شگفت انگیزترین درختانی که روی کره زمین روییده اند

به گزارش طفره، درختان شگفت انگیز زیادی روی کره زمین وجود دارند، اما 9 عدد از آنها از بقیه خاص ترند. اگر می پرسید چه طور، نگاهی به ادامه مطلب بیاندازید.

شگفت انگیزترین درختانی که روی کره زمین روییده اند

منفعت های درختان بی شمار است، آنها محیط اطراف مان را زیبا می نمایند، اکسیژن فراوری می نمایند، سایه محیا می نمایند، برای بقیه موجودات غذا فراوری می نمایند، خانه و سر پناه هستند و البته از آنها مصالح ساختمانی و دیگر مواد صنعتی تهیه می گردد. تخمین شده شده در حدود 100.000 گونه مختلف درخت در سراسر جهان وجود دارد. در میان این تعداد زیاد چند عدد از آنها هستند که ارزش توجهی ویژه تر را دارند.

این شما و این هم 9 عدد از شگفت انگیزترین گیاهان روی زمین:

سکویای غول پیکر: ژنرال شرمن (Giant Sequoia: General Sherman)

ژنرال شرمن به این خاطر در این فهرست قرار گرفته که غول پیکر است! این درخت غول در پارک ملی سکویا واقع در کالیفرنیا قرار گرفته است و تصور می گردد که بین 2300 تا 2700 سال سن داشته باشد! بلندای این درخت 83 متر است و بلند ترین درخت غیر کلونال (فراوری مثل یا ابستنى غیر جنسى) روی زمین است. قطر پایه درخت در حدود 30 متر است.

صنوبر لرزان: پاندو (Quaking aspen: Pando)

پاندو یا غول پیکر لرزان، یک کلونی بزرگ حاصل از یک درخت منفرد است که در ناحیه ای به مساحت بیش از 100 هکتار، در استان یوتا، پراکنده شده است. هر درختی که در این منطقه می بینید جوانه های جانبی آن درخت واحد است و این درختان در زیر زمین سیستم ریشه ای بزرگی را تشکیل داده اند. تخمین زده شده است که وزن مجموع درختان پاندو چیزی در حدود 6.615 تن باشد. این وزن بزرگ پاندو را به سنگین ترین موجود زنده روی زمین تبدیل نموده است.

سرو مونته زوما: درخت آتش (Montezuma Cypress: The Tule Tree)

درخت آتش یا ال آربول دل تولی، یک سرو مونته زوما است که در زمین کلیسای سنت ماریا دل تولی در استان اوآخاکا زندگی می نماید. قطر درخت حدود 35 متر و 7 میلی متر است، اما ارتفاع آن تنها 34 متر است (برای مقایسه به یاد بیاورید که ارتفاع درخت ژنرال شرمن 83 متر بود). باور بر این است که عمر درخت 2000 سال است. افسانه های محلی می گویند این درخت 1400 سال پیش به وسیله یک کشیش آزتک خدای طوفان کاشته شد. به گفته نشنال جئوگرافیک این درخت الهام بخشی برای جشنواره ای سالانه در استان اوآخاکا است که هر سال در دومین دوشنبه ماه اکتبر برگزار می گردد.

مرانتی زرد: ماین کرافت (Yellow Meranti: ‘Minecraft Tree)

بلندترین درخت استوایی شناخته شده جهان. ارتفاع این درخت به مقدار ارتفاع 20 عدد از اتوبوس های دوطبقه لندن، و یا به بلندای 65 نفر است در حالی که روی شانه های هم ایستاده باشند است! این درخت به تازگی در یگ جنگل بارانی در مالزی کشف شده است. ارتفاع درخت مرانتی زرد در حدود 89.5 متر است. مرانتی زرد همان درختی است که می توان آن را در بازی کامپیوتری ماین کرافت کاشت! تنها راه برای مقدار گیری بلندای درختی به این بلندی آن است که از آن بالا برویم. بر اساس گزارش دانشگاه کمبریج، آندینگ جیمی کارشناس درختان، زمانی که برای مقدار گیری ارتفاع درخت از آن بالا رفت و به بالای درخت رسید، با مسائل زیادی روبرو شد. او مقدار گیری را انجام داد سپس گفت: زمانی برای گرفتن عکس هایی خوب ندارم، چرا که این بالا عقابی است که پی در پی دارد به من حمله می نماید و زنبورهای زیادی هم دور سرم پرواز می نمایند.

درخت چلچراغ (Chandelier Tree)

درخت چلچراغ به نام درخت راندن از وسط درخت هم شناخته می گردد. این درخت یک سرخ چوب غول پیکر است که در فاصله 281 کیلومتری از شمال سان فرانسیسکو قرار گرفته است. سرنوشت با این درخت بخت برگشته یار نبود و حدود 60 سال پیش تونلی در قاعده این درخت کنده شد! تنها در ازای 3 دلار می توانید با ماشین تان از میان این درخت عبور کنید، البته اگر ماشین تان یک کاروان یا کامیون و اتوبوس نباشد! بعدش هم می توانید در اطراف درخت پیک نیکی برگزار کنید. شاید نتوانید این تجربه را در هیچ کجای دیگر داشته باشید پس اگر به آن طرف ها سفر کردید این کار را از قلم نیاندازید (البته شاید به نظرتان تجربه خیلی خاصی هم نباشد!).

درخت زندگی (Tree of Life)

درخت زندگی در بحرین یکی از تنها ترین درختان روی کره زمین است. درخت کهور در بالاترین نقطه کویر بی آب و علف بحرین، صدها کیلومتر دورتر از دیگر درختان قرار گرفته است و تصور می گردد ریشه هایی دارد که چندین متر عمیق هستند تا به سفره های آب زیر زمینی برسند. سن دقیق گیاه معین نیست اما تصور می گردد که در حدود 400 سال سن داشته باشد.

کاج وولمیا (Wollemi pine)

کاج وولمیای موجود در استرالیا، یک دایناسور زنده است! قدیمی ترین فسیل یافت شده از درخت وولمیا 200 میلیون سال سن دارد. پس می توانید حدس بزنید زمانی که یک درخت وولمیای زنده، که در واقع کاج نیست، در سال 1994 پیدا شد، دانشمندان تا چه حد شوکه شده بودند! برای حفاظت از درخت وولمیا که تعداد آن در طبیعت کمتر از 100 عدد است، مکان دقیق آن مسکوت مانده است. برای اینکه جلوی انقراض این گیاه گرفته گردد، برنامه تکثیر آن در سال 2006 شروع شد. این برنامه این امکان را برای عموم مردم فراهم کرد تا نهال این گیاه را بکارند و امروزه می توان کاج وولمیا را در باغچه ها و باغ های مختلفی دید. به نظر می رسد این طرح موفقیت آمیز بوده است. در سال 2018، 83 درصد از این کاج ها زنده ماندن و به مقدار ای رسیدند که بتوانند دانه فراوری نمایند.

درخت بلادر پیرنجی (Pirangi cashew tree)

این درخت معروف که در نزدیکی ناتال برزیل زندگی می نماید یک درخت 177 ساله بلادر است که در حدود 2 هکتار زمین را پوشانده. این درخت در سال 1888 به وسیله یک ماهیگیر کاشته شد، او نمی دانست که این درخت توانایی این را دارد که آنقدر گسترده گردد و آن همه زمین را تصاحب کند! وقتی شاخه های درخت پیرنجی زمین را لمس می نمایند، بر خلاف یک درخت بلادر معمولی، از همان محل ریشه می زنند و به رشد قوی تر ادامه می دهند. امروزه این درخت به یکی از جاذبه های توریستی محل تبدیل شده و گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.

درخت تینیقی (The Tree of Ténéré)

این درخت به این خاطر خاص است که دیگر وجود ندارد. تخمین زده شده بود که این درخت اقاقیای 3 متری بیش از 300 سال عمر داشته است و در زمان حیاتش در سال 1973 ، نزدیک ترین درخت به آن 400 کیلومتر با آن فاصله داشته است، واقعا تنها بود! این درخت تنها بازمانده جنگلی بود که به دلیل توسعه بیابان به آرامی از بین رفته بود. به هر حال در سال 1973 درخت قصه ما به خاطر برخورد کامیون یک راننده مست با آن جان سپرد! این درخت تنها مانعی بود که در آن بیابان وسیع قرار داشت! امروزه در محل رشد آن درخت مقبره ای فلزی برای یاد بود حضور آن ساخته شده است.

منبع: فوت و فن / mnn.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 21569

به "شگفت انگیزترین درختانی که روی کره زمین روییده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین درختانی که روی کره زمین روییده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید