پیش بینی بورس از نگاه بنیادگرایان و تکنیکی ها

به گزارش طفره، خبرنگاران : تحلیل گران بنیادی و تکنیکی از دو زاویه مختلف به روندهای بازار سهام می نگرند و هر یک دلایل متفاوتی برای صعود و نزول شاخص ها معرفی می نمایند.

پیش بینی بورس از نگاه بنیادگرایان و تکنیکی ها

به گزارش ، برای -چهار شنبه 9 تیر- به فرایند بازار سهام در روز گذشته نگاه می کنیم. در روز سه شنبه شاخص کل بورس 4 هزار و 727 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 248 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن هم 277 واحد بالا آمد و در رقم 382 هزار و 525 واحد ایستاد. بعلاوه شاخص کل فرابورس 164 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 964 واحد رسید.

در خاتمه معاملات روز سه شنبه، 231 نماد رشد قیمت و 213 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 45 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه شنبه در بورس شرکت های پتروشیمی بوعلی (بوعلی)، مخابرات ایران (اخابر) و کربن ایران (شکربن) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس هم شرکت های مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک)، پخش البرز (پخش) و بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ولیز (لیزینگ ایران)، کساپا (سایپا شیشه) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) در روز سه شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت مبین وان کیش (اوان)، کشت و دامداری فکا (زفکا) و مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن (بالاس) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهار شنبه است. در خاتمه معاملات روز سه شنبه بازار با مازاد عرضه 601 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز قبل 256 میلیارد تومان معادل 30 درصد کاهش یافته است.

افزایش ارزش صف های خرید

در خاتمه معاملات سه شنبه 74 نماد صف فروش و 54 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف های خرید نسبت به خاتمه روز دوشنبه 6 درصد افزایش یافت و در رقم 443 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف های فروش هم 18 درصد کاهش یافت و هزار و 44 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز سه شنبه شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف خرید 207 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار نهاده شد. پس از لطیف، نمادهای اخابر (مخابرات ایران) و اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه ها

روز گذشته بیشترین صف فروش هم به ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) تعلق داشت که در خاتمه معاملات صف فروش 60 میلیارد تومانی داشت. پس از ثنوسا، بکاب (صنایع جوشکاب یزد) و خزر (فنرسازی زر) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

پس از شکسته شدن خط فرایند نزولی شاخص کل و احیای چند سطح حمایت تاریخی مهم در طی دو هفته اخیر، همچنان به فرایند صعودی خود ادامه می دهد. روز گذشته شاخص کل تا نزدیکی نیمه کانال 1.2 میلیونی بالا آمد و نهمین روز صعودی متوالی را ثبت کرد. روز گذشته ارزش صف های خرید در خاتمه معاملات 6 درصد افزایش یافت و ارزش صف های فروش افت 18 درصدی داشت تا ارزش مازاد عرضه بازار هم با کاهش 30 درصدی به رقم 601 میلیارد تومان تنزل کند.

بعلاوه 50 درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و شاخص هم وزن هم پس از یک روز وقفه بار دیگر صعود کرد و 277 واحد بالا آمد.

تحلیل گران تکنیکی علت تداوم فرایند صعودی شاخص کل را شکسته شدن خط فرایند نزولی بلند مدت می دانند و معتقدند پس از عبور شاخص از سطح مقاومت مهم یک میلیون و 210 هزار واحد بازار توانسته سطوح حمایت تاریخی خود را احیا کند و با پشتوانه این سطوح حمایتی به رشد خود ادامه دهد. از این رو معتقدند شاخص می تواند در بلندمدت تا سطح مقاومت بعدی یعنی رقم یک میلیون و 300 هزار واحد پیش روی کند.

از سوی دیگر تحلیل گران بنیادی یک علت عمده را برای تداوم فرایند صعودی شاخص کل مطرح می نمایند. افزایش انتظارات تورمی عمده ترین علتی است که این گروه از تحلیل گران بازار سرمایه بیان می نمایند. این تحلیل گران رشد را هم نتیجه افزایش انتظارات تورمی قلمداد نموده و معتقدند به فعالان بازار سهام علامت صعودی می دهد. بنابراین از دید تحلیل گران بنیادی در شرایط فعلی اقتصاد ایران عامل پیشران قیمت ها انتظارات تورمی است و افزایش یا کاهش آن بر رود بازار تاثیر می گذارد.

در نتیجه با توجه به نشانه های مثبت در فرایندهای درونی بازار و فرایند صعودی تغییرات قیمت دلار در روز سه شنبه و ماندگاری آن در کانال 25 هزار تومانی، می توانیم در انتظار رشد شاخص های بازار سهام در آخرین روز کاری هفته باشیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 15167

به "پیش بینی بورس از نگاه بنیادگرایان و تکنیکی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بورس از نگاه بنیادگرایان و تکنیکی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید