جزئیات واریز یارانه، پرداخت وام یک میلیونی و یارانه معیشتی

به گزارش طفره، دولت و مجلس هر دو در شرایط فشار مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب وکارها، سعی نموده اند امتیاز بالاتری از یاری رسانی از مردم بگیرند. هر کدام که سهم بیشتری از مردم را تحت پوشش قرار دهد، برنده است و امتیاز خرید محبوبیت بیشتری را به جیب می زند. حالا در این بین تصمیم میانه در توافق بین رئیس دولت و رئیس مجلس شکل گرفته و با تصمیم سازمان برنامه و بودجه و مجری گری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مقرر شده تا حدود 34 میلیون نفر، تحت پوشش یاری معیشت قرار گیرند. در این بین، اما فعالیت های کرونایی دیگری نیز در این وزارت، دنبال می شوند. تسهیلات اعطایی برای کسب وکار های آسیب دیده و همچنین پرداختی های بیمه بی کاری که پس از کرونا، سیل عظیمی از متقاضیان را به دنبال داشت. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به هزینه های رفاهی که از این زاویه بر کشور تحمیل شده و البته از جمله وظایف دولت ها محسوب می گردد.

جزئیات واریز یارانه، پرداخت وام یک میلیونی و یارانه معیشتی

4 شرط برای حمایت معیشتی کرونا

حسین میرزایی، سخنگوی حمایت معیشتی کرونا در مصاحبه با شرق درباره طرح مشترک دولت و مجلس برای حمایت معیشتی کرونا می گوید: براساس تفاهم دولت و مجلس، طرح حمایت معیشتی کرونا در دستور کار نهاده شد و بر مبنای ابلاغ سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شد افرادی را که فاقد درآمد ثابت هستند، بیمه پرداز نباشند، معیشت گیر (یارانه بگیر) باشند و از نظر شاخص های بانکی و درآمدی نیز زیر حداقل دستمزد کارگری دریافت نمایند معرفی کند. با این شاخص ها، 34 میلیون نفر شناسایی و معرفی شدند. او با اشاره به اینکه هرکسی که معیشت بگیر و یارانه بگیر است، نمی تواند از این طرح بهر ه مند گردد، می افزاید: معیشت بگیرانی مشمول این طرح می شوند که فاقد درآمد ثابت باشند و به بیانی دیگر، کارمند دولت نباشند. این افراد نباید در هیچ کجا (دولتی، خصوصی و عمومی) مشغول به فعالیت باشند. همین طور بازنشسته ها نیز از جمله معیشت بگیرانی هستند که در شمول این طرح قرار نمی گیرند.

استثنائی برای دارندگان بیمه خویش فرمایی

میرزایی با اشاره به شرط دوم، ادامه می دهد: این افراد نباید بیمه پرداز باشند. افرادی که مشمول بیمه رانندگان، قالی بافان و... نیز هستند یا حتی خویش فرمایی، مشمول این طرح نمی شوند. البته بیمه پردازان خویش فرمایی از یک استثنا برخوردارند. به این معنا که فردی بیمه خویش فرمایی داشته و در آنالیز ها متوجه شدیم که جزء دهک های 9 و 10 درآمدی نیست و مجموع درآمد های خانواده نیز زیر حداقل دریافتی قانون کار (یک میلیون و 910 هزار تومان) است، اما فرد برای تأمین آتیه خود بیمه رد می نماید. این افراد به شرط آنکه همه شرایط را در کل افراد خانواده داشته باشند و مجموع درآمد آن ها زیر حداقل حقوق قانون کار باشد، از این طرح بهره مند می شوند. به گفته او، براساس مبنای وزارت کار، حتی اگر یک نفر از افراد خانواده، یکی از شروط را نداشته باشد، کل خانواده از این طرح معیشتی محروم می گردد. سخنگوی حمایت معیشتی کرونا با اشاره به شرط چهارم نیز می گوید: در آنالیز شاخص های بانکی افراد، میزان واریزی ها، گردش حساب چهار سال اخیر افراد (98-97-96-95) و تراکنش های خرید آن ها در شش ماهه اول سال 99 را مورد رصد قرار می دهیم تا بر ما محرز گردد که فرد در طول حداقل چهار سال اخیر شرایط اقتصادی خوبی نداشته و شرایط او، بهبود هم نیافته است.

پرداخت 2 نوع یاری معیشت به 2 گروه

میرزایی با تأکید بر اینکه افرادی مشمول این طرح می شوند که این چهار شرط را داشته باشند، تصریح می نماید: در مجموع دو طیف مشمول این طرح قرار می گیرند. گروهی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که 120 هزار تومان دریافتی داشتند و گروهی نیز از چهار شرط اعلامی برخوردارند که 100 هزار تومان دریافتی داشتند.

او با اشاره به تعداد افراد مشمول این طرح، می افزاید: سه میلیون و 111 هزارو 76 خانوار شامل هشت میلیون و 900 هزارو 731 نفر در گروه اول (کمیته امداد و بهزیستی) از یاری معیشتی 120 هزارتومانی برخوردار شدند و هشت میلیون و 355 هزارو 163 خانوار شامل 25 میلیون و 75 هزارو 253 نفر نیز در گروه دوم، از یاری معیشتی 100 هزارتومانی بهره مند شدند.

از او درباره سامانه جامع اطلاعی می پرسم. این مقام مسئول اعلام می نماید: برای تکمیل داده های خود از 60 منبع داده ای اطلاعات به روز و سیستمی دریافته می کنیم. به گفته او، سازمان برنامه و بودجه، چهار مرحله پرداخت یاری معیشتی در نظر گرفته که 27 آذرماه، یک مرحله از آن پرداخت شده است.

7 میلیون خانوار، وام یک میلیونی مرحله دوم را دریافت کردند

میرزایی همچنین در خصوص وام یک میلیونی یاری معیشتی نیز می گوید: وام یک میلیونی در دو مرحله پرداخت شد. در مرحله اول به کل یارانه بگیران پرداخت شد و در مرحله دوم، این وام به 34 میلیون نفری که یا جزء کمیته امداد و بهزیستی بودند یا آنکه از چهار شرط اعلامی برخوردار بودند، تعلق گرفت. در واقع از 11 میلیون خانواری که مشمول می شدند، خواستیم که در صورت تمایل، برای دریافت وام یک میلیونی، پیامک ارسال نمایند که در حال حاضر هفت میلیون خانوار، وام یک میلیون تومانی را دریافت نموده اند.

8239 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت شد

حسین محمودی سفیدکوهی، مدیرکل دفتر راهنمایی نیروی کار و کاریابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از زاویه ای دیگر به موضوع می پردازد. او به تسهیلاتی که برای حمایت از کسب وکار ها در نظر گرفته شده، اشاره نموده و می گوید: در 14 رسته منتخبی که در ستاد ملی کرونا مصوب شده بود، تا تاریخ دوم دی ماه 99، برای پرداخت تسهیلات 12 درصدی با بازپرداخت 24 ماهه، 528 هزارو 51 پرونده ثبت نامی داشتیم. تعداد اشتغال این پرونده ها، 990 هزارو 30 نفر بوده که تسهیلات درخواستی این بنگاه ها، 13 هزارو 318 میلیارد تومان بوده که از این میزان، هشت هزارو 239 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

محمودی در ادامه با بیان اینکه این تسهیلات از آزادسازی ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی پرداخت می گردد، ادامه داد: آزادسازی ذخیره قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی، بستگی به میزان پیشرفت پرداختی های تسهیلات برای کسب وکار ها دارد. او با بیان اینکه بانک ها اعم از خصوصی و دولتی در این طرح با دولت همراهی می نمایند، گفت: تا به امروز در حدود 61 درصد تسهیلات برنامه ریزی شده با همکاری 19 بانک پرداخت شده است. در این بین، بانک های دولتی بیش از بانک های خصوصی همراهی کردند که البته به سهم آزادسازی ذخایر آن ها نزد بانک مرکزی بازمی گشت. محمودی در ادامه اضافه نمود: در 14 رسته، آسیب های سه رسته براساس آنالیز های اجرا شده، کماکان ادامه دارد.

سه بخشی که براساس تصمیم ستاد ملی کرونا مصوب شد که باز هم مورد حمایت قرار گیرند، بخش گردشگری، ورزش و جوانان و فرهنگ و هنر است. ثبت نام رسته گردشگری مانند سایر رسته ها تا خاتمه مهرماه ادامه داشت، اما براساس این مصوبه تا خاتمه آذرماه می توانستند بار دیگر ثبت نام نمایند. رسته دوم، حوزه ورزش و جوانان بود، زیرا فعالیت آن ها تعطیل شده بود. مقرر شد تا 800 میلیارد تومان در فاز دوم به اماکن و استادیوم ها اختصاص یابد. ثبت نام این رسته نیز تا خاتمه دی ماه ادامه دارد و فرایند پرداخت نیز تا خاتمه سال تکمیل می گردد. رسته سوم، حوزه فرهنگ و هنر است که در حدود 1700 میلیارد تومان در قالب تسهیلات به آن ها پرداخت خواهد شد، اما هنوز ثبت نام آن ها شروع نشده است و منتظر اطلاعات بنگاه ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا در سامانه کارآ بارگذاری نموده تا بتوانند ثبت نام نمایند.

چند نفر بیمه بی کاری کرونایی گرفتند؟

مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بی کاری و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به رقم پرداخت بیمه های بی کاری ناشی از تعطیلی بنگاه ها، می گوید: براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه، یک میلیون و 84هزارو 633 نفر-ماه بیمه بی کاری کرونا پرداخت شده و مبلغ آن هزارو22میلیاردو 800 هزار تومان بوده است.

بابایی با بیان اینکه تقریبا دیگر کسی در نوبت دریافت این بیمه قرار ندارد، می افزاید: تن ها 91 هزار نفر-ماه هنوز پرداختی دریافت ننموده اند. او بار اقتصادی ناشی از بیمه بی کاری در دوران شیوع ویروس کرونا را رد کرد و می گوید: 355 میلیاردو 750 میلیون تومان تعهد سازمان برنامه و بودجه است که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است. به عبارت دیگر پرداختی ها در ایام کرونا (از 10 اسفند 98 تا 31 اردیبهشت 99) بر عهده دولت یعنی سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل است و سازمان تأمین اجتماعی در این ایام پرداختی بیمه کرونا نداشته است.

این مقام مسئول میزان هجمه بی سابقه برای دریافت بیمه بی کاری را بالا دانست و اضافه نمود: حدود 730 هزار نفر از ابتدای اسفند گذشته تا خاتمه اردیبهشت مشمول بیمه بی کاری کرونا داشتیم؛ درحالی که رقم معمول آن حدود سالی 20 هزار نفر بود؛ بنابراین می توان گفت هجمه ای بی سابقه داشتیم.

به گفته او، با وجود آنکه به طور معمول کارگری که به صورت قراردادی استخدام شده، برای دریافت بیمه بی کاری باید حداقل یک سال و کارگر فاقد قرارداد هم شش ماه در آخرین کارگاه کار نموده باشد، مبنای اعطای بیمه بی کاری در ایام کرونا صرفا پرداخت بیمه در دی ماه 98 بود. یعنی کارگری که پرداختی دی 98 را داشت و مشمول قانون کار بود می توانست آن را دریافت کند. او با اشاره به دسته بندی متقاضیان نیز می گوید: بیشترین گروه متقاضی هم به ترتیب مربوط به بخش های خدمات، صنعت و کشاورزی بود. اصناف و مشاغل خدماتی و به طور کلی مشاغل خرد و کوچک بیشترین آسیب را از کرونا دیده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 12326

به "جزئیات واریز یارانه، پرداخت وام یک میلیونی و یارانه معیشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات واریز یارانه، پرداخت وام یک میلیونی و یارانه معیشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید