آشنایی با غذاهای معروف عمان

به گزارش طفره، عمان کشوری شگفت انگیز در حاشیه دریای عمان است و پایتخت آن، شهر مسقط همه ساله پذیرای گردشگرانی از سرتاسر دنیاست. عمان با عربستان و امارات همسایه است و اشتراکات زیادی بین این کشورهای عربی وجود دارد، با این حال، این کشور ویژگی های منحصربفرد خود را دارد که مطمئنا برای گردشگران جذاب است. یکی از جذابیت های سفر مطمئنا تجربه کردن غذاهای خاص آن کشور و منطقه است. کشور عمان هم غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد که سفر به عمان و شهر مسقط را خاطره انگیزتر و لذت بخش تر می نمایند. در این مطلب قصد داریم خوشمزه ترین غذاهای عمان را به شما معرفی کنیم و شما را با آشپزی خوشمزه و خوش طعم عمانی بیشتر آشنا کنیم. بسیاری از این غذاها در بین کشورهای عربی همسایه مشترک و بعضی دیگر مختص به کشور عمان هستند. اگر قصد سفر به این کشور عربی را دارید پیشنهاد می کنیم در طول سفر حتما این غذاها را امتحان کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید. برای اقامت در پایتخت به صفحه رزرو هتل در مسقط بروید.

آشنایی با غذاهای معروف عمان

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

مجبوس | Majboos

مجبوس که به نام های کبسا و مکبوس هم شهرت دارد یکی از غذاهای عمان و همین طور کشورهای همسایه است و هواداران زیادی هم دارد. خاستگاه اصلی این غذای خوشمزه که از ترکیب برنج و گوشت و … تهیه می گردد کشور عربستان است، با این حال در بسیاری از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مثل کشور عمان هم می توانید مجبوس را امتحان کنید. برای تهیه مجبوس برنج (باسماتی) را با زعفران، سبزیجات، گوشت یا مرغ و ادویه های مختلف ترکیب می نمایند و یک پلوی خوش عطر و خوشمزه تهیه می نمایند. در واقع، دو مولفه اصلی این غذا که آن را خاص و متمایز می نماید زعفران و هل است. ابتدا گوشت قرمز یا سفید را با پیاز و سیر می پزند تا کاملا نرم و پخته گردد و بعد ادویه های مختلف را به آن اضافه می نمایند و بعد با برنج آبکش شده ترکیب و دم می نمایند. در کشور عمان این غذا را اغلب همراه با ماست یا سالاد، نان سنتی و همین طور سس گوجه سرو می نمایند و می خورند.

کباب شووا | Shuwa

یکی از پرطرفدارترین غذاهای عمان غذایی به نام شووا یا قوزی است که بیشتر برای مناسبت های خاص مثل عیدفطر و … تهیه می گردد. شووا در واقع نوعی کباب بره است که فرآیند کباب شدن و آماده شدنش بسیار طولانی و زمان بر است. در کشور عمان این غذا را برای روز اول عید آماده می نمایند و در روز دوم یا سوم عید می خورند. گوشت بره، شتر یا بز را با ادویه های مختلف عمانی مزه دار می نمایند و بعد داخل برگ موز یا نخل می پیچند و داخل تنور سنگی قرار می دهند و به مدت دو روز آرام آرام کباب می نمایند! شاید این روش کباب کردن به نظرتان کمی عجیب باشد، اما همین کار باعث طعم فوق العاده گوشت بره می گردد. اگر به عمان و شهر مسقط سفر کردید پیشنهاد می کنیم این کباب لذیذ و خوشمزه را حتما امتحان کنید. شووا را هر شهر و خانواده ای ممکن است به روش متفاوتی تهیه کند، اما ادویه های اصلی این کباب عبارتند از گشنیز، جوز و زیره سبز.

نان عمانی | Omani Bread

در کنار غذاهای عمان در این کشور انواع مختلف نان سنتی و محلی را هم می توانید مشاهده کنید. یکی از مشهورترین نان های عمان نانی ضخیم و گرد و بزرگ است. نوع دیگری که ممکن است در کنار غذاهای عمان ببینید نازک و ترد و برشته است و اغلب همراه با غذا خورده می گردد. اغلب مردم عمان خودشان در منزل نان مورد نیازشان را تهیه می نمایند، با این حال در شهرهای مختلف عمان مثل مسقط می توانید نانوایی های متعددی نیز مشاهده کنید و آن ها را امتحان کنید. عمانی ها عادت دارند غذا را با نان بخورند، به همین دلیل در اغلب رستوران ها هم در کنار غذاها نان های سنتی عمان قرار داده می گردد.

انواع خرما

شاید برایتان عجیب باشد که خرما را هم جزء غذاهای عمان به شما معرفی می کنیم. اما باید بدانید که خرما نقش بسیار پررنگ و مهمی در فرهنگ و آشپزی مردم عمان و به طور کلی کشورهای عربی دارد. کشت خرما در عمان بسیار زیاد است و در این کشور می توانید انواع بسیار متنوع و مختلف خرما را ببینید. خرما در عمان در اندازه ها، رنگ ها و انواع مختلف وجود دارد و یکی از مهم ترین مولفه ها در پذیرایی از میهمان در فرهنگ عمانی است. گاهی خرمای خشک را با ارده و کنجد یا پودر نارگیل ترکیب می نمایند و یک دسر خوشمزه تهیه می نمایند. همچنین خرما در آشپزی عمانی نقش پررنگی دارد و در اکثر غذاها و دسرها و شیرینی های عمانی استفاده می گردد.

حلوا

حلوای عمانی یکی از معروف ترین دسرهای این کشور است و کمی با حلوای ما تفاوت دارد. این حلوا از ترکیب شکر، عسل، گلاب، تخم مرغ و ادویه ها و مغزیجات مختلف تهیه می گردد و اغلب همراه با قهوه و خرما سرو می گردد. در حقیقت، در میهمان نوازی عمانی قهوه و حلوا همواره در کنار قرار دارند و به عنوان نهایت احترام و پذیرایی به میهمان عرضه می شوند. در عمان حلوا را اغلب در ظرفی بزرگ سرو می نمایند و چندین قاشق در آن قرار می دهند تا هر میهمان به اندازه دلخواه از حلوا بردارد و همراه با قهوه اش میل کند.

قهوه

قهوه نیز یکی از مهم ترین نوشیدنی ها در کشورهای عربی و همین طور کشور عمان است. بافت، طعم و نحوه دم کردن قهوه عربی شهرتی جهانی دارد و باعث تفاوت در طعم آن با سایر قهوه ها می گردد. در کشور عمان قهوه اغلب با پودر دارچین ترکیب می گردد و بعد دم می گردد. درست همانند خرما، قهوه نیز بخشی مهم و جدایی ناپذیر از مراسم پذیرایی از میهمان و میهمان نوازی عمانی است. در عمان قهوه را اغلب همراه با حلوای عمانی سرو می نمایند که ترکیبی جالب و خوشمزه است. قهوه نوشیدنی غالب مردم عمان است و عمانی ها در طول روز چندین بار قهوه می نوشند. همچنین وقتی مردم عمان می خواهند به دیدار همسایه شان بروند گاهی یک قوری قهوه عربی دم می نمایند و همراه می برند.

کباب مشکاک | Meshkak

یکی دیگر از غذاهای عمان مشکاک یا همان کباب است که در این کشور بسیار محبوب و پرطرفدار است. کباب عمانی با انواع گوشت مثل گوساله، بره یا مرغ تهیه می گردد و تقریبا مشابه کباب خودمان است. اما شاید تفاوتشان در ادویه هایی است که برای مزه دار شدن گوشت استفاده می گردد. در کباب عمانی از ادویه های مختلف مثل کاری استفاده می گردد و در آخر هم با نان سنتی عمان خورده می گردد. هنگام جشن ها، مناسبت های خاص مثل عید و مراسم های مختلف مثل ازدواج و … کباب مشکاک یکی از اولین غذاهای عمانی است که تهیه و سرو می گردد.

هریس | Harees

هریس نیز یکی دیگر از غذاهای عمان است که برای مناسبت های خاص تهیه می گردد. هریس تقریبا مشابه حلیم خودمان است و از ترکیب گندم با گوشت تهیه می گردد که به مدت زیاد و با حرارت بسیار کم پخته و با یکدیگر ترکیب شده اند.

شاورما | Shawarma

شاورما یکی از محبوب ترین غذاهای گوشتی در سرتاسر خاورمیانه است که در حقیقت از دونر کباب ترکیه اقتباس شده است. این غذا در عمان هم هواداران زیادی دارد و جزء خوشمزه ترین غذاهای عمان به حساب می آید. شاورما از گوشت مزه دار شده و پرادویه اغلب بره یا گوسفند تهیه می گردد که در مقادیر زیاد به سیخ کشیده می گردد و با حرارت ملایم آتش کباب می گردد. البته از گوشت های دیگر مثل مرغ، بوقلمون، گوساله یا بز هم می توان برای تهیه شاورما استفاده کرد. برش های نازک گوشت را روی هم در سیخی عمودی فرو می نمایند تا یک توده بزرگ از ورقه های گوشت تشکیل گردد. سپس این کباب را کباب می نمایند و پس از آماده شدن به میزان دلخواه برش می زنند و با نان پیتا و سبزیجات سرو می گردد. در خیابان های شهرهای مختلف عمان از جمله مسقط می توانید شاورما را در بسیاری از رستوران ها و اغذیه فروشی ها ببینید و امتحان کنید.

مشوی | Mashuai

ماهی شیر یکی از خوشمزه ترین ماهی های جنوب و خلیج فارس است و یکی از غذاهای عمان هم در واقع با همین ماهی تهیه می گردد. از جمله خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای عمان یک غذایی دریایی به نام مشوی است. این غذا در حقیقت ماهی شیر کباب شده با ادویه های مختلف و همین طور سس لیمو است. راز طعم بی نظیر این غذا همانا در ترکیب ادویه های عمانی است که برای مزه دار شدن ماهی استفاده می گردد. پیشنهاد می کنیم اگر به مسقط و عمان سفر کردید امتحان کردن این ماهی کباب خوشمزه را به هیچ وجه از قلم نیاندازید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4914

به "آشنایی با غذاهای معروف عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای معروف عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید