کاهش تورم فراوری کننده نوید کاهش تورم مصرف کننده

به گزارش طفره، شاخص بهای تولیدکننده در فصل پاییز کاهش یافت که می تواند نویدبخش کاهش تورم مصرف کننده در ماه های پیش رو باشد.

کاهش تورم فراوری کننده نوید کاهش تورم مصرف کننده

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه دنیای اقتصاد ضمن انتشار خبر به نقل از گزارش های مرکز آمار نوشت: مقایسه تورم فراوری کننده بخش خدمات فصل پاییز با فصول قبل امسال حاکی از فـرود نـرم و کاهش ملایـم تورم فراوری کننده در سومین فصل سال است. از آنجا که تورم فراوری کننده تورمی پیش نگر است انتظار می رود با اندکی وقفـه زمانی این کاهش ملایم خود را در شاخص بهای مصرف کننده منعکس کند. بر اساس گزارش منتشر شده شاخص بهای فراوری کننده نسبت به تابستان 10 درصد افزایش یافته است تا تورم فصلـی فراوری کننده بخش خدمات در فصل پاییز 2 رقمی به ثبت برسـد. این در حالی است که شاخص بهای فراوریکننده بخش خدمات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد رشدی 45/8 درصدی بوده است. از مقایسـه این آمار ها با آمارهـای فصل قبل می توان دریافت که تورم فصلی و نقطه به نقطه فراوریکننده بخش خدمات در فصل پاییز نسبت به تابستان، به ترتیب 1/1 و 2 درصد کاهش را تجربه نموده اسـت. تغییرات میانگین شاخص کل قیمت فراوری کننده بخش خدمات در 4 فصل منتهی به پاییز 1400 نیز بـه 46/3 درصد بالغ شده است که نسبت به همین شاخص در فصل تابستان 1/2 درصد افزایش یافته است. با آنالیز جزئیات گزارش منتشر شـده می توان دریافت که بالاترین تورم فراوری کننـده بخش خدمات در فصل پاییز مربوط به آموزش با 22/5 درصد و فعالیت های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا با 16/9 درصد بوده است. اطلاعات و ارتباطات با 6/3 و فعالیت های بیمه با 6/7 درصد نیز کمترین تورم را در مدت مذکور به ثبت رساندند.

شاخص بهای فراوری کننده با میزان گیری قیمت هایی که فراوریکننده در فرآیند فراوری با آن ها روبه رو است محاسبه می گردد. هم اکنون این شاخص در بسیاری از کشور های دنیا تهیه و مورد استفاده تحلیلگران مالی قرار می گیرد.

در بخش تورم نقطه به نقطه نیز فرایند کاهشی به چشم می خورد. شاخص بهای فراوری کننده خدمات فصل پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایشی 45/8 درصدی بوده که در مقایسه با همین شاخص در فصل تابستان کاهشی 2 درصدی را به ثبت رسانده اسـت. تورم نقطه به نقطه فراوری کننده بخش خدمات در تابستان عدد 47/8 درصد را به ثبت رساند. از آنجـا کـه تورم فراوری کننده بخش خدمات کاهشی ملایم و فرودی نرم را نسبت به فصول قبل امسال به نمایش گذاشته است، توقع می رود که این فرود نرم در شاخص بهای مصرف کننده نیز منعکس گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 خرداد 1401 بروزرسانی: 15 خرداد 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 20030

به "کاهش تورم فراوری کننده نوید کاهش تورم مصرف کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تورم فراوری کننده نوید کاهش تورم مصرف کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید