2 سناریو برای بازگشایی دانشگاه در پاییز، اجرای طرح خوابگاه ایمن

به گزارش طفره، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح فعالیت های این معاونت از ابتدای شیوع بیماری کرونا و با اشاره به فعالیت های جهادی بیش از 1000 دانشجوی دانشگاه در راستای مقابله با کرونا، گفت: طی برگزاری جلساتی با معاونت آموزشی دو سناریو برای چگونگی بازگشایی دانشگاه در پاییز پیشنهاد شده که پس از تصمیم گیری نهایی اعلام می گردد.

2 سناریو برای بازگشایی دانشگاه در پاییز، اجرای طرح خوابگاه ایمن

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

دکتر محمدعلی امام هادی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت های دانشگاه در حوزه دانشجویی از ابتدای دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: پیش از شیوع کرونا 4000 دانشجو در 15 خوابگاه دانشگاه ساکن بودند که این شرایط از بهمن ماه و با شیوع بیماری کرونا تغییر کرد.

وی با بیان اینکه با اعلام شیوع بیماری، مراکز آموزشی و به دنبال آن خوابگاه های دانشجویی تعطیل شدند، اظهار کرد: با این حال مقوله آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی به دلیل ماهیت بالینی به صورت کامل تعطیل نشد و به تبع آن بعضی خوابگاه ها نیز برای اسکان دانشجویان به جامانده به خدمات خود ادامه داد. بر این اساس از همان بهمن ماه 300 دانشجو در 4 خوابگاه دانشگاه اسکان داشتند.

رعایت پروتکل های بهداشتی مرتبط با کرونا در کلیه خوابگاه های دانشگاه

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی مرتبط با کرونا در کلیه خوابگاه های دانشگاه و رعایت اصل اسکان یک دانشجو در هر اتاق، اظهار کرد: با وجود تعطیلی بخش اعظم فعالیت آموزشی دانشگاه، انترن ها، رزیدنت ها، دستیاران و بعضی دانشجویان پی اچ دی در دانشگاه ماندند که شرایط برای اسکان و آموزش این افراد فراهم شد.

دکتر امام هادی با اشاره به اجرای فرایند غربالگری، تب سنجی و سنجش سطح اکسیژن افراد به صورت مرتب، گفت: اگر در غربالگری به مورد مشکوکی برخورد میشد، ضمن انجام تست های تشخیصی، دانشجوی مربوطه سریعا به بخش نقاهتگاه مخصوص منتقل شده و در صورت ابتلا اقدامات درمانی برای او انجام می شد.

اجرای فرایند غربالگری و تست کرونای افراد مشکوک به صورت روتین

وی با اشاره به ضدعفونی خوابگاه و غربالگری سایردانشجویان در صورت مثبت شدن نتیجه تست افراد مشکوک، اظهار کرد: به همین دلیل از همان ابتدا وسایل حفاظتی همچون ماسک و مواد ضدعفونی نماینده دست و سطوح برای دانشجویان مستقر در خوابگاه تامین شد، به گونه ای که در هفته 2000 ماسک و 100 لیتر ماده ضدعفونی برای 4 خوابگاه دانشگاه تهیه می شد.

اسکان 1070 دانشجو در خوابگاه ها

وی با بیان اینکه شرایط از 17 خرداد و اعلام بازگشت شرایط آموزش دانشگاه ها به روال عادی تغییر کرد، گفت: البته طی برگزاری جلسات و هماهنگی با معاونت آموزشی، اولویت های اصلی برای بازگشت دانشجویان معین و ظرفیت نهایی خوابگاه ها برای اسکان در شرایط ایمن 700 نفر اعلام شد.

به گفته وی، با بازگشت تدریجی دانشجویان مقاطع و دوره های مختلف هم اکنون 1070 دانشجو در 12 خوابگاه دانشگاه اسکان داده شده اند که تمام سعی ما رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی است، البته تهیه وسایل حفاظت فردی برای این تعداد دانشجو با دشواری های زیادی همراه بود ولی تا به امروز تامین هفتگی 8000 ماسک و 200 لیتر ماده ضدعفونی نماینده برای دانشجویان خوابگاهی اجرا شده است.

اقدامات پیشگیرانه قبل از بازگشت دانشجویان به خوابگاه ها

دکتر امام هادی همچنین با اشاره به اقدامات پیشگیرانه معاونت قبل از بازگشت دانشجویان به خوابگاه ها، گفت: در این راستا از تمام 300 دانشجویی که از ابتدا در خوابگاه ها ساکن بودند، تست کرونا گرفته شد تا خطر انتقال بیماری به دانشجویان جدید مرتفع گردد. همچنین تمام دانشجویان جدید قبل از ورود به خوابگاه یا دانشکده غربالگری شدند.

ابتلای 25 دانشجوی خوابگاهی به کرونا

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس تست های اجرا شده از دانشجویان تا کنون 25 دانشجوی خوابگاهی دانشگاه به کرونا مبتلا شده اند، گفت: خوشبختانه در این میان تنها یک دانشجو بستری شد و مابقی با قرنطینه و مراقبت در منزل بهبود یافته اند.

جزئیات اجرای طرح خوابگاه ایمن در دانشگاه

معاون دانشگاه در این رابطه به اجرای طرح خوابگاه ایمن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اطلاع داد و گفت: این طرح با هدف اعمال و اجرای پروتکل های بهداشتی و حفاظتی کرونا در بالاترین سطح ممکن در دانشگاه اجرا می گردد. البته طرح خوابگاه ایمن در ابتدا با یک خوابگاه شروع شده که درصورت موفقیت به صورت تدریجی در سایر خوابگاه های دانشگاه اجرا خواهد شد.

وی اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی، غربالگری های روتین، تفکیک دانشجویان بالینی از غیربالینی و ایجاد محدودیت در رفت و آمدها با هدف حفظ ایمنی بیشتر دانشجویان را بعضی از نکات خوابگاه ایمن عنوان نمود و گفت: یکی از موضوعات جدیدی که در خوابگاه ایمن اجرا شده، انتخاب افسران سلامت از بین دانشجویان برای نظارت دقیق بر رعایت پروتکل ها و برخورد با متخلفان است، به عبارت دیگر افسران سلامت به عنوان نماینده مستقیم معاونت دانشجویی با قدرت تصمیم گیری و اجرایی، فعالیت می نمایند.

2 پیشنهاد برای بازگشایی دانشگاه در پاییز

دکتر امام هادی در این بخش از گفت وگو با اشاره به اعتراض و نگرانی بعضی دانشجویان نسبت به فعالیت های آموزشی در بیمارستانها در شرایط کرونایی، اظهار کرد: دانشگاه تمام کوشش خود برای حفظ ایمنی دانشجویان را به کار گرفته ولی در رابطه با تعطیلی کامل بخش آموزش بالینی، دانشگاه و معاونت آموزشی تصمیم گیرنده نهایی نیست.

وی همچنین با اشاره به تصمیم گیری در مورد نحوه بازگشایی دانشگاه و خوابگاه ها در پاییز با توجه به نگرانی های موجود مبنی بر شیوع پیک جدید کرونا و همزمانی آن با آنفولانزای فصلی، گفت: در این رابطه چندین جلسه با معاونت آموزشی برگزار و پیشنهاداتی ارایه شده است که تداوم آموزش های مجازی برای ورودی های جدید و دانشجویان ترم های اول و همچنین تقسیم ورودی ها به دو بخش مهر و بهمن با هدف کاهش تراکم در دانشگاه بعضی از این پیشنهادات است که البته هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است.

مشارکت داوطلبانه 1000 دانشجو در فعالیت های کرونایی دانشگاه

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با اشاره به سایر فعالیت های این معاونت طی دوره کرونا، اظهار کرد: حدود 1000 نفر از دانشجویان تشکل ها، کانون ها و شوراهای صنفی دانشگاه و همچنین دانشجویان مستقل به صورت خودجوش در زمینه درمان، آموزش و پژوهش های مرتبط با کرونا وارد شده و طی این مدت خدمات ارزنده ای ارایه نموده اند و معاونت نیز در نقش پشتیبان از بیشتر این فعالیت ها حمایت نموده است.

یاری های داوطلبانه در حوزه درمان، ارایه آموزش ها و مطلع سازی های مرتبط با کرونا در قالب تهیه و توزیع بروشور، پمفلت، پوستر و همچنین ارایه آموزش در فضاهای مجازی و یا برگزاری وبینارهای آموزشی، توزیع پکیج های بهداشتی در مناطق کم برخوردار، جمع آوری و جمع بندی اطلاعات پراکنده مرتبط با کرونا در قالب گایدلاین و یا کتابچه آموزشی، انجام فعالیت های هنری و تفریحی مانند کاریکاتور، نقاشی و کتابخوانی با موضوع کرونا بعضی از این فعالیت ها بوده که همچنان ادامه دارد.

انتشار کتابچه کرونا؛ به زودی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه در سرانجام با اشاره به ارایه چندین طرح پژوهشی مرتبط با کرونا توسط دانشجویان علاقمند و داوطلب در این معاونت، توضیح داد: یکی از این طرح های پژوهشی به ابداع یک وسیله حفاظتی کرونا و طرح بعدی به جمع بندی اطلاعات پراکنده کرونا ارتباط دارد. بر اساس این طرح اطلاعات علمی، کاربردی و تخصصی پراکنده و البته مورد تایید WHO توسط دانشجویان جمع آوری شده و به زودی در قالب گایدلاین و کتابچه منتشر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 10080

به "2 سناریو برای بازگشایی دانشگاه در پاییز، اجرای طرح خوابگاه ایمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 سناریو برای بازگشایی دانشگاه در پاییز، اجرای طرح خوابگاه ایمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید