جذام؛ بیماری مرموز، اما قابل درمان

به گزارش طفره، روزنامه خراسان: جذام بیماری است که از دیرباز برای جوامع بشری شناخته شده بوده است. این بیماری در تمدن های قدیمی مانند مصر، چین و هندوستان وجود داشته و میکروب آن جزو اولین باکتری هایی بوده که کشف شده است.با این که این بیماری در بسیاری از کشورها ریشه کن شده است اما هنوز هم بیم ابتلا به آن وجود دارد چنان که آمار متفاوتی از آن ارائه می شود.

جذام؛ بیماری مرموز، اما قابل درمان

سوالات زیادی درباره این بیماری وجود دارد از جمله این که عامل آن چیست؟ آیا بیماری واگیردار است ؟ راه های سرایت آن چیست؟و آیا بیماران مبتلا به جذام این بیماری را به همسر و فرزندان خود منتقل می کنند یا نه ؟

در ادامه به بررسی اطلاعاتی از این بیماری می پردازیم :

28ژانویه هر سال (مصادف با هشتم بهمن ماه) روز جهانی جذام نام گذاری شده است. این بیماری را جزو بیماری های میکروبی عفونی پوستی (مایکو باکتریوم لپره) قابل سرایت تقسیم بندی کرده اند .طبق آمار سال 2016 ، حدود 214 هزاربیمار مبتلا به جذام شناسایی شده اند.این بیماری به نام هانسن هم شناخته می شود زیرا این پزشک نروژی توانست میکروب این بیماری را شناسایی کند.

کمک های بی دریغ گاندی به جذامیان !

این بیماری همیشه دستمایه سوژه های سینمایی بوده است چنان که وضعیت اسفبار بیماران مبتلا به جذام در فیلم بن هور، وضعیت این بیماری را در گذشته نشان می دهد.

در گذشته های نه چندان دور، این بیماران به دلیل شکل نامناسب ظاهری در قرنطینه زندگی می کردند اما امروزه این بیماری قابل درمان است واگر درمان کامل و به موقع انجام و انتشار ترشحات بدن بیمار کنترل شود، به نسل بعد هم سرایت نمی کند.

جالب است بدانید نام گذاری این روز همزمان با هفته ای به نام گاندی و برگزاری مراسم سالگرد وی است. او برای تامین نیازهای درمانی بیماران جذامی، همانند دکتر محمد حسین مبین خستگی ناپذیر بود و از هیچ کمکی دریع نمی کرد . امروزه این بیماری بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (زمانی که شیوع بیماری در کشوری به یک در 10 هزار برسد) ریشه کن شده است.

بیماری فقر

از آن جا که این بیماری ناتوان کننده است و فرد به دلیل معلولیت، توانایی تامین مخارج خود را ندارد، بیماری فقر خوانده می شود.

نکته مهم درمانی

آمار ابتلا در ایران به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران جذامی به نقل از ایسنا، یک هزار وصد نفر است . درمان نشدن این بیماری باعث آسیب جدی به پوست و اعصاب و عضلات می شود .

انتقال بیماری

این بیماری بر خلاف تصور، چندان قابل سرایت نیست و برای انتقال آن، ارتباط مداوم با فرد بیمار ضروری و به شیوه فرد به فرد و بیشتر از طریق ترشحات تنفسی است. به گفته متخصصان، استعداد ژنتیکی زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کند و با این شرایط 95 درصد افراد جامعه در برابر این بیماری مصون هستند.

عوارض بیماری

این بیماری بر اعصاب تاثیر مستقیم می گذارد و باعث فلج شدن عضلات می شود وچون اعصاب آسیب دیده است، فرد متوجه سوختگی و خطرات دیگر نمی شود و زخم های بیمار عفونت می کند.

انواع جذام

بر اساس این که سیستم ایمنی بدن به این بیماری چه واکنشی نشان می دهد، دو نوع بیماری را مشاهده خواهیم کرد .

پسی- باسیلاری

بی حسی و بی حرکتی عضلات به ویژه عضلات بالاتنه که با تعداد کم باکتری روبرو ایم.

مالتی -باسیلاری

بیمار تعداد بیشتری باسیل در بدن خود داردو ضایعات بدن بیمار بیشتر است .

علایم بیماری

رنگ پریدگی و بی حسی، همچنین پوست فرد اگر تیره باشد، لکه سفید ایجاد می شود و اگر روشن باشد لکه ها قرمز رنگ است که به مرور زمان حس این ناحیه کم می شود. بسکمک ازغدد لنفاوی بینی، بیضه وکلیه ها را درگیر می کند. مهم ترین علامت آن بی حسی عضلات به ویژه در قسمت بالاتنه است .

به گفته مسئولان حذف جذام وزارت بهداشت، این بیماری باعث مرگ نمی شود و مرگ ومیر بیماران به علت کهولت سن آن هاست .

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 2738

به "جذام؛ بیماری مرموز، اما قابل درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذام؛ بیماری مرموز، اما قابل درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید