صدور سند مشاع برای واحد های 25 متری!، معمای تفکیک سند مسکن مالی قابل حل است؟

به گزارش طفره، با توجه به اینکه متولی این طرح، نوع مجوز این واحد ها را در قالب هتل آپارتمان اعلام نموده است، به این ترتیب، صدور سند قابل تفکیک برای این واحد ها نیز مورد سوال قرار می گیرد.

صدور سند مشاع برای واحد های 25 متری!، معمای تفکیک سند مسکن مالی قابل حل است؟

به گزارش تجارت نیوز؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در تبادل نظر با تجارت نیوز، نوع این سند ها را مشاع عنوان نموده و گفته است که بعدا یک توافق محضری سهم مالکان را معین خواهد نمود!

ساخت خانه های 25 متری در قالب طرح مسکن مالی مدتی ست سر و صدای زیادی به راه انداخته است. این طرح که ابتدا از سوی یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی بیان و بلافاصله تکذیب شد حالا دوباره به وسیله اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران روی میز قرار گرفته و در انتظار مجوز است.

همان طور که انتظار می رفت طرح ساخت خانه های 25 متری منتقدان زیادی از سوی فعالان و مسئولان عرصه مسکن پیدا نموده است و آن ها یک صدا معتقدند ساخت خانه هایی با این متراژ با فرهنگ جامعه ایرانی فاصله زیادی دارد. البته فارغ از این نقدها، شبهاتی نیز در خصوص طرح مسکن مالی به ویژه در زمینه هزینه ساخت و نوع مجوز آن وجود دارد.

اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران ادعا نموده است می تواند این واحد ها را با کمتر از یک میلیارد تومان ساخته و تحویل دهد، اما با توجه به تورم موجود در اقتصاد کلان و منظره آن چگونه می توان هزینه ای ثابت را برای ساخت در نظر گرفت؟

مسئله دیگری که فکر منتقدان را به خود مشغول نموده موضوع اخذ مجوز ساخت خانه های 25 متری است. زیرا بر اساس قوانین فعلی کشور فضای استاندارد برای سکونت هر فرد به طور حداقلی، 17/5 متر مشخص شده است و در نتیجه ساخت خانه هایی زیر 35 متر غیرقانونی به شمار می آید.

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در این مورد تصریح نموده بود که برای ساخت این میکروآپارتمان ها از مجوز هتل آپارتمان استفاده خواهد شد. اما سوال این است که چگونه می توان با مجوز هتل آپارتمان، واحد ها را تفکیک و در نهایت برای آن ها سند جداگانه صادر کرد؟

تجارت نیوز این شبهات را در تبادل نظر با مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران آنالیز نموده است که در ادامه می خوانید.

مسکن 25 متری چگونه از تورم مصون می ماند؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در خصوص هزینه های ساخت و ارتباط آن با تورم موجود در کشور به تجارت نیوز گفت: در بازار مسکن یا هر بازار دیگری که با فرآیند فراوری بلندمدت روبرو باشد ناچار هستیم شاخص های تورمی را هم در هزینه ها لحاظ کنیم. اگر بتوانیم منابع مالی خود را به گونه ای مدیریت کنیم تا اقلامی که در نهاده های فراوری مسکن تاثیر بیشتر و سریع تری از تورم می بینند زودتر تهیه شوند می توانیم اثر تورم را کاهش دهیم.

او ادامه داد: طرح مسکن مالی، طرح نهضت ملی مسکن و ساخت و ساز های بخش خصوصی از اقتصاد کلان کشور تاثیر می پذیرند و اینگونه نیست که بگوییم طرح مسکن مالی تافته جدا بافته ای است که باید خود را از بدنه اقتصاد کشور جدا کند.

هزینه ساخت خانه های 25 متری چقدر است؟

باقرپور پیش از این در تبادل نظر با ایسنا بیان نموده بود ساخت این واحد ها را با متری 25 میلیون تومان به انجام خواهد رساند. اما سوال این است که این مبلغ تنها هزینه ساخت است یا هزینه مبله کردن واحد ها را نیز در بر می گیرد؟

او در این مورد توضیح داد: 25 میلیون تومانی که قول داده شده هزینه ساخت است، اما اعداد و ارقام ما اکنون به علاوه هزینه مبله کردن و نصبی جات زیر یک میلیارد تومان است.

مجوز هتل آپارتمان برای واحد های 25 متری!

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در خصوص اخذ مجوز برای ساخت این واحد ها شرح داد: زمانی که قوانین کشور محدودیت هایی ایجاد می نماید نمی توان قانون را دور زد بنابراین باید به سمت ابتکاراتی رفت که در حیطه همان قانون پیش بینی شده است.

او ادامه داد: مدلی که ما بتوانیم از کف متراژ عدول کنیم و این واحد های کوچک متراژ را بسازیم این است که به سراغ قوانین موجود در حوزه کاربری اقامتی برویم. کاربری اقامتی همان ویژگی های سکونت را می تواند ایجاد کند. مجوز هتل آپارتمان که در برنامه زنده تلویزیونی نیز از آن صحبت شد راه چاره و ابتکار اتحادیه تعاونی های عمرانی بود تا بتوانند واحد های کوچک متراژ فراوری نمایند.

ماجرای تفکیک سند خانه های 25 متری

اگرچه اخذ مجوز هتل آپارتمان برای ساخت خانه های 25 متری می تواند مانع رعایت کف متراژ را دور بزند، اما معمای جدی تری را طرح می نماید و آن بحث تفکیک سند و صدور سند مالکیت قطعی برای خریداران است.

باقرپور درباره صدور سند برای این واحد های کوچک متراژ نیز بیان نمود: افراد در این طرح می توانند سند مشاع به علاوه طرح تقسیم محضری داشته باشند. یعنی بر اساس ماده 10 و 190 قانون مدنی که قرارداد های عادی و توافقات قانونمند بین افراد را مجاز می نماید افراد در طرح تقسیم واحدها، حق بهره برداری از واحد ها را به صورت تفکیک شده مورد توافق قرار می دهند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران اضافه کرد: این مورد کاملا وجهه قانونی دارد و هیچ منعی ندارد و سند رسمی نیز به صورت مشاع بین مالکان پروژه تقسیم خواهد شد.

وی بعلاوه در خصوص احتمال مجوز نگرفتن این طرح با توجه به نقدها به وجود آمده علیه آن گفت: این طرح مجوز می گیرد مگر اینکه قرار گردد مجوز ساخت هیچ هتلی صادر نگردد که در آن صورت ما هم نمی توانیم مجوزی بگیریم و بعید می دانم چنین اتفاقی رخ دهد.

حالا باید دید با توجه به نقدها شدید مسئولان مربوطه آیا این طرح مجوز ساخت خواهد گرفت یا نه؟

منبع: فرارو
انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 28 شهریور 1402 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 26580

به "صدور سند مشاع برای واحد های 25 متری!، معمای تفکیک سند مسکن مالی قابل حل است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور سند مشاع برای واحد های 25 متری!، معمای تفکیک سند مسکن مالی قابل حل است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید