بزرگ ترین بندر یونان به فروش می رسد

به گزارش طفره، خبرنگاران: دولت جدید چپ گرای یونان میخواهد برنامه خصوصی سازی بندر پیرئوس را که در ماه ژانویه متوقف شده بود، دوباره از سر بگیرد و معاون نخست وزیر این کشور از چین دعوت کرد، در مزایده خرید این بندر شرکت کند.

بزرگ ترین بندر یونان به فروش می رسد

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، معاون نخست وزیر یونان، خاطرنشان کرد که دولتش حاضر است ظرف چند هفته، بخش بزرگی از بندر پیرئوس را بفروشد. یانیس دراگازاکیس، در حال حاضر از چین دیدن می نماید. بخشی از بندر پیرئوس از سال 2009، در مالکیت شرکت ترابری دریایی کوسکو که یک شرکت دولتی چین است، قرار گرفته است. اشپیگل ـ آنلاین گزارش می دهد که دراگازاکیس از این شرکت و کارکنان آن دعوت نموده، در مزایده مربوط به خصوصی سازی این بندر شرکت نمایند. معاون نخست وزیر یونان در این رابطه یادآور شده که می توان معامله را در ظرف مدت کوتاهی تمام کرد.

حزب چپ گرای سیریزای یونان پس از پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت به نخست وزیری آلکسی سیپراس، اعلام نموده بود که با سیاست خصوصی سازی دولت پیشین به نخست وزیری آنتونیس ساماراس، موافق نیست و برنامه فروش بیش از 67 درصد از بندر پیرئوس را متوقف ساخته بود. ساماراس، در ماه ژوئن 2013 با مدیر عامل شرکت کوسکو در بندر پیرئوس دیدار و پیرامون خصوصی سازی آن با او گفت وگو نموده بود. چین در فهرست 5 متقاضی خرید این بندر قرار داشت.

بندر پیرئوس یکی از بزرگترین بنادر دریای مدیترانه است و از نظر بازرگانی به دلیل ظرفیت زیاد، تعداد کانتین ها و حجم بارگیری اهمیت ویژه ای دارد. بعضی از کارشناسان نخستین مرحله خصوصی سازی بندر پیرئوس را که از سال 2008 شروع شده، یکی از نمونه های پیروز اقتصاد غیر دولتی در یونان ارزیابی می نمایند. آمار نشان می دهد که پس از این اقدام، بارگیری و فعالیت های تجاری در بندر 130 درصد افزایش داشته است.

کارشناسان اقتصادی تغییر سیاست دولت جدید یونان را نشانه شدت فشارهای خارجی ناشی از بروز بحران اقتصادی این کشور ارزیابی می نمایند. آلکسی سیپراس، در جریان انتخابات و پس از پیروزی در آن همیشه از شیوه برخورد اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول، موسوم به تروئیکا برای بازپس گیری بدهی های این کشور انتقاد نموده و خواهان بازنگری در شرایط اعمال سیاست های ریاضتی پیشنهادی آن ها شده بود. یونان از شروع بحران اقتصادی در این کشور تاکنون برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی خود، حدود 240 میلیارد یورو از تروئیکا که اکنون از آن با عنوان نهادها یاد می گردد، وام گرفته است.

منبع: بهار نیوز

منبع: تسنیم
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4042

به "بزرگ ترین بندر یونان به فروش می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین بندر یونان به فروش می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید