خبرنگاران وزیرعلوم: تعداد دانشجویان کشور به 3.5 میلیون نفر کاهش یافته است

به گزارش طفره، تهران - خبرنگاران - وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال های گذشته تعداد دانشجویان کشور بیش از 4.5 میلیون نفر بود، اما با فرایند نزولی هم اکنون تعداد دانشجویان کشور به 3.5 میلیون نفر رسیده است.

خبرنگاران وزیرعلوم: تعداد دانشجویان کشور به 3.5 میلیون نفر کاهش یافته است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، منصور غلامی یکشنبه شب در گفت وگوی شبکه دوم سیما با عنوان وزارت علوم چالش ها و دستاوردها اظهارداشت: با فرایند کاهش تعداد دانشجویان کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 92 مجوز ایجاد هیچ دانشگاه جدیدی را صادر ننموده است.

وی بیان نمود: در طرح ساماندهی دانشگاه های کشور تعدادی از دانشگاه های غیردولتی و آزاد تعطیل شدند و این سبب شد که برای ورود به دانشگاه های دولتی فشار زیادی متحمل شویم.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کردکه برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد احتیاج کشور از سال های آینده فرایند پذیرش دانشجویان در سطح کشور باز هم افزایشی باشد.

غلامی با بیان اینکه در طول 40 سال گذشته تعداد زیادی دانشگاه در کشور ایجاد شد، گفت: در طول 3 سال گذشته طرحی در وزارت علوم آماده شد تا این دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که فعالیت آنها ضروری نبود، ساماندهی گردد.

وی بیان نمود: در سال های گذشته تعداد دانشگاه های علمی و کابردی کشور 1200 دانشگاه بود، اما بر اساس این طرح 500 دانشگاه علمی و کاربردی در کشور تعطیل شدند و مابقی همچنان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص را بر عهده دارند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت علوم تربیت نیروی انسانی متخصص بر اساس احتیاجهای جامعه است، گفت: آموزش عالی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 3 دوره داشته است.

غلامی اضافه کرد: در دوره اول وزارت علوم در یک بازه زمانی 10 تا 15 ساله احتیاجهای نیروی انسانی کشور را تامین کرد و در دوره دوم تا اواسط دهه 80 توسعه تحقیقات در دستور کار نهاده شد و ایران در این زمینه به رتبه قابل توجهی رسید.

وی اظهارداشت: دوره سوم از اوایل دهه 80 با توسعه فناورهای جدیدی آغاز شد و با ایجاد پارک های علم وفناوری، شرکت های دانش بنیان شکل گرفت تا دانشجویان بیشتری برای ایجاد شرکت های دانش بنیان جذب مراکز آموزش عالی شوند.

وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری تاکید نمود: تمام کوشش ما دردانشگاه ها این است که دانشجویان ایرانی علم به روزی را داشته باشند و دانشجویان ایرانی بر اساس علوم روز جهان تربیت شوند.

غلامی اظهار کرد: در 2 سال گذشته طرحی در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی اجرا شد تا همه دانشجویان با مهارت افزایی با علوم روز جهان آشنا شوند و با برگزاری دوره های کارگاهی بتوانند پس از مهارت اندوزی در بازار مشغول کار شوند.

وی با اشاره به ضرورت اشتغال فارغ التحصیلان در کشور یادآورشد: آمارها نشان می دهد از سال 96 بیش از 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی مشغول کار شده اند و تعداد شاغلان مقطع کارشناسی ارشد بیش از 70 درصد و مقطع دکترا 90 درصد بوده است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بیان نمود: ما نگران 40 درصد فارغ التحصیلان کارشناسی، 30 درصد کارشناسی ارشد و 10 درصد دکترای غیرشاغل که هم اکنون کاری ندارند، هستیم، ضمن اینکه بیشتر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در کشور که اشتغال بکار ندارند را زنان تشکیل می دهند.

دانشگاه های کشور به 10 منطقه علمی تقسیم می گردد

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: طرحی در این وزارتخانه آماده شده که به موجب آن دانشگاه ها در کشور به 10 منطقه علمی تقسیم شده و ماموریت های محلی، استانی، منطقه ای و بین المللی برای آنها تعریف شده تا از موازی کاری بین دانشگاه های کشور جلوگیری و هم افزایی علمی در کشور تقویت گردد.

غلامی اضافه کرد: طرح رتبه بندی دانشگاه ها نیز توسط پایگاه استنادی شیراز از 2 سال پیش آغاز شده و انتظار دارین تا خاتمه سال 99 رتبه بندی دانشگاه ها به صورت جامع و کامل در کشور انجام گردد.

سال جاری کنکور در شرایط خاصی برگزار گردید

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری یادآورشد: سال جاری کنکور در شرایط خاصی برگزار گردید و آزمون های کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا با رعایت پروتکل های بهداشتی و با نظارت وزارت بهداشت با رعایت فاصله اجتماعی به خوبی برگزار گردید.

وی اضافه کرد: سال جاری فاصله اجتماعی در کنکور دکترا 1.20 سانتی متر، آزمون کارشناسی ارشد 1.60 سانتی متر و کنکور کارشناسی 1.80 سانتی متر بود و گزارش ناظران وزارت بهداشت حاکی است که آزمون ها سال جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط بسیار خوبی برگزار گردیده و این جای تقدیر و تشکر دارد.

غلامی گفت: طبق نظر سنجی های اجرا شده 94 درصد شرکت نمایندگان کنکور سال جاری از نحوه برگزار آن اظهاررضایت کردند، 91 درصد از برگزاری آزمون های کارشناسی ارشد و 85 درصد از نحوه برگزاری آزمون دکترا اظهار رضایت نموده اند و این نشان می دهد که همکاران ما توانستند کار خود را به خوبی انجام دهند.

900 هزار جایگاه در دانشگاه ها بدون کنکور قابلیت ورود دارند

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: در حال حاضر 900 هزار جایگاه در دانشگاه ها بدون احتیاج به آزمون قابلیت ورود دارند، اما بعضی از رشته ها از جمله پزشکی متقاضی زیادی دارد و برای اینکه کنکور برگزارنگردد باید چارچوب ها، شاخص ها و استانداردهای آن تعیین گردد.

غلامی با اشاره به سهمیه کنکور اعضای هیات علمی گفت: همکاران هیات علمی ما اصلا سهمیه ندارند و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی از دانشگاهی به دانشگاه دیگری عنوان سهیمه ندارند و بیان این مساله از اول هم یک اشتباه بوده است.

جذب هیات علمی با ارزیابی هیات مرکزی جذب

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: جذب هرگونه هیات علمی در دانشگاه ها فرآیند خود را دارد و داوطلبان عضویت در هیات های علمی دانشگاه ها با ارزیابی هیات مرکزی جذب انجام می گردد.

** آغاز بکار دانشگاه ها از 15 شهریورماه

غلامی بیان نمود: طبق برنامه ریزیهای اجرا شده قرار است سال تحصیلی جدید در دانشگاه ها 15 شهریور ماه به صورت مجازی آغاز گردد و دانشجویان به وسیله فضای مجازی می توانند با استادان خود ارتباط برقرار نمایند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: مبنای ما در سال جدید تحصیلی دانشگاه ها نیمه اول سال جاری به صورت مجازی است و اگر شرایط در نیمه دوم تغییر یابد دانشجویان می توانند به محیط دانشگاه برگردند.

وی در خاتمه اظهارداشت: با توجه به شرایط موجود نظر ما این است که در دانشگاه هایی که خوابگاه وجود دارد دانشجویان ورودی جدید با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند وارد محیط دانشگاهی شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 10291

به "خبرنگاران وزیرعلوم: تعداد دانشجویان کشور به 3.5 میلیون نفر کاهش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیرعلوم: تعداد دانشجویان کشور به 3.5 میلیون نفر کاهش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید