الزام مراکز توزیع به عرضه تخم مرغ بسته بندی شناسنامه دار

به گزارش طفره، دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران گفت: بر پایه ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی در قالب یک اطلاعیه مشترک، همه مراکز توزیع از ابتدای بهمن ماه سال جاری ملزم به عرضه تخم مرغ شناسنامه دار بسته بندی آن هم در یخچال می شوند.

الزام مراکز توزیع به عرضه تخم مرغ بسته بندی شناسنامه دار

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، فرزاد طلاکش درخصوص ادعای بعضی مبنی بر نرخ نامتعارف تخم مرغ بسته بندی و دریافت سود های غیرمنطقی از مصرف کنندگان، افزود: عرضه تخم مرغ های بسته بندی و قیمت دار شدن این کالا در فروشگاه ها موجب ثبات نسبی قیمت در سطح عرضه و هم در سطح واحد های مرغداری شده که دستاورد مهمی برای این صنعت است.

دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران با تاکید بر این که با این اقدام مسائل نوسان قیمت تخم مرغ در سطح عرضه حل خواهد شد، گفت: روش توزیع تخم مرغ فله ای از مرغداری به مقصد عرضه مستقیم نه فقط یک امر غیربهداشتی است، بلکه از نظر مالی به دلایل متعدد باعث دو نرخی شدن تخم مرغ در عمده فروشی ها و خرده فروشی ها با فاصله زیاد می گردد، بنابراین اثربخشی کمی برای متعادل سازی نرخ تخم مرغ در سطح عرضه خواهد داشت.

طلاکش توضیح داد: در شرایطی که کشور با مشکل جدی ویروس کرونا درگیر است، باید از عرضه بدون بسته بندی کالا ها به ویژه تخم مرغ برای حفظ بهداشت مردم و جلوگیری از انتقال سطحی این ویروس از پوسته تخم مرغ فله ای جلوگیری گردد.

وی افزود: بسته بندی تخم مرغ را به صورت غیر اصولی مورد تخطئه قرار دادن، می تواند سلامت جامعه و مردم را با مخاطره روبه رو کند.

دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار ایران گفت: بدیهی است بسته بندی تخم مرغ کمی به هزینه های عرضه در ظاهر امر اضافه می نماید، اما در عمل به غیر از فواید بهداشتی به وسیله حذف دور ریز تخم مرغ های شکسته، کودی، ترک دار و دارای فساد داخلی که برای مشتری قابل رویت نیست، این هزینه جبران شده و ضمناً حق انتخاب و کیفیت برای مصرف کنندگان از این طریق محفوظ است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر، قیمت گذاری محصولات بسته بندی تخم مرغ بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور به وسیله ارائه مدارک و مستندات معتبر و با بررسی معین از سوی انجمن تخم مرغ شناسنامه دار ایران و زیر نظر کامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و فراوری کنندگان مشخص و اعلام شده و با نرخ مصوب در مراکز عرضه به فروش می رسد و جای نگرانی از نظر عدم کنترل بازار در این محصولات وجود ندارد.

طلاکش ادامه داد: البته قیمت نهایی تخم مرغ ارتباط مستقیمی به عرضه این محصول از واحد های مرغداری دارد که به جای 14 هزار تومان، با نرخ حدود 20 هزار تومان از مرغداری به دست مراکز بسته بندی می رسد که مورد تأیید انجمن ما نیست.

وی افزود: با این حال سعی می گردد نه تنها هیچ گونه اجحاف و سوء استفاده ای در نرخ های فعلی بسته بندی در حق مصرف کنندگان نگردد، بلکه در بعضی محصولات از جمله شانه 30 عددی تحت عنوان طرح مالی خانوار سود مراکز بسته بندی صفر در نظر گرفته شده است.

این مقام صنفی افزود: به زودی از این بحران عبور نموده و با تحویل تخم مرغ با نرخ مصوب به مراکز بسته بندی به طور قطع قیمت تخم مرغ بسته بندی متعادل تر می گردد.

لازم به ذکر است براساس گزارش های میدانی هر شانه تخم مرغ 30 تایی در بازار بالای 40 هزار تومان، تخم مرغ بسته بندی 20 تایی 38 هزارو 500 تومان عرضه می گردد.

140 واحد بسته بندی تخم مرغ در کشور فعال است که برای حمل تخم مرغ روزانه 228 هزار و 500 عدد کارتن به ارزش 688 میلیون تومان و سالیانه 83 میلیون و 402 هزار کارتن به ارزش 251 میلیارد تومان به مصرف این صنعت می رسد.

با توجه به فراوری سالیانه یک میلیون تنی تخم مرغ در سال، فقط 25 درصد این محصول به شکل پاستوریزه جذب صنعت غذا اعم از کارخانجات فراوریکننده کیک، کلوچه، قنادی، شیرینی پزی و سس می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 12546

به "الزام مراکز توزیع به عرضه تخم مرغ بسته بندی شناسنامه دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزام مراکز توزیع به عرضه تخم مرغ بسته بندی شناسنامه دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید