ثبت بالاترین تورم فراوری در دهه 90؛گرانی در کمین هشت بخش

به گزارش طفره، خبرنگاران: آنالیز شاخص قیمت فراوری کننده برای بخش خدمات در زمستان سال 99 نشان میدهد که، رکورد بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه و تورم میانگین برای بخش خدمات در سال های اخیر شکسته شده است.

ثبت بالاترین تورم فراوری در دهه 90؛گرانی در کمین هشت بخش

به گزارش آنالیز شاخص قیمت فراوری کننده کل خدمات نشان می دهد که، نرخ تورم نقطه ای بخش خدمات در زمستان گذشته بالغ بر 42 درصد رقم خورده است، این نرخ تورم بالاترین نرخ نقطه برای بخش خدمات در دهه 90 است. هچنین بالاترین میانگین به ثبت رسیده در سالیان گذشته برای بخش خدمات نیز در زمستان 99 با تورمی معادل 37.8 درصد اتفاق افتاده است. شکستن رکورد های تورمی در این بخش در حالی اتفاق افتاده است که، با توجه به شیوع ویروس کرونا بخش خدمات وارد رکود نسبی شده بود و منفی در 9 ماهه نخست سال 99 نیز در این بخش نیز گویای ایجاد این رکود نسبی است.

شاخص قیمت فراوری کننده؛ پیشرانی برای تورم

شاخص قیمت فراوری کننده تغببرات قیمت در مبداء فراوری را نشان می دهد، به بیان دیگر این شاخص پیشرانی برای شاخص قیمت مصرف کننده یا تورم محسوب می گردد. از همین رو آنالیز این شاخص پیشنگر تصویری مناسب از تورمی که قرار است مصرف کننده متحمل گردد، می دهد. زمانی که یک کالا فراوری می گردد فرایند را باید در بازار طی نموده تا به دست مصرف کننده خرد برسد. عموما افزایش قیمت یک کالا در مبدا فراوری آن با یک وقفه زمانی خود را در بهایی که تقاضا کننده خرد پرداخت می نماید، نمایان می گردد.

در خصوص بخش خدمات این فاصله بازاری کم تر از سایر بخش ها است. در بسیاری از زیر شاخه های بخش خدمات ارتباط مصرف کننده خرد با ارائه دهنده سطح کلان خدمات مسقیم است و تغییر قیمتی که در مبدا ارائه خدمات رخ میدهد، مستقیم و بی وقفه بر شاخص قیمت مصرف کننده یا تورم اثر خواهد گذاشت. البته در بعضی از زیر شاخه ها نیز تغییر در مبدا ارائه خدمات ممکن است با فاصله بر قیمت پرداختی مصرف کننده خرد رخ دهد.

تورم فصلی بخش خدمات

تورم فصلی شاخص فراوری کننده بخش خدمات در زمستان 99، 7.6 درصد رقم خورده است. به بیان دیگر بهای خدمات در زمستان سال گذشته نسب به فصل پاییز بالغ بر 7 درصد گران تر شده است. این در حالیست که تورم فصلی تابستان و پاییز 99 به ترتیب 11.8 و 11.6 درصد رقم خورده است، این امر بیانگر این است که در فصل زمستان فرایند افزایش در این بخش نزولی شده است. البته تورم فصلی رقم خورده در پاییز و تابستان 99، بالاترین نرخ تورم فصلی بخش خدمات در دهه 90 است.

پایین ترین نرخ تورم فصلی در این بخش نیز در زمستان سال 98 با تورمی معادل با 5.4 درصد اتفاق افتاده است. تورم فصلی زمستان 99 مربوط به فعالیت ها بیمه با 0.9 درصد در زمره کمترین تورم های زیر شاخه های بخش خدمات است. همچنین تورم فصلی خدمات مربوط به جا و غذا نیز در زمستان 16.3 درصد رقم خورده است.

شاخص قیمت فراوری کننده بخش های خدمات مشتمل بر هشت بخش است، این هشت بخش عبارتند از تعمیر وسابل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالاهای شخصی و خانگی، هتل و رستوران، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، واسطه گریهای مالی (بیمه)، مستغلات، اجاره و فعالیتهای کسب و کار، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی و سایر فعالیتهای خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی.

رکورد تورم نقطه ای بخش خدمات شکست

تورم نقطه به نقطه شاخص فراوری کننده بخش خدمات در زمستان 99 بالغ بر 42 درصد رقم خورده است. به بیان دیگر از در زمستان سال 99 تا زمستان 98 بهای خدمات در ایران 42.6 درصد گران تر شده است، تورم نقطه ای رقم خورده برای بخش خدمات در زمستان 99 بالاترین نرخ به ثبت رسیده در دهه 90 است. آنالیز فرایند تورم نقطه ای در فصل های گذشته نشان میدهد این شاخص در طول یکسال یا چهار فصل گذشته صعودی بوده است. بالاترین رقم خورده در بخش خدمات مربوط به خدمات جا و غذا با تورمی معادل 70.8 درصد است.

تورم میانگین بالغ بر 38 درصدی خدمات در زمستان 99

نرخ تورم میانگین زمستان 99(چهار فصل منتهی به زمستان 99 نسبت به چهار فصل منتهی به زمستان 98) 37.8 درصد رقم خورده است این نرخ رشد بالاترین نرخ میانگین برای شاخص فراوری کننده بخش خدمات در چندین سال گذشته است. به مانند شاخص تورم نقطه ای، رقم خورده بخش خدمات در زمستان بسیار بالا بوده و نسبت به ماه های گذشته در فرایند صعودی واقع شده است. بشترین افزایش بها در زیر شاخه های بخش خدمات در این شاخص تورمی نیز در بخش پشتیبانی و خدمات اداری با تورمی معادل 57.3 درصد رقم خورده است.

بخش خدمات در رکود؛ 3 فصل پیاپی رشد منفی

بخش خدمات با در دست داشتن بیش از نیمی از حجم اقتصاد کشور، عظیم ترین بخش در است. رشد مالی بخش خدمات برای سه فصل پیاپی منفی به ثبت رسیده است. به بیان دیگر در بهار، تابستان و پاییز سال 99 به ترتیب رشد مالی بخش خدمات منفی 4.2،منفی 3.7 و منفی 1.8 درصد رقم خورده است. به طور کلی هر زمان که بحران هایی مانند کرونا رخ می دهد اولین ضربه ای که به اقتصاد وارد می نماید به بخش خدمات یک اقتصاد است. از همین رشد مالی منفی 3.3 درصدی خدمات در 9 ماهه نخست سال 99 متأثر از شیوع ویروس کرونا بوده است.

در اقتصاد زمانی که برای سه فصل پیاپی رشد مالی بخشی منفی می گردد، گفته می گردد که این بخش وارد شده است. با شروع اپیدمی کرونا شروع شد تقاضا برای بسیاری از کالا های خدماتی مانند هتل، رستوران ها و... کاهش یافته است.این امر باعث شد تا رشد مالی این بخش در سال 99 منفی شده و رکود نسبی در بخش پدیدار گردد.

رکود تورمی در بخش خدمات

اکنون سوالی که مطرح می گردد این است که چگونه علی رغم ایجاد رکود در یک بخش در یک بازه زمانی، رکورد تورم نقطه، تورم میانگین و تورم فصلی در همان بازه زمانی شکسته شده و بخش مورد نظر بالاترین افزایش قیمت ها را تجربه کند؟

در اقتصاد زمانی که تورم همراه با رکود رخ می دهد، به اصطلاح پدیده اتفاق افتاده است. همانگونه که گفته شد رکود بخش خدمات متأثر از شیوع ویروس کرونا بوده است. تورم های بالا نیز در سال گذشته، تمامی بخش های اقتصاد ایران را درگیر نموده بود. افزایش شدید متغیر های پولی، بالا بودن انتظارات تورمی، عدم ثبات در شرایط بین المللی و... از جمله دلایلی است که باعث به وقوع پیوستن تورم های بالا در سال 99 شده است. به بیان دیگر افزایش شدید پایه پولی و نقدینگی و عدم ثبات در اقتصاد کلان ایران در یک لبه، و کرئنا در لبه ای دیگر باعث شد تا رکود و تورم همراه باهم در بخش خدمات دیده گردد.

رکود تورمی اتفاق افتاده در بخش خدمات را نمیتوان پدیده ای ریشه دانست. عموما پدیده رکود تورمی ناشی از سیاست ها نادرست سطح کلان در سیاست و اقتصاد است. اما همانگونه که گفته شد علت اصلی این رویداد در بخش خدمات در سال گذشته ناشی از بحران کرونا بوده است، چراکه بخش خدمات تا قبل از کرونا، از سال 97 تنها بخش مالی کشور بوده که همیشه رشد مالی مثبت را به ثبت رسانده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 14513

به "ثبت بالاترین تورم فراوری در دهه 90؛گرانی در کمین هشت بخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت بالاترین تورم فراوری در دهه 90؛گرانی در کمین هشت بخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید