چطور شیر به نوشابه لاکی دو تبدیل می گردد؟

به گزارش طفره، آمارها می گویند ایرانی ها چهار برابر سرانه مصرف نوشابه در دنیا، این نوشیدنی های گاز دار را مصرف می نمایند. بعضی از پژوهش ها سرانه مصرف نوشابه در ایران را 26 لیتر در سال عنوان می نمایند و گروهی از کارشناسان، میزان نوشابه مصرفی در میان ایرانی ها را بیشتر از این مقدار می دانند. نوشابه های گازدار که بخاطر طعم تند و تیزشان محبوب شده اند، زمینه را برای ابتلای مصرف نمایندگان خود به پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، چاقی، ناراحتی های گوارشی و دیابت فراهم می نمایند. همین آسیب ها کافی است تا فراورینمایندگان محصولات لبنی، برای فراوری نوشیدنی های سالم و سازگار با سلامت مصرف نمایندگان کوشش نمایند. در این میان، شرکت کاله با فراوری نوشیدنی های گازدار لاکی دو یا همان نوشابه های لبنی ، در جهت ارتقا سلامت مصرف نمایندگان این محصولات گام برداشته است.

چطور شیر به نوشابه لاکی دو تبدیل می گردد؟

نوشابه لاکی دو چطور به دنیا آمد؟

دغدغه های زیست محیطی از یک سو و دغدغه ارتقا سلامت عمومیاز سوی دیگر، زمینه را برای تولید نوشابه های لبنی گازدار فراهم نموده است. شرکتکاله با هدف کامل کردن چرخه تولید شیر، محصولی متفاوت را به بازار عرضه نموده است.محصولی که نه تنها در ایران، بلکه در دنیا نمونه ای دقیقا مشابه به آن تولید نشدهاست.

نوشابه لاکی دو نه تنها طعم و بافتی مشابه سایر نوشابه های گازدار دارد، بلکه بدون آسیب زدن به سلامت مصرف نمایندگانش، به کامل شدن چرخه تولید محصول از شیر نیز یاری می نماید.

چرا نوشابه های لبنی را دوست دار سلامت می دانیم؟

در فرایند تولید فراورده های متنوع لبنی، چربی شیر برایتولید خامه و کره استخراج می گردد و پروتئین شیر برای تولید محصولات غنی شده (مانندشیر پروتئین)، از آن جدا می گردد. شیری که پروتئین و چربی از آن شده، گرچه بخشی ازارزش غذایی خود را هم در این فرایند از دست داده است، اما همچنان حاوی کلسیم واملاحی است که بدن برای حفظ سلامت خود به آنها محتاج است.

نوشابه های گازداری که به بازار عرضه می شوند، بر پایه آب تولید می شوند. اما نوشابه لاکی دو، بر پایه شیر و تولید هایی که روی آن اجرا شده تولید می گردد. در فرایند فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، شیری که پس از استخراج چربی و پروتئین باقی مانده، به مایع شفافی شبیه آب تبدیل می گردد. از آنجا که چربی و پروتئین عوامل ایجاد رنگ سفید و بوی خاص شیر هستند، این مایع باقی مانده دیگر رنگ و بویی ندارد اما کلسیم و املاح شیر هنوز در آن وجود دارد.

این مایع گرچه پروتئین و چربی خود را از دست داده، اما هنوزاز آب غلیظ تر است. به همین دلیل با نسبت 50-50 با آب ترکیب می گردد تا غلظت آنکمتر شده و بافتی مناسب را برای تولید نوشابه به دست بیاورد. در مرحله بعد،افزودنی ها و طعم دهنده ها به این مایع اضافه می شوند تا به آن رنگ و طعمی آشنابرای مصرف نمایندگان نوشابه ها بدهند. به طوری که در تحقیقات میدانی، مصرف نمایندگانیکه برای اولین بار این محصول را نوشیده اند، تفاوتی میان طعم آن و سایر نوشابه هایگازدار احساس ننموده اند.

چرا نوشابه های لبنی محبوب هستند؟

محققان در پژوهش های متعددی ثابت نموده اند که مصرف نوشابه های گازدار زمینه را برای پوکی استخوان فراهم می نماید. دلیل این اتفاق، وجود اسید فسفوریک در نوشابه هاست. این اسید به دفع کلسیم یاری نموده و زمینه ساز پوکی استخوان می گردد. با این وجود، شرکت های تولید نماینده نوشابه، برای ایجاد طعم شیرین و نسبتا تیز نوشابه ها و گازدار کردن آنها، چاره ای جز استفاده از این اسید ندارند. هواداران نوشابه، از تاثیری که اسیدفسفوریک بر طعم نوشابه ها می گذارد لذت می برند و با وجود خطری که مصرف آن برای سلامتشان ایجاد می نماید، به خرید نوشابه ها ادامه می دهند.

گذشته از این، اسید فسفوریک در واکنشی که پس از ترکیب شدنبا شکر رخ می دهد، از پس ایجاد این طعم برمی آید. در نتیجه، تولید نمایندگان نوشابهبدون اضافه کردن حجم قابل توجهی شکر به آن، امکان بهره بردن از قابلیت اسیدفسفوریکو ایجاد طعم دلخواهد را نخواهند داشت و همین محدودیت، آنها را به افزودن حجم قابلتوجهی شکر به این محصولات وا می دارد.

اما در تولید نوشابه های لبنی، تولید نمایندگان مجبور به استفاده از ترکیبات آسیب زایی چون اسید فسفوریک و قند فراوان نیستند. در تولید نوشابه لاکی دو، به جای اسیدفسفوریک از اسید لاکتیک استفاده می گردد. یعنی اسید طبیعی ضعیفی که نه تنها به استخوان ها آسیب نمی رساند، بلکه برای ایجاد طعم دلخواه هم به میزان کمتری شکر احتیاج دارد. به همین دلیل در تولید نوشابه های لبنی و برای ایجاد طعم تند و تیز آنها، به اضافه کردن قند کمتری احتیاج است. همین کافی است تا قند این نوشیدنی ها 40 درصد کمتر از قند نوشابه ها باشد.

از طرف دیگر، همان قند اضافه شده به نوشابه های لبنی هم نسبت به قند نوشابه های گازدار سالم تر بوده و تاثیر مخرب کمتری را بر بدن می گذارد. اگر نوشابه های عادی 100 واحد قند را در خود جا داده اند، لاکی دو تنها 60 واحد قند را در خود دارد و از این میزان هم 40 واحد آن لاکتوز و تنها 20 واحد این قند گلوکز است. درحالیکه در نوشابه های گازدار، همه 100 واحد قند اضافه شده به محصول، از جنس گلوکز، یعنی ساده ترین و مخرب ترین نوع قند است.

نوشابه های لبنی، بخشی از احتیاج بدن مصرف نمایندگانشان به کلسیم را تامین می نمایند، املاح فراوانی را در خود دارند، در تولید آنها از اسید فسفوریک که اصلی ترین عامل دفع کلسیم است استفاده نشده، نسبت به نوشابه های گازدار چهل درصد قند کمتر دارند و بخش عمده قند به کار رفته در آنها، قند سالم است. این نوشابه ها اسیدیته پایین تری دارند و با دستگاه گوارش مصرف نمایندگان سازگارترند. همین دلایل کافی است تا نوشابه های لبنی گازدار را، دوست دار سلامت مصرف نمایندگان بدانیم و بدون نگرانی از دچار شدن به عوارض مصرف نوشابه های گازدار، آنها را به سبد غذایی خانواده ها وارد کنیم.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4461

به "چطور شیر به نوشابه لاکی دو تبدیل می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور شیر به نوشابه لاکی دو تبدیل می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید