سفر به مرکز یوگای دنیا

به گزارش طفره، بسیاری از ما زمانی که به یک نقطه سفر می کنیم در پی آرامش و خلوت بودن یک محل می گردیم ، این گزاره در سفر به هند کاملا به هم می ریزد. هیچ کجا خالی از جمعیت نیست و شاید همین مولفه، یکی از جاذبه های پرجمعیت ترین کشور دنیا باشد. شما در هند هیچ گاه تنها نیستید.

سفر به مرکز یوگای دنیا

به گزارش دنیای اقتصاد، زمانی که از سفر به هند صحبت می گردد بیشتر به سه شهر دهلی، آگرا و جیپور پرداخته می گردد. اما هندوستان به غیر از این سه شهر جاهای تماشای بسیاری دارد که با برنامه ریزی و صرف زمان می توان از آنها بازدید کرد. یکی از راه های ایمن جابه جایی در هند قطار بین شهری است. سیستم خط آهن هندوستان بسیار گسترده است به طوری که تقریبا تمامی نقاط این کشور با خط آهن به یکدیگر متصل هستند. این کشور بیش از 110 هزار کیلومتر خط آهن دارد که روزانه بیش از 20 میلیون مسافر را در سراسر هند جابه جا می نماید و هر مسیر تنوع زیادی در انواع قطارها دارد.

متناسب با بودجه و البته موجودی در دسترس می توان کلاس مورد نظر را خریداری کرد. سایت راه آهن هند www.irctc.co.inمرجعی معتبر برای چک کردن مسیر و زمان حرکت قطارهاست. با استفاده از گوگل مپ نیز امکان چک کردن مسیر و گزینه های پیش رو وجود دارد. بعلاوه اپلیکیشن هایی نظیر Make My Trip, Rome to Rio, Where is my train, RailYatri در پیدا کردن قطار مورد نظر یاری می نمایند و امکان خرید آنلاین با استفاده از کارت اعتباری را فراهم می آورند. پرداخت نقدی با مراجعه حضوری به ایستگاه راه آهن قسمت رزرواسیون و خرید حضوری امکان پذیر است. معمولا در ایستگاه های قطار بخشی به خرید بلیت گردشگران اختصاص دارد. از راه های دیگر دسترسی بین شهری خطوط هوایی است. اگر زمان بیشتری دارید و تمایل به سفر جاده ای دارید اتوبوس گزینه همواره در دسترس است.

برای رزرو محل اقامت نیز مانند سایر کشورها اپلیکیشن هایی نظیر Booking, Hostelworld, و بعلاوه اپلیکیشن هندی Make My Trip قابل دسترس هستند و امکان رزرو آنلاین را فراهم می آورند. اگر قصد اقامت لوکس در هندوستان دارید فهرستی از لوکس ترین هتل های دنیا نظیر هتل تاج محل و... در این کشور در دسترس است. بابت اقامت مالی نیز شمار زیادی هتل و هاستل تنوع فراوانی در انتخاب را فراهم می آورند. هاستل های زنجیره ای زاستل( Zostel) و گو استاپ ( GoStops) در بیشتر شهرهای این کشور شعبه دارند. نکته مهم در انتخاب محل اقامت دسترسی مناسب به اماکن تماشای و وسایل حمل ونقل شهری است.

اپلیکیشن اوبر ( Uber) جهت دریافت تاکسی در بیشتر شهرهای هند در دسترس است که به راحتی می توانید علاوه بر وسایل حمل ونقل عمومی از تاکسی های شهری هم بهره ببرید. نکته مهم در خرید و کرایه ماشین در هند فرهنگ چانه زدن است. با وجودی که مردم هند تعامل خوبی با گردشگران خارجی دارند اما گاهی قیمت های اعلامی به گردشگر ها بیش از عرف مورد نظر است که خوشبختانه با اندکی چانه زدن رفع می گردد.

مرکز یوگای دنیا

شهر ریشیکش(Rishikesh ) در شمال شرقی هند دامنه هیمالیا زادگاه و مهد یوگاست. اگر علاقه مند به یوگا هستید این شهر برترین مقصد برای شماست. ریشیکش مرکز یوگای دنیا در فاصله 250 کیلومتری دهلی در سرچشمه رود گنگ واقع شده است. همه ساله افراد زیادی از سراسر دنیا برای انجام مطالعات معنوی، مدیتیشن، مراقبه و... به این شهر خوش آب و هوا سفر می نمایند. ریشیکش به داشتن معابد و بزرگ ترین آشرام های هند معروف است. آشرام ها در واقع معابد و عزلتگاه های مذهبی هستند که افراد برای شرکت در مراسم دعاخوانی، مراقبه و گذراندن دوره های یوگا فارغ از هیاهوی شهری و به دور از اینترنت چند روزی را در آنها اقامت می گزینند.

اما مقدس ترین شهر هندوها واراناسی یا بنارس است. واراناسی با قدمتی بیش از 2500 سال از کهن ترین تمدن های دنیا در حاشیه رود گنگ، مقدس ترین رود دنیا، قرار گرفته است. بنارس که به کاشی هم معروفیت دارد شهر خدایان هند است و سالانه میلیون ها زائر برای بازدید از این مکان مقدس به این شهر سفر می نمایند. کاشی شهر خدای شیوا- خدای نابودگر است. در آیین هندو می گویند برای ورود به بهشت ابتدا باید مُرد به همین علت است که بسیاری از افراد سالیان آخر عمر خود را در این شهر می گذرانند تا در ساحل رود گنگ سوزانده شوند و با ریختن خاکسترشان در رود گنگ به رستگاری برسند و از چرخه حیات دوباره رهایی یابند.

گات ها محل برگزاری مراسم مذهبی در بنارس هستند؛ گات نام مکان های مقدسی در حاشیه رود گنگ است که با پله هایی به رودخانه می رسد. بیش از 100 گات در حاشیه رود گنگ واقع شده است که معروف ترین آنها داشاش وامد گات Dashashwamedh Ghat، گات مانیکارنیکا Manikarnika Ghat، گات آسیAssi Ghat هستند. مراسم مذهبی هر روز عصر در ساحل رود گنگ انجام می گردد و تعداد زیادی از پیروان آیین هندو و بازتماشامایندگان خارجی برای شرکت در محل گات ها گرد هم می آیند. هندوها با حمام کردن در رود گنگ بدن خود را تطهیر می نمایند. معبد کاشی ویشوانا Shri Kashi Vishwanath Temple از معروف ترین معابد هندوستان در این شهر واقع شده است. با سفر به واراناسی گویا در زمان سفر می کنید و درک آنچه به چشم دیده می گردد باور ناپذیر است.

سفر به پرجمعیت ترین شهر هندوستان

بمبئی اما وجه دیگری از هند را به شما نشان می دهد. بمبئی پرجمعیت ترین شهر هند و مرکز تجاری هند است. بمبئی که در زبان هندی به معنی ساحل خوب است، باغ شهری بزرگ است که نماد تضادهای عمیق به شمار می آید. بمبئی از یکسو مدرن، لوکس، شیک و دست نیافتنی و از سوی دیگر فقیر، کثیف و آلوده است. بمبئی که بعد از استقلال هند در سال 1935 به مومبای یکی از خدایان زن هندی تغییر نام یافت نماد دنیای سنتی و جامعه مدرن است. مومبای تنها مرکز تجاری هند نیست این شهر به هنر، تاریخ، فرهنگ، غذا، سینما و تئاتر معروفیت دارد. سینمای هند که به بالیوود معروف است ترکیبی از دو نام هالیوود و بمبئی است.

تعداد زیادی از بازیگران و تجار ثروتمند در این شهر زندگی می نمایند و از این رو بمبئی شهر اول هندوستان است. شهری که با معماری زیبا و داشتن ساختمان های سنتی و برج های سر به فلک کشیده در کنار انبوه درختان سبز و داشتن پرنده های فراوان بر فراز شهر زیبایی خیره نماینده ای دارد. از یکسو ترافیک همیشگی آمیخته با بوق ممتد ماشین ها همراه با انبوه جمعیت که زندگی مسالمت آمیزی در کنار گاو، سگ، گربه، میمون، موش و سنجاب دارند شما را حیرت زده می نماید، از سوی دیگر زیبایی مسحور نماینده ساختمان ها و گیاهان همواره سبز شما را خیره می نماید.

همجواری با مردم خونگرم که از هیچ یاریی برای گردشگران خارجی دریغ نمی نمایند شما را دلبسته این شهر می نماید. بمبئی شهری امن است؛ با وجود این همه شلوغی و ازدحام، موتور یا دوچرخه قفل شده ای در کنار خیابان نمی بینید، نیمه شب با خیال آسوده می توانید در خیابان ها قدم بزنید اما هرگز در فکر آرامش شبانه نباشید. چرا که بمبئی شهر زندگی شبانه است. به قول خود هندی ها مومبای شهری است زنده که هرگز خواب ندارد. بمبئی از هفت جزیره تشکیل شده است که ساحل وسیعی با دریای عرب منتهی به اقیانوس هند دارد.

از جمعیت 20 میلیون نفری این شهر بیش از 20درصد زیر خط فقر زندگی می نمایند، محله داراوی(Dharavi ) بزرگ ترین محله زاغه نشین آسیا در این شهر واقع شده است. داباوالاها (dabbawallas ) سیستم توزیع غذای سنتی است که روزانه بیش از دویست هزار غذا را توزیع می نمایند و در هر شش میلیون تحویل غذا تنها یک اشتباه رخ می دهد. دروازه هند در محله کولابا از تماشای های این شهر است. گذرگاه کولابا قدیمی ترین محله این شهر با وجود ساختمان ها و بازار قدیمی بسیار تماشای است. ایستگاه راه آهن چاتراپاتی شیواجی که پیش تر ایستگاه ملکه ویکتوریا نام داشته، کلیسای مونت مری، غارهای الفنتا، منطقه هنری کالاگودا، ماهالاکشمی دوبی گات (بزرگ ترین رخت شوی خانه دنیا)، مسجد حاجی علی درگاه و... از دیگر مکان های تماشای بمبئی است.

پاک ترین شهر هندوستان

هندوستان آنقدر متنوع و وسیع است که برای هر سلیقه ای مقصدی دارد؛ اگر در پی آرامش و استراحت در یک ساحل بکر هستید سواحل گوا برترین گزینه برای گذراندن تعطیلات است. استان گوا در جنوب غربی هند از زیباترین سواحل دنیا برخوردار است. مرکز استان گوا شهر پانجی است که خود قلعه ها و کلیساهای تاریخی زیادی برای بازدید دارد. سواحل گوا به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می گردد. اگر اهل شب زنده داری، جشن و برنامه شبانه هستید سواحل شمالی نظیر مورجیم، باگا، کالانگوت، کاندولیم، سنکوئریم، واگاتور، آنجونا، مورجیم، آرامبول و... گزینه های مناسب هستند اما اگر در پی طبیعت زیبا و ریلکس کردن در یک ساحل بکر هستید سواحل جنوبی نظیر آگوندا، پالولم، کولا، کاناکونا و... برترین انتخاب است.

گوا علاوه بر ترمینال اتوبوس، ایستگاه راه آهن دارد و فاصله آن تا بمبئی حدود 600 کیلومتر است. بعلاوه وجود فرودگاه بین المللی دابولیم در این استان دسترسی به این سواحل زیبا را ساده می نماید. به غیر از مقاصد گفته شده شهرهای دیگر هندوستان نظیر جودپور معروف به شهر آبی، اودایپور یا ونیز شرق، فاتح پور سیکری شهر باستانی هند، کلکته مرکز فرهنگی هندوستان، مادورای از قدیمی ترین شهرهای دنیا، امریتسار شهر طلایی، کشمیر و سرینگر با طبیعت منحصربه فرد، هاریدوار در دامنه هیمالیا، شهر تاریخی مذهبی حیدرآباد و... از اماکن بسیار تماشای دنیا و مقصد گردشگری بسیاری از دنیاگردان در هند هستند که برنامه ریزی برای تماشا آنها با توجه به وسعت هند احتیاج به صرف زمان بیشتر دارد. شبه قاره هندوستان دنیایی از عجایب است که هر شهر آن گویی داستان تازه ای برای روایت کردن دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 25713

به "سفر به مرکز یوگای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به مرکز یوگای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید