اجرای 11 پروژه در وزارت صنعت در راستای جهش فراوری

به گزارش طفره، خبرنگاران: معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش فراوری یکی از محورهای هفتگانه وزارت صنعت برای تحقق شعار سال است که در قالب 11 برنامه و پروژه اجرایی می گردد.

اجرای 11 پروژه در وزارت صنعت در راستای جهش فراوری

به گزارش خبرنگاران سعید زرندی امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با ایرنا اضافه نمود: پروژه نخست، نهضت ساخت داخل است که در آن جایگزینی سه میلیارد و 280 میلیون دلار فراوری بجای واردات در راستای تنظیم فراوری و بازار برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود: کاهش وابستگی فراوری به مواد اولیه، شناسایی اقلام گلوگاهی فراوری با ملاحظات تحریم و برگزاری 31 نمایشگاه ساخت داخل در استان ها، در راستای نهضت ساخت داخل پیگیری می گردد.

وی ادامه داد: برنامه دوم، فعال سازی واحدهای راکد صنعتی است که مقرر شده با مجری گری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران فعال سازی یکهزار و 500 واحد صنعتی در دستور کار قرار گیرد.

به گفته این مقام مسوول، راهنمایی 800 سرمایه گذار جدید برای بهره مندی از ظرفیت های مکانی، ماشین آلات واحدهای راکد و تعطیل به منظور ایجاد و راه اندازی واحدهای جدید نیز در دستور کار است.

وی از تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام پیشران و منتخب به عنوان برنامه سوم توسعه و تعمیق ساخت داخل یاد کرد و گفت: در این راستا تکمیل 60 طرح ملی پیگیری می گردد، همچنین بهره برداری از ظرفیت خالی واحدها با اولویت صنایع پیشران و استفاده از رویکردهای جدید فراوری بدون کارخانه به عنوان برنامه چهارم اجرایی می گردد.

زرندی، به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین به عنوان برنامه پنجم اشاره نمود و اضافه نمود: در این برنامه نوسازی 42 هزار و 346 دستگاه خودروی سنگین با منابع ارزی یک میلیارد و 900 میلیون دلاری برنامه ریزی شده که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و منابع صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار خواهد شد.

وی همچنین به برنامه ریزی برای فراوری دو هزار و 180 دستگاه انواع واگن باری، مسافری و لوکوموتیو و انجام طراحی و مقدمات ساخت داخل مترو به عنوان برنامه ششم در این راستا یاد کرد که با منابع ارزی 84 میلیون دلاری و منابع ریالی 622 میلیارد تومانی اجرایی می گردد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت ادامه داد: سال جاری ساخت 78 فروند انواع شناور با 250 میلیون دلار اعتبار (برای 30 شناور) از محل منابع صندوق توسعه ملی برنامه ریزی شده است.

وی گفت: طرح توسعه پوشاک روستایی بر اساس شیوه تفاهم شده با سازمان برنامه و بودجه در پنج استان با هدف ایجاد نام و نشان ملی با قابلیت رقابت در عرصه بین المللی به عنوان هشتمین پروژه وزارتخانه در راستای توسعه و تعمیق ساخته داخل است.

به گفته این مقام مسوول، توسعه صنایع کوچک و متوسط و پیوند آنها با صنایع عظیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش و تکمیل زنجیره ارزش صنایع نساجی، پوشاک و چرم، خودرو، لوازم خانگی، پلاستیک، فلزات اساسی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و محصولات از کاغذ، دو پروژه دیگری هستند که مورد نخست از سوی سازمان صنایع کوچک و دومی توسط معاونت امور صنایع وزارتخانه پیگیری می شوند.

وی از برنامه ریزی برای تحریک تقاضای خرید کالاهای مصرفی بادوام ساخت داخل با هدف گذاری متوسط 40 درصدی فراوری محصولات لوازم خانگی و فرش به عنوان یازدهمین پروژه در این راستا یاد کرد که نیازمند 10 هزار میلیارد تومان بودجه است.

زرندی تاکید نمود: تحقق این برنامه ها الزاماتی دارد که مهمترین آنها تامین منابع بانکی است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8647

به "اجرای 11 پروژه در وزارت صنعت در راستای جهش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 11 پروژه در وزارت صنعت در راستای جهش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید