اثنی عشری: تالاب ها آخرین اولویت تامین حقابه نباشند

به گزارش طفره، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: زمانی که تنش آبی در کشور رخ می دهد معمولا بخش کشاورزی، شرب و صنعت در اولویت تامین حقابه قرار می گیرند، اما متاسفانه به رغم تأکید قانون، تالاب ها در این فرایند در آخرین رده اولویت هستند.

اثنی عشری: تالاب ها آخرین اولویت تامین حقابه نباشند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مهری اثنی عشری اضافه کرد: تالاب ها اکوسیستم های حساسی هستند که اگر به صورت پایدار مدیریت و حفاظت نشوند، مسائل زیادی برای طبیعت و انسان به وجود می آید که گرد و غبار و تهدید سلامت انسان، معضلات اقتصادی- اجتماعی و از بین رفتن زیستگاه پرندگان آبزی و کنار آبزی بعضی از این مسائل است.

وی تاکید نمود: در راستای حفاظت از تالاب ها، تامین حقابه نقش بسیار مهمی دارد در واقع تامین حقابه محیط زیستی تالاب ها یکی از مهمترین بخش های حفاظت از تالاب ها است که در این راستا قانون تکلیف را روشن نموده و بر اساس قانون حفاظت، مدیریت و احیاء تالاب های کشور معین اندازه احتیاج محیط زیستی تالاب ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و تامین آن بر عهده وزارت نیرو است.

وی اظهارداشت: در واقع یکی از اصلی ترین و اولین عنصر تاثیرگذار بر روی سلامت تالاب ها و حفظ کارکرد های این حوضه های آبی از جمله فراهم کردن زیستگاه مناسب برای پرندگان آبزی این است که آن تالاب دارای آب کافی و با کیفیت لازم باشد بنابراین اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و به طور خاص طرح حفاظت از تالاب های ایران بتواند اقداماتی را در راستای معین حقابه تالاب ها مبنی بر اینکه اندازه احتیاج زیست محیطی هر تالابی چه میزان آب است را انجام دهد و پیگیری های تخصیص آنرا به وسیله وزارت نیرو داشته باشیم فعالیت هایی است که می تواند به حفاظت از تالاب یاری کند.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران ادامه داد: در سال های اخیر مطالعات احتیاج آبی تعداد زیادی از تالاب های کشور در سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده و این ارقام حقابه تالاب ها به وزارت نیرو ابلاغ شد، چون این وزارتخانه باید طبق قانون حقابه ها را تامین کند.

وی درباره تاثیر خشکسالی، آغاز فصل گرما و شدت تبخیر بر تالاب ها گفت: به طور کلی با توجه به کم بودن بارش در سال آبی گذشته طبیعی است که با آغاز فصل گرما با مسائل کم آبی در تالاب ها روبرو شویم و این می تواند باعث به خطر افتادن تنوع زیستی گیاهی و جانوری تالاب ها شود، بعلاوه موجب بروز مسائلی مانند تشدید گرد و غبار های محلی و مسائلی از این دست که می تواند جوامع محلی اطراف تالاب را تحت تاثیر منفی قرار دهد، می شود.

اثناعشری تاکید نمود: نکته ای که وجود دارد این است که بحث احتیاج آبی باید جدی گرفته شود، معمولا مطالعاتی که در این زمینه انجام می شود به ما سه گزینه می دهد مبنی بر اینکه در شرایط ترسالی، نرمال و خشکسالی برنامه ای که برای تامین احتیاج زیستی تالابی باید داشته باشیم چقدر است؟ اگر بخواهیم حوضه آبریز را به سطل آبی تشبیه کنیم، میزان مشخصی آب در هر سال در این سطل داریم که باید به صورت متناسب در بخش های مختلف شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت تخصیص یابد، اما متاسفانه در کشور ما اتفاقی که می افتد این است که به محض اینکه ما با تنش های آبی روبرو می شویم اولین جایی که ضربه می خورد و حقابه آن قطع می شود محیط زیست است.

وی گفت: این در حالی است که وقتی تالابی خشک می شود و گرد و غبار از آن به هوا بلند می شود؛ ضرر آن دوباره به صنعت، کشاورزی و سلامت بر می شود متاسفانه اثرات بلندمدت معمولا در کشور ما دیده نمی شود.

اثناعشری درباره اینکه در این زمینه قانون وجود دارد پس چرا آنطور که باید اجرا نمی شود گفت: این امر مستلزم همکاری بین بخشی است اینکه وقتی سیاست گذاری ها در بخش های مختلف انجام می شود باید به این مساله دقت شود و شاخص های توسعه و عملکرد در بخش های مخلتف با حفظ منافع بلندمدت محیط زیست و تالاب ها همخوانی داشته باشد، گاهی اوقات خسارات ناشی از توسعه های انجام شده در بخش صنعت و کشاورزی بر محیط زیست کشور بسیار زیاد و جبران ناپذیر است بنابراین برای حفاظت تالاب ها و بهره برداری بلندمدت از این اکوسیستم های ارزشمند و تحویل این امانت به نسل های آینده، مشارکت همه دست اندرکاران و بهره برداران مورد تاکید است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 خرداد 1401 بروزرسانی: 31 خرداد 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 20403

به "اثنی عشری: تالاب ها آخرین اولویت تامین حقابه نباشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثنی عشری: تالاب ها آخرین اولویت تامین حقابه نباشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید