بهترین نوشیدنی ها برای یک صبحانه سالم

به گزارش طفره، مجله دلتا/ در اهمیت خوردن صبحانه سالم بسیار تاکید می شود. عده ای بر این باورند که صرف خوردن شیرینی و چای برای این وعده غذایی مهم کافی است. در مقابل گروهی دیگر هم یک دل سیر از خوراکی های محبوبشان میل می کنند. اما در واقع چنین نیست. کیفیت غذایی که برای صبحانه میل می شود، حائز اهمیت است. دکتر علیرضا عباسیان -متخصص طب سنتی- غذاها و نوشیدنی های مناسب برای صبحانه را معرفی می کند.

بهترین نوشیدنی ها برای یک صبحانه سالم

صبحانه؛ فقط صبح زود

یک تصور غلط اما رایج وجود دارد که فرد هرگاه از خواب بیدار شود و خوراکی بخورد، یعنی صبحانه خورده است. در حالی که صبحانه در طب سنتی غذایی است که صبح زود (تقریبا از پنج و نیم تا هشت صبح) تناول می شود و بعد از آن هم خوابی در کار نیست؛ یعنی بلافاصله کار و فعالیت روزانه شروع می شود. از نظر طب سنتی مهم ترین وعده های غذایی، صبحانه و شام هستند و خوردن یا نخوردن ناهار اهمیت چندانی ندارد. علم پزشکی هم این مطلب را ثابت کرده است؛ هورمون های کاتابولیزان که چربی های بدن را آب می کنند و در خون می ریزند، صبح و غروب بیشترین میزان ترشح را دارند.

غذای مناسب برای یک صبحانه سالم

برخی خیال می کنند دستگاه گوارش هنگام خواب کار نمی کند و به همین علت از خوردن صبحانه بلافاصله بعد از بیدار شدن، امتناع می کنند. واقعیت خلاف این است؛ وقتی خواب هستیم، دستگاه گوارش تقویت می شود. بنابراین صبح ها حتی می توان خوراکی هایی را خورد که هضمشان سخت است.

صبح ها باید غذاهایی با مزاج گرم بخورید تا بدن بتواند انرژی بالای لازم را برای یک روز پر نشاط تامین کند. درست است که باید در خوردن چربی و شیرینی احتیاط کرد. ولی صبح ها اشکالی ندارد اگر غذاهایی را میل کنید که چرب و شیرین هستند. خوردن کره و خامه و عسل که در فرهنگ غذایی قدیم جامعه هم بوده، مفید است. مصرف مقدار کمی گوشت هم بد نیست و فوائدی دارد.

مصرف سبزی ها و میوه ها در ساعات ابتدایی صبح ممنوع است.

نوشیدنی مناسب صبح

یک نوشیدنی گرم می تواند خواب آلودگی را از بین ببرد و برای انجام امور روزانه انرژی ببخشد. نوشیدنی هایی که طبع گرم دارند، بهترین گزینه ها هستند. در طب سنتی دو نوع نوشیدنی گرم وجود دارد؛ گرم بالفعل و گرم بالقوه.

یک نوشیدنی گرم بالفعل، به صورت فیزیکی حس گرما را منتقل می کند. مثل تمام دم کردنی های داغ که گرمایشان محسوس و ملموس است. چای هم که محبوب ترین و متداول ترین نوشیدنی صبحگاهی به شمار می آید. همچنین شیر -به شرطی که گرم شود- جزو این دسته طبقه بندی می شوند.

نوع دیگر یعنی نوشیدنی گرم بالقوه، مزاج گرمی دارد ولی می تواند ویژگی بالفعل (داغ بودن) را هم داشته باشد. مثل چای دارچین یا چای زنجبیل.

اگر کسی تمایل دارد قهوه بنوشد، بهترین زمان صبح است. به عبارت دیگر اگر قرار است قهوه بنوشید حتما صبح این کار را انجام بدهید. چون قهوه باعث حفظ قوا می شود. به همین دلیل در زمان های قدیم از قهوه در درمان برخی ناراحتی های جسمانی استفاده می کردند. با توجه به اینکه قهوه در ایران کشت نمی شد و از سرزمین های دیگر وارد می شد، به آن داروی فرنگی می گفتند. اما یادتان هم باشد قهوه را نباید با شیر میل کنید؛ چراکه در صورت ترکیب با شیر مضراتی پیدا می کند مثلا باعث به وجود آمدن لک هایی روی پوست می شود.

نوشیدن انواع و اقسام آب میوه ها ممنوع است.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 9464

به "بهترین نوشیدنی ها برای یک صبحانه سالم" امتیاز دهید

1 کاربر به "بهترین نوشیدنی ها برای یک صبحانه سالم" امتیاز داده است | امتیاز: 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نوشیدنی ها برای یک صبحانه سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید