تبادل اتهام مصر و قطر درباره لیبی، از تریبون سازمان ملل

به گزارش طفره، سران مصر و لیبی در سخنان خود از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل، یکدیگر را به دخالت در امور داخلی لیبی متهم کردند.

تبادل اتهام مصر و قطر درباره لیبی، از تریبون سازمان ملل

با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سران مصر و قطر در جریان سخنرانی خود در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، یکدیگر را به دخالت در امور داخلی لیبی متهم کردند؛ امری که نشان دهنده پیچیدگی و سخت بودن حل بحران در لیبی است.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، قاهره و دوحه که از گروه های درگیر در کشمکش لیبی حمایت می نمایندف در سازمان ملل، یکدیگر را متهم به دخالت کردند؛ این امر نشان دهنده دشواری پیشرفت روند صلح در لیبی است.

بعد از آشوب شدن وضعیت کشور لیبی بعد از سقوط دولت معمر القذافی، گروه های مختلف با یکدیگر در حال کشمکش هستند اما از فروردین ماه گذشته، شبه نظامیان وابسته به مجلس در شرق لیبی که تحت حمایت عربستان، مصر و امارات هستند، حمله به دولت مستقر در طرابلس (پایتخت) را که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته شروع کردند و هم اکنون جنگ در ششمین ماه خود به سر می برد.

رویترز نوشت: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر از همه کشورها خواست برای ممانعت از تسلط گروه های مسلح بر لیبی کوشش نمایند، و بدون نام بردن از اسم کشوری، از کشورهای مختلف خواست، مانع دخالت طرف های خارجی در این کشمکش، شوند.

السیسی هنگام سخنرانی در مجمع عمومی

رویترز نوشت: مصر و امارات از ژنرال خلیفه حفتر که فرماندهی شبه نظامیان شرق لیبی علیه طرابلس را بر عهده دارد، حمایت می نمایند. حفتر کوشش می نماید کنترل پایتخت را از دست دولت فائز السراج خارج کند و در مقابل، ترکیه و قطر دولت السراج در طرابلس (غرب لیبی) را حمایت می نمایند.

طبق این گزارش، تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در سخنرانی خود گفت که شبه نظامیان حفتر مرتکب جنایت های جنگی شده اند بدون آنکه از مجازات شدن هراسی داشته باشند و آنها کوشش می نمایند، دولتی را که سازمان ملل به رسمیت شناخته است، کنار بزنند.

تمیم گفت: شبه نظامیان در ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم هیچ دریغ نمی نمایند. ما خواهان مجازات عوامل این جنایات و همچنین حمایت از دولت وفاق ملی و دولت قانونی لیبی هستیم که جامعه بین الملل آن را به رسمیت نشاخته است... بعضی کشورها از این شبه نظامیان علیه دولت قانونی حمایت می نمایند.

تمیم هنگام سخنرانی در مجمع عمومی

اختلافات مصر و قطر بعد از آن آشکارتر شد که غسان سلامه نماینده سازمان ملل در امور لیبی گفت، میخواهد کنفرانسی با حضور حامیان شبه نظامیان فعال در لیبی برگزار کند اما هنوز جزئیات و مکان برگزاری آن را اعلام نکرده است.

گفته می گردد، بر خلاف فرانسه و ایتالیا که بر سر منابع نفتی و گازی لیبی رقابت می نمایند و اتهاماتی متوجه آنان است، آلمان به دلیل سیاست بی طرفی، یکی از گزینه ها برای برگزاری این نشست در اکتبر آینده (مهر ماه) است.

پیشتر فرانسه و ایتالیا سران طرفین درگیر در لیبی یعنی حفتر و فائز السراج را در دو نشست در پاریس و پالرمو گرد هم آورده اند اما مذاکرات و دیدارها تاکنون نتیجه ای برای حل بحران در لیبی نداشته است.

درگیری نیروهای شرق (طبرق) و غرب (طرابلس) لیبی که از پانزدهم فروردین 1398 شروع شده هنوز ادامه دارد. فرماندهی نیروهای شرق را ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر بر عهده دارد که از حمایت عربستان سعودی و امارات برخوردار است و فرماندهی جبهه غرب را نخست وزیر فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی در طرابلس بر عهده دارد.

حفتر به پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره میخواهد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. آمریکا و فرانسه نیز به نوعی از موضع سعودی و اماراتی حمایت می نمایند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و السراج نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را برکان الغضب (آتشفشان خشم) نامیده است. السراج نیز از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4281

به "تبادل اتهام مصر و قطر درباره لیبی، از تریبون سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل اتهام مصر و قطر درباره لیبی، از تریبون سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید