حمل روزانه 3 هزار تن زغال&zwnjسنگ برای ذوب&zwnjآهن ، گزارش بانک مرکزی از اقتصاد رو به رشد ایران
به گزارش طفره، خبرنگاران : مهم ترین سرتیترهای صفحه های مالی مطبوعات22 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: مشارکت شرکت های آمریکایی و فرانسوی برای نوسازی عباس آباد
به گزارش خبرنگاران، تکرار اشتباهات محصول ندانستن ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و راستاهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.
اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.در نیم قرن با اقتصاد ایران اخبار مهم مالی ایران و دنیا را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه آنالیز تاریخ مالی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می گردد،در طول آنالیز تاریخ مالی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این آنالیز قرار گرفته است.
22 آذر 1350؛ مشارکت شرکت های آمریکایی و فرانسوی برای نوسازی عباس آباد
شرکت های فرانسوی و آمریکایی برای شرکت در نوسازی عباس آباد به شهرداری پیشنهاداتی داده اند. این پیشنهادها به صورت سرمایه گذاری نقدی است و شهرداری در این مورد در صورت لزوم تصمیم خواهد گرفت.
شرکت ها پیشنهاد داده اند که شهرداری اراضی عباس آباد را به عنوان سرمایه خود در شرکت گذارده و سرمایه گذاران خارجی نیز سرمایه نقدی شرکت را تامین نمایند.
اگر این پیشنهادات عملی گردد، عظیم ترین شرکت نوسازی در ایران و خاورمیانه تشکیل خواهد شد و سرمایه آن به چندین هزار میلیون تومان بالغ خواهد شد.
حمل روزانه 3 هزار تن زغال سنگ برای ذوب آهن
از سراسر ایران هر روز پنج قطار تندرو حامل سه هزار تن زغال سنگ به ذوب آهن انتقال داده می گردد. این قطارها از زرند، چغارت، کرمان و سه قطار از زیر آب و قزوین و تهران به سوی شهر صنعتی اصفهان فرستاده می گردد و مقررات مربوط به حرکت این قطارها مانند راستا قطارهای مسافربری است و رانندگان آنها از خطوط آزاد و بدون تلاقی و سرعت استفاده می نمایند. راه آهن امروز خاطرنشان کرد که رساندن زغال سنگ و سنگ آهن به کارخانه از مهم ترین وظایف این موسسه است و ترتیبی داده شده تا همه روزه هزار تن زغال سنگ از معادن زیر آب و طارم و دو هزار تن از زرند کارمان و چند هزار تن سنگ آهن از چغارت به ذوب آهن حمل می گردد.
22 آذر 1360؛ تداوم اجرای طرح خرید برنج از کشاورزان
دولت با کنترل سیستم توزیع و سهمیه بندی سعی دارد کالاهای اساسی موردنیاز مردم را تامین کند. بهزاد نبوی، وزیر مشاور در امور اجرایی در خصوص علت سفر به گیلان گفت: درباره اجرای طرح خرید برنج و مشکلاتی که در زمینه اجرایی وجود داشت، گزارش های زیادی می رسد و به نظرمان رسید که از نزدیک که مسائل را آنالیز و مشاهده کنیم.
وی تاکید نمود دولت مصمم به ادامه اجرای طرح و مصمم به ادامه خرید برنج از کشاورزان است و اگر چنانچه اشکالاتی در زمینه اجرای طرح وجود داشته باشد، با حضور مسوولان در محل و منطقه آن را حل کنیم. ما به هیچ وجه قصد ازدیاد قیمت را نداشتیم و طی تماسی که با روستائیان گرفتیم، دیدیم که ازدیاد قیمت خرید برنج ضرورتی ندارد.
22 آذر 1380؛ گزارش بانک مرکزی از اقتصاد رو به رشد ایران
بانک مرکزی در گزارشی خاطرنشان کرد عملکرد مالی دولت در سال 79 نشان می دهد که بخش های مختلف مالی در این سال از رشد بالایی حتی نسبت به میزان معین شده برنامه سوم توسعه برخوردار بوده است. براساس این عملکرد فراوری ناخالص داخلی از رشد 9/5 درصدی برخوردار بوده است. این گزارش حاکی است که درآمدها و پرداخت هی عمومی دولت در سال 79 نسبت به سال 1378 به ترتیب 4/13 و 3/16 درصد افزایش یافت. به دلیل رشد سریع تر پرداخت هی دولت نسبت به درآمدهای آن بودجه عمومی با حدود 7/3 هزار میلیارد ریال کسری روبرو شد که عمدتا به وسیله فروش اوراق مشارکت و برگشتی ها تامین شد. سیاست پولی و اعتباری کشور در سال 1379 با جهت گیری کنترل نقدینگی و مهار تورم به اجرا گذاشته شد. رشد نقدینگی در سال مزبور 3/29 درصد بود که عمدتا ناشی از سهم بالای خالص دارایی های داخلی نسبت به سهم خالص دارایی های خارجی بود. در این سال رشد سپرده های بخش غیردولتی نزد بانک ها 3/31 درصد و افزایش تسهیلات اعطایی بانک ها حدود 31 درصد بود. در این دوره بدهی های خارجی کشور به حدود 9/7 میلیارد دلار رسید.
22 آذر 1390؛ شرکت های ریلی به دنبال رهایی از قیمت های تکلیفی
درحالی که بعضی مسافران از نحوه ارائه خدمات در قطارها گله دارند، شرکت های ریلی مسافری، خروج از قیمت های تکلیفی، هزینه های تحمیلی و همسان سازی قیمت های بلیط از شاه بیت ارائه خدمات می دانند. پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و آزادسازی قیمت سوخت شرکت های ریلی اعم از باری و مسافری منتظر دریافت بسته های حمایتی بودند و طبق قانون باید این بسته های حمایتی اجرا می شد. دولت در این راستا قیمت بلیت مشارکت شرکت های آمریکایی و فرانسوی برای نوسازی عباس آباد مسافری را نزدیک به 15 درصد افزایش داد. اما شرکت های ریلی ارائه خدمات بهتر را منوط به افزایش بیشتر قیمت بلیت می دانند.
منبع: اقتصادنیوز