طرح قانونی آمریکا مربوط به هنگ کنگ فاجعه اخلاقی است

به گزارش طفره، به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا 23 مهر چهار طرح را علیه چین به تصویب رساند که از آن میان، طرح قانونی حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ مدعی می گردد آمریکا مسئول است از دموکراسی و آزادی هنگ کنگ دفاع کند و وزیر خارجه این کشور باید ثابت کند هنگ کنگ از حق خودمختاری برخورد است تا همچنان صندلی تجاری ویژه ای را در اختیار این منطقه به عنوان مرکز اقتصادی بگذارد.

طرح قانونی آمریکا مربوط به هنگ کنگ فاجعه اخلاقی است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

شایان ذکر است که چندی پیش، چین و آمریکا درباره مسایل اقتصادی و تجاری خود به توافق عملی در مرحله اول رسیدند و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز بر کاهش تنش در اوضاع هنگ کنگ تاکید نمود و گفت تعداد تظاهرات کنندگان کم شده و مسایل هنگ کنگ خود به خود حل می گردد. اما همزمان با بیان سخنان مذکور از سوی ترامپ، کنگره آمریکا با ارائه همین طرح قانونی ترامپ را به اعلام مواضع مجدد وادار کرد.

قرار است طرح قانونی مطرح شده بعد از تصویب مجلس نمایندگان و سنا با امضای رییس جمهوری آمریکا تبدیل به قانون رسمی گردد. تحلیلگران بر این باورند که هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات با نزدیک شدن به انتخابات سال 2020 قصد امتیاز دریافت با استفاده از کارت چین را دارند که با توجه به این موضوع امکان نادیده دریافت شدن احساسات ضد چینی از سوی ترامپ کم خواهد بود.

در مسایل مربوط به هنگ کنگ، شین جیانگ و تایوان چین، کنگره آمریکا همیشه نقش یکی از پیشگامان ضدیت با چین را ایفا می نماید. از ماه سپتامبر تاکنون، کنگره آمریکا یکی پس از دیگری طرح قانون سیاست حقوق بشر اویغور، طرح قانون حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ سال 2019 را به تصویب رسانده و حال هم در کوشش برای ارائه طرح تایپه است تا با حمله به امور داخلی چین و سیاه نمایی سیمای چین، بیش از پیش ایده تهدید چین را در دنیا جا بیاندازد چرا که این ایده در حال حاضر یکی از ابزارهای عمده آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر چین به شمار می رود.

کنگره آمریکا و بعضی سیاستمداران این کشور با چشم پوشی از جنایت آشوب طلبان هنگ کنگ و خواسته های عادلانه جامعه دنیای سعی در سیاه نمایی درباره چین دارند؛ تا جایی که حتی شهروندان با وجدان آمریکایی نیز این اقدام ها را بَر نمی تابند.

روزنامه ون وی هنگ کنگ، 25 مهر نوشت، چند وکیل آمریکایی از جمله کیون جرسی در یک نامه سرگشاده ده صفحه ای خطاب به کنگره آمریکا نوشته است طرح قانونی تصویب شده به هیچ وجه حقوق بشر هنگ کنگ را تامین نمی نماید و تنها نشانگر کوشش آمریکا برای ایجاد خشونت و نا امنی در آن منطقه است.

آمریکا پیش از این حمایت کامل خود از آشوب طلبان هنگ کنگ را به وسیله دیدار با سَرکَردِگان آنها و گذاشتن یاری های اقتصادی به وسیله صندوق یاری های ملی برای دموکراسی (NED) در اختیار برگزارکنندگان تظاهرات نشان داده است. در این نامه تاکید شده که تصویب این طرح قانونی یک فاجعه اخلاقی است.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این گفته بود که تظاهرات هنگ کنگ تصاویری زیبا را رقم زده اما اگر همین تصویر زیبا در کشورهای غربی و خود آمریکا رخ می داد آنها چه واکنشی نشان می دادند؟ در نامه سرگشاده وکلای آمریکایی به کنگره آمریکا به این موضوع اشاره شده که در برابر حرکت جلیقه زردهای فرانسه و جنبش استقلال کاتالونیا در اسپانیا و یا حتی وقوع اعتراضات خشونت آمیز در خود آمریکا، هیچ یک از این کشورها مثل مجریان قانون در هنگ کنگ نتوانستند با نهایت خویشتنداری کار خود را انجام دهند. واقعیت نشان داده است پلیس آمریکا حتی معترضانی که به نیروهای پلیس آب بپاشند را نیز فوراً دستگیر می نماید پس چرا از پلیس هنگ کنگ می خواهد که در برابر مشت و یا تعرض جدی بدنی به نیروهای خود از سوی معترضان با آنها با آرامش و سکوت برخورد کند؟

بدیهی است بدون دخالت آمریکا، خیلی زود ثبات و شکوفایی مثل قبل در هنگ کنگ برقرار می گردد و هر گونه توطئه برای از بین بردن یک کشور دو نظام خیال واهی است و شکست خواهد خورد.

رفتارهای افراطی و خشنوت آمیز آشوبگران در هنگ کنگ آنقدر به توسعه و ثبات این شهر و منطقه آسیب رسانده که سیاستمداران بین المللی نسبت به آن ابراز نگرانی نموده و این اقدام ها را مورد انتقاد قرار دادند.

طبق گزارش روزنامه لیان هه زائو بائو چاپ سنگاپور، لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور 24 مهر در نشست دنیای فوربوس با اشاره به تظاهرات اخیر هنگ کنگ گفت، درخواست های پنجگانه تظاهرات کنندگان تنها با هدف سرنگونی حکومت هنگ کنگ مطرح شده است. برای این مسئله یک راهکار ساده نمی توان یافت. آنها خواستار همه پرسی هستند ولی هنگ کنگ یک کشور نیست بلکه یک منطقه اداری ویژه است. وی اضافه نمود: تظاهرات و آشوب های گسترده در هنگ کنگ برای سراسر منطقه آسیا و اقیانوس آرام رویدادی تأسف برانگیز است. وی همچنین تاکید نمود، هنگ کنگ یک منطقه اداری ویژه است و باید تحت راهنمایی قانون اصولی این منطقه عمل کند که امری قابل اجراست. اگر از چهارچوب قانون اساسی خارج شوند یک کشور دو نظام هم به خطر خواهد افتاد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4384

به "طرح قانونی آمریکا مربوط به هنگ کنگ فاجعه اخلاقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح قانونی آمریکا مربوط به هنگ کنگ فاجعه اخلاقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید