاطر بسپارید که دوندگان ماراتن یا ورزشکاران حرفه ای ممکن است به مکمل هایی احتیاج داشته باشند که به بطری آب شان اضافه نمایند تا نمک و املاحی که به واسطه تعریق شدید در یک پروسه زمانی طولانی از بدنشان دفع می گردد را جبران نمایند. اما این چیزی نیست که برای افراد عادی که در سطح متوسط در باشگاه برای تناسب اندام نرمش می نمایند احتیاج باشد.

8. بطری پلاستیکی آب را نباید دوباره بهره ببرید

بله درست است. بطری های پلاستیکی آب نباید پس از به اتمام رسیدن دوباره پر و استفاده شوند. این بطری ها در اثر استفاده مکرر بعضی مواد شیمیایی را به بدن شما انتقال می دهند. گذشته از این اگر بهداشت بطری به درستی رعایت نگردد می تواند بعضی باکتری ها را هم منتقل کند.

آب مایه حیات است با تامل در این نکات سعی کنید به درستی و به میزان کافی از آن بنوشید.

منبع: همگردی
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 7783

به "باورهای درست و غلط درباره آب خوردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای درست و غلط درباره آب خوردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید