آیا با ملاقات عون و حریری گره کور تشکیل دولت لبنان باز می گردد؟

به گزارش طفره، روزنامه الجمهوریه لبنان فاش کرد که ملاقات حریری و عون در کاخ بعبدا بعد از ظهر به وقت لبنان برگزار خواهد شد تا رایزنی ها قبل از ظهر انجام گردد به ویژه که نوعی بدبینی در رایزنی های پشت پرده وجود دارد.

آیا با ملاقات عون و حریری گره کور تشکیل دولت لبنان باز می گردد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه الرای کویت به نقل از محافل سیاسی لبنانی گفت: میشل عون در مصاحبههای مربوط به تشکیل کابینه دست بالا را پیدا نموده است و از حمایت همه جانبه حزب الله برخوردار است.

این محافل همچنین به موفقیت عون در برقراری رایزنی ها اشاره نموده و ملاقات ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان را گواه این شرایط جدید دانستند.

محافل لبنانی در عین حال مراتب نگرانی و ترس خود را از وارد شدن لبنان به مرحله سخت در صورتی که گشایشی در فرایند تشکیل کابینه لبنان ایجاد نگردد، ابراز داشتند که در سایه فروپاشی مالی مالی و اعتراضات با توجه به افزایش نرخ دلار و گرانی شرایط سختی را رقم خواهد زد.

همزمان روزنامه الانباء کویت هم از نشست احتمالی میان حریری و جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد لبنان که احتمالا در کاخ ریاست جمهوری و به دور از چشم رسانه ها برای حل مشکل تعداد وزیران و اینکه 18، 20 یا 22 وزیر باشد، اطلاع داد.

همزمان منابع مطلع در زمینه تشکیل کابینه به الجمهوریه لبنان گفتند که علی حسن خلیل و حاج حسین الخلیل نمایندگان گروه های شیعی به ملاقات سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه رفته اند تا درباره بحث دولت تکنوکرات و تکنو سیاسی مصاحبه نمایند که حریری توضیحات ارائه شده از سوی این دو را قبول ننموده است.

از سوی دیگر بعضی منابع نزدیک به سعد حریری اینکه بعضی از انزوای حریری سخن می گویند را بی اساس و هذیان سیاسی توصیف و گفتند که آنانی که این را مطرح می نمایند در انزوا هستند.

این منابع گفتند: آنچه بعضی درباره شرایط سخت حریری می گویند محلی از اعراب ندارد زیرا وی بر ماموریت خود اصرار دارد و مواضعش ثابت است و امتیازی نمی دهد و زمان آن فرا رسیده است که دیگران موضع خود را روشن نمایند.

منابع نزدیک به حریری ضمن حمله به منتقدان گفتند: آیا آنها نیستند که کشور را مرحله ای رسانده اند که هیچ لبنانی آنرا نمی خواهد؟ آیا وقت آن نرسیده است که با صراحت موضع خود را درباره سرانجام طرح فرانسه و دفن آن اعلام نمایند؟

این در حالی است که الجمهوریه لبنان فاش کرد که ملاقات حریری و عون در کاخ بعبدا بعد از ظهر به وقت لبنان برگزار خواهد شد تا رایزنی ها قبل از ظهر انجام گردد به ویژه که نوعی بدبینی در رایزنی های پشت پرده وجود دارد.

همزمان منابع مطلع ابراز امیدواری کردند که حریری مجهز به واقعیت و با نرمش به ملاقات عون بیاید.

این منابع بیان کردند که عون منتظر هستند که حریری چه در چنته دارد تا بر اساس آن عمل کند

به گفته این منابع؛ گرچه ملاقات امروز نمی تواند ضرورتا آخرین فرصت باشد اما شاخصی خواهد بود که تحولات روزهای آینده بر اساس آن شکل خواهد گرفت.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار به نقل از میشل عون گفت که وی بر عدم نرمش درباره پست وزارت کشور اصرار دارد و عقب نشینی نخواهد نمود.

میشل عون تاکید نمود: احدی نمی تواند رئیس جمهور را وادار به دست برداشتن از معیارهای قانون اساسی کند. وزارت کشور برای ما خواهد بود تا وزارت کشور و دادگستری و نیز دادستانی کل در اختیار نخست وزیر نباشد زیرا در این صورت امنیت و دستگاه قضایی در کنترل او خواهد بود و هر طور که بخواهد عمل خواهد نمود.

از سوی دیگر جریان المستقبل در واکنش به ملاقات اخیر جنبلاط و عون گفت: جریان المستقبل نگرانی جنبلاط را درک می نماید و این ملاقات را به مثابه کودتا علیه طرح فرانسه یا در تنگنا قرار دادن حریری نمی داند. زمان بحث و جدل با جنبلاط نیست و به فرصت طلبان اجازه نخواهد داد که میان این جریان و حزب سوسیالیست ترقیخواه شکاف ایجاد نمایند.

همزمان منابع وابسته به حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان هم گفتند که ملاقات جنبلاط با عون به مثابه برهم زدن اوضاع به زیان سعد حریری نیست.

این منابع بیان کردند: جنبلاط در راستای تسهیل ماموریت نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه حرکت می نماید و خواهان تفاهم میان عون و حریری است زیرا گرسنگی در راه است و نگرانی از بابت انفجار امنیتی و اجتماعی در لبنان وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 13678

به "آیا با ملاقات عون و حریری گره کور تشکیل دولت لبنان باز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با ملاقات عون و حریری گره کور تشکیل دولت لبنان باز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید