افطار و گردشی در مزه های سفره آن

به گزارش طفره، سفره افطار همواره برای همه ما خاطره انگیز بوده، خوب است این خاطرات را به مزه غذاهای سنتیِ همه ایران، مزین کنیم.

افطار و گردشی در مزه های سفره آن

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان کانادا هستید با ما همراه شوید

صحنه زندگی ما چیز کوچکی نباید باشد. همین که ماه رمضانی می آید و سفره سحری و افطاری اش پهن می گردد، همین که صدای ربنای کهن از سیستم های صوتی پخش می گردد، همین که دعایی خوانده گردد و افطار؛ خودش خاطره ای است که به اندازه تمام سال های زندگیِ مان حال مان را خوب می نماید؛ وَ چه عالی می گردد که بتوان این حال خوب را به همه ساعات زندگی بسط داد مثلاً زمانی که طعمی نو در افطارمان باشد و در طول سال باز هم آن غذا را نوش جان کنیم، به یاد افطار رمضان مان خواهیم افتاد و همان حال خوب.

از نظر نگارنده تجربه مزه های جدید مانند سفر کردن به سرزمین های جدید است. بنابراین پیشنهاد می گردد اگر با رعایت احکام روزه به منطقه ای سفر می کنید، حتماً در وعده افطاری، خود را به غذاهای بومی و محلی آن شهر یا شهرستان مهمان کنید تا تجربه گردشگری تان تکمیل گردد. آن هم در ایرانی که به دلیل تنوع قومی دارای سنت های غذایی مختلفی نیز هست. بفرمایید افطار:

مازندران

در مازندران برای سفره افطار غذاهایی سبک پخته می گردد که در آن بیشتر از برنج و آرد استفاده شده باشد؛ مانند ترش او، قماق و شیرآش که اصلی ترین آن ها شیرآش است.

گیلان

غذای سنتی گیلان در افطار، بیشتر آش ها، کوکو و فرنی است. یکی از خوردنی هایی که در ماه رمضان در گیلان قابل دسترس است، رشته خوشکار است که نوعی شیرینی معروف محسوب می گردد. البته خورش های خوشمزه ای مانند ترش تره و باقلاقاتق نیز برای سحری در این ماه زیاد پخته می گردد.

سنندج

نانی معروف در سنندج پخته می گردد که نام آن برساق است؛ در وعده افطار ماه رمضان همواره دیده می گردد. از غذاهای مخصوص اهالی کردستان در ماه رمضان کولیره است. همچنین روز عید فطر نانی خاص با نام نان جشن پخت شده و در میان روزه داران پخش می گردد.

کرمانشاه

آش شاه عباسی برای افطار نزد مردم کرمانشاه هواداران بسیاری دارد. ترکیبی از گوشت، غلات و حبوبات است که با پیاز داغ تزیین می گردد. یکی دیگر از مواد غذایی پرمصرف در ماه رمضان در کرمانشاه روغن حیوانی یا روغن کرمانشاهی است که مردم منطقه معتقدند استفاده از آن در غذاهای سحری احساس گرسنگی را کمتر می نماید.

همدان

افطار در همدان بسیار متنوع است. در این شهر خوردنی هایی مانند انگشت پیچ و نان روغنی در ماه رمضان پخت می گردد. نان کماج معروف و حلوازرده رنگین غذاهای سنتی و مخصوص این شهر است.

تبریز و اردبیل

شهرهای ترک نشین شمال غرب ایران دارای غذاهای خاص خود هستند. شیربرنج، فرنی، دلمه و کتلت غذاهای سنتی افطار این دو شهر است. نان فطیر و مربای گل سرخ نیز سرو می گردد.

اهواز

خوراکی مطرح در ماه رمضان که محلی این منطقه است لگیمات است، نوعی شیرینی شبیه زولبیا و بامیه که با قهوه تلخ صرف می گردد.

عرب های خوزستان سمبوسه، هریسه و تشریه و محلبی را به عنوان غذای افطار پخت می نمایند. و در نهایت فلافل و بامیه را به طور رایج می توان جزو غذاهای افطاری این منطقه به حساب آورد.

هرمزگان، بندر عباس

نان تموشی (توی مشتی) یکی از نان های خوش طعم و سنتی اهالی هرمزگان، که بسیار مورد توجه توریست های این منطقه است. همچنین قلیه ماهی یکی از مهم ترین غذاهای مردم این شهر در ماه رمضان است که در کنار آش های سنتی دیگر، بر سر سفره افطار قرار داده می گردد.

حرف آخر

قطعاً آنچه گفته شد مربوط به همه ایران نیست؛ اما در مقالات بعدی به غذاهای سنتیِ شهرهایی مانند شیراز و اصفهان و کاشان و… خواهیم پرداخت.

به طور حتم مطالب زیر برای تان جذاب خواهد بود:

اینجا پایتخت، بام لند تهران

من و قلعه رودخان و خاطره سازی

دَرِ کاروانسرای تی تی همواره باز است

لرستان و قلعه فلک الافلاک

برای خواندن مطالب مرتبط به گردشگری به خبرنگاران در همین صفحه سر بزنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 6800

به "افطار و گردشی در مزه های سفره آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افطار و گردشی در مزه های سفره آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید