شکست کوشش های فرانسه در پرونده سیاسی لبنان، ادامه چشم انداز منفی تشکیل دولت

به گزارش طفره، درحالی که چشم انداز تشکیل دولت در لبنان همچنان منفی ارزیابی می گردد، فرانسوی ها با ابراز نارضایتی از عملکرد مقامات لبنانی اظهارات تندی علیه آنها مطرح کردند.

شکست کوشش های فرانسه در پرونده سیاسی لبنان، ادامه چشم انداز منفی تشکیل دولت

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الجمهوریه، یک مسئول ارشد در پفراینده تشکیل دولت در لبنان اعلام کرد که درحال حاضر هیچ چشم انداز مثبتی برای تشکیل دولت در این کشور دیده نمی گردد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این منبع توضیح داد که اکنون کشور در یک خلاء سیاسی بی سابقه به سر می برد و فرایند کند تشکیل دولت در سایه اختلاف نظر میان میشل عون رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف این کشور این خلاء را عمیق تر می نماید.

وی اعلام کرد که رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف هر یک شروط خاص خود را داشته و هیچ یک حاضر به عقب نشینی از مواضع شان نیستند.

منابع مطلع لبنانی همچنین گزارش دادند که فرانسوی ها به شدت از عملکرد مسئولان لبنانی در پفراینده تشکیل دولت ناراضی بوده و اظهارات تندی علیه آنها مطرح کردند.

به گفته این منابع در حالی که کوشش های پاریس برای حل پفراینده تشکیل دولت و خروج از بن بست سیاسی نتیجه نداشته، فرانسوی ها با ناامیدی از عملکرد مسئولان لبنانی اظهار داشتند که مقامات لبنان در برابر کشورشان احساس مسئولیت نمی نمایند و همچنان فرصت ها را از دست می دهند و همه کوشش ها را متوقف نموده اند.

منابع مذکور اعلام کردند که با توجه به اظهارات تند مقامات فرانسه علیه لبنانی ها به نظر می رسد در تاریخ 22 دسامبر جاری که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به بیروت سفر می نماید هیچ یک از مقامات لبنان به استقبال او نفرایند.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک پاریس گزارش دادند که فرانسه به شدت از تنش های سیاسی به وجود آمده در لبنان ناراضی بوده و کوشش های پاریس برای حل این معضل نتیجه ای نداشته است.

در این میان ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه تاکید نمود که لبنان در معرض نابودی قرار گرفته و مقامات لبنانی مسئول این شرایط هستند که سعی می نمایند این شرایط وحشتناک را انکار نمایند. اظهارات تند وزیر خارجه فرانسه علیه لبنانی ها حاکی از خشم اروپایی ها به ویژه فرانسه از مسئولان لبنانی بود.

اما همین منابع اشاره کردند که امانوئل ماکرون همچنان به ابتکار خود و نقشه راهی که برای نجات لبنان از بحران ارائه داده بود پایبند است و جایگزینی برای آن نمی بیند.

شب گذشته سعد حریری با انتشار توییتی اعلام کرد، در دیداری که با بشاره پطرس راعی اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان داشته گفته است که هدف، تشکیل دولت به هر شکل یا نخست وزیری او نیست، بلکه هدفش انجام اصلاحات و بازسازی بیروت است.

نخست وزیر مکلف لبنان همچنین اعلام کرد که طرف های مربوطه اصرار بر شفاف سازی و تعیین شدن همه حقیقت درباره پفراینده انفجار بندر بیروت دارند و هیچ کس در این زمینه مصونیت ندارد.

بنا بر اعلام دفتر رسانه ای ریاست جمهوری لبنان، رئیس جمهور اساسا با روش توزیع پست های وزارتی میان مؤلفه های مختلف مخالف بوده و هنوز گزینه های پیشنهادی نخست وزیر مکلف برای تصدی این پست ها مورد بحث و آنالیز قرار نگرفته است. در بیانیه دفتر رسانه ای ریاست جمهوری لبنان آمده است میشل عون پس از اینکه متوجه شد استانداردهای لازم در توزیع پست های وزارتی رعایت نشده است و معیارها یکسان نیست، از سعد حریری خواست درباره آن ها تجدید نظر کند. بر اساس این بیانیه، میشل عون همچنان به این موضوع که حریری وزرا بویژه وزرای مسیحی را به شکل انفرادی و بدون توافق با رییس جمهور انتخاب می نماید، معترض است و در این زمینه به قانون اساسی که طبق آن تشکیل دولت باید با توافق رئیس جمهور و نخست وزیر باشد، استناد می نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 11715

به "شکست کوشش های فرانسه در پرونده سیاسی لبنان، ادامه چشم انداز منفی تشکیل دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست کوشش های فرانسه در پرونده سیاسی لبنان، ادامه چشم انداز منفی تشکیل دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید