آفتاب سوختگی در نوزادان،علائم و درمان آن

به گزارش طفره، با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا، یکی از دغدغه های والدین، پیش گیری از آفتاب سوختگی در نوزادان و بچه ها در عین محدود نکردنشان برای فعالیت های خارج از خانه است. بیشتر بچه ها در فصل بهار و تابستان علاقه دارند که بیشتر وقت خود را بیرون از خانه و در پارک و زمین های بازی بگذرانند و اگر فرزند شما هم در این دسته واقع شده است، احتمالا تجربه آفتاب سوختگی او را داشته اید.

آفتاب سوختگی در نوزادان،علائم و درمان آن

چرا آفتاب سوختگی خطرناک است؟

آفتاب سوختگی نوعی سوختگی پوست است. پوست کودک شما بسیار لطیف و حساس است بنابراین خیلی سریع می سوزد. اگر آفتاب سوختگی از نوع سوختگی درجه یک باشد علائم آن قرمزی، تورم خفیف و درد است. سوختگی درجه دو که خطرناک تر است، دردناک تر از سوختگی درجه یک است و قرمزی، تورم و تاول های بیشتری دارد.

سوختگی درجه یک معمولا در عرض 2 تا 5 روز بهبود می یابد ولی بهبودی سوختگی درجه دو ممکن است 2 هفته طول بکشد.سایر علائم یک سوختگی خطرناک عبارتند از تب یا درد شدید یا استفراغ، لرز یا هذیان. اگر کودک مدت زیادی در معرض آفتاب قرار داشته است ممکن است در معرض خطر گرما زدگی نیز قرار داشته باشد.1

علائم آفتاب سوختگی در بدن نوزادان، کدام ها هستند؟

آیا به عنوان پدر و مادر یک نوزاد کوچک، تا به حال همراه با فرزند خود برای مدت طولانی در زیر تابش نور مستقیم و شدید خورشید قرار گرفته اید؟ در چنین وضعیتی، اگر کودک شما دچار آفتاب سوختگی شده باشد، شما می توانید علائم زیر را در بدن او مشاهده کنید:

بروز حالت قرمزی شدید در پوست بدن نوزادان، به ویژه در بخشی از بدن که در معرض تابش نور شدید و مستقیم خورشید قرار گرفته است. یادتان باشد که این حالت معمولا در بدن هز نوزادی بعد از گذشتن دو تا چهار ساعت پس از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید آشکار خواهد شد.

فراموش نکنید که حالت سوختگی و قرمزی پوست بدن نوزادانی که در معرض تابش نور شدید و مستقیم خورشید قرار گرفته اند، بعد از 12 تا 14 ساعت شدت بیشتری به خود گرفته و بدتر می شود.

بروز درد و حالت سوزش در منطقه آسیب دیده از پوست بدن نوزادانی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار گرفته اند، هم یکی دیگر از نشانه های آفتاب سوختگی می باشد.

تاول های پوستی که مادران درحدود 10 تا 14 ساعت پس از قرار گرفتن نوزاد خود در زیر نور شدید آفتاب با آن ها روبرو خواهند شد، یکی دیگر از نشانه های آفتاب سوختگی می باشد.

لایه لایه شدن پوست بدن نوزادان، در طی دو تا سه روز پس از قرار گرفتن در زیر نور خورشید هم یکی دیگر از نشانه های آفتاب سوختگی می باشد.2

6 راه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست بچه ها و نوزادان

1. پوست کودکتان را با لباس هایی که از پارچه های سبک و پنبه مانند دوخته شده اند،بپوشانید.

2. از کلاه های لبه پهن ،به سبک لژیون خارجی که صورت و گوش ها وگردنشان را بپوشاند، استفاده کنید.

3. از عینک آفتابی برای کودکتان استفاده کنید،تا از چشم های حساسش محافظت کنید نیازی نیست که ،حتما گران باشند ؛ کیفیت خوب عینک ،کافی است.وقتی که برای کودکتان یک عینک آفتابی میخرید،به نشانه CE و علامت استاندارد بریتانیا (BSEN) ،دقت کنید،که به شما درباره حفاظت صد در صدی در برابر UV و قابل تنظیم بودن لاستیک دسته آن میگوید.

4. هنگامی که در روز های خیلی گرم با کودکتان به بیرون میروید از صندلی های چتر دار استفاده کنید و هر چند وقت یکبار بررسی کنید و مطمئن شوید که آفتاب به طور مستقیم به آنها نمیتابد و اگر چنین تجهیزاتی در اختیار ندارید ،میتوانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

5. هنگامی که کودک شما شش ماهه است ،میتوانید از لوسیون ها یا اسپری هایی استفاده کنید ،که با فرمولاسیون مخصوص بچه ها ساخته شده اند.برای انتخاب این محصول حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید و هرگز بدون نسخه و تجویز او لوسیون کرم ضد آفتاب برای پوست فرزندتان خریداری نکنید. در آخر چک کنید، که کرم های ضد آفتاب،برچسب چهار ستاره یا پنج ستاره داشته باشد که معنی حفاظت خوب آنها از UVA و UVB میباشد.

6. کرم ضد آفتاب را به تمام قسمت های بدن کودکتان که با لباس پوشیده نشده اند،بمالید مثل دست ها و پاهای او. در صورت امکان،15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، کرم را بمالید و اینکه باید هر چند ساعت یکبار آن را تکرار کنید ، این کار را حتی در مواقعی که در آب بازی میکنند انجام دهید حتی اگر کرم آنها ضد آب باشد ولی در هر صورت ،قبل از اعمال آن،این کرم را در یک ناحیه کوچک از پوست خود تست کنید اگر یک قرمزی پدیدار شد، به جای آن ،از یک کرمی استفاده کنید ،که فرمول ضد حساسیت داشته باشد.ابتدا،لوسیون مرطوب کننده و درمان کننده را بزنید و نیم ساعت بعد ،کرم ضد آفتاب را اعمال کنید.3

در زمان آفتاب سوختگی نوزادان و بچه ها، از چه کارهایی باید پرهیز کنیم؟

موارد زیر را به خاطر سپرده و از انجام آنها در زمان بروز آفتاب سوختگی در نوزادان و بچه ها پرهیز نمایید:

تاول های ایجاد شده را نترکانید! این کار برای کودک شما دردناک بوده و ممکن است در محل آسیب دیده ایجاد زخم کند.

زمانی که پوست در حال بهبود است، پوسته های ایجاد شده را نخارانید و جدا نکنید. اجازه دهید پوست کودک به صورت کاملا طبیعی تسکین پیدا کند.

از محصولات آرایشی و بهداشتی که بر پایه نفت یا الکل هستند بر روی محل آسیب دیده استفاده نکنید.

از تمامی انواع اسپری ها و پمادها بر روی پوست و بخصوص در بخش آسیب دیده پرهیز کنید.4

روش های درمان آفتاب سوختگی در نوزادان

اگر کودک شما دچار آفتاب سوختگی شده است، برخی از راه های آسان برای درمان او وجود دارد، که می تواند درد بدن نوزادان را تا حد زیادی کاهش داده و بهبود یافتن بدن او را سرعت بخشد. ساده ترین این روش ها عبارتند از:
1- آب سرد بهترین درمان برای افتاب سوختگی در نوزادان است
وقتی که کودکی دچار آفتاب سوختگی می شود، آب سرد بهترین گزینه برای کاهش درد و بهبود سریع درد بدن او خواهد بود. برای این کار ابتدا باید مطمئن شوید که آب سرد است. سپس، منطقه آسیب دیده از یدن فرزندتان را به مدت 10 تا 15 دقیقه در هر روز، زیر این شیر آب قرار دهید.

شما می توانید هر روز، سه یا چهار بار این کار را تکرار کنید و یا اگر احساس می کنید که نوزاد کوچکتان تب دارد، او را در زیر دوش آب خنک نگه دارید. یادتان باشد که این کار باعث پایین آمدن گرمای بدن نوزاد شده و درد بدن او را هم کاهش خواهد داد.

2- مرطوب نگه داشتن محل سوختگی در بدن نوزادان
شما به عنوان مادر یک نوزاد کوچک می توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا و یا یک مرطوب کننده ضد حساسیت دیگر، منطقه آفتاب سوخته از پوست بدن فرزندتان را برای کاهش سوزش و درد او مرطوب نگه دارید.
3- استفاده از دارو برای کاهش درد آفتاب سوختگی نوزادان
اگر نوزاد شما بر اثر آفتاب سوختگی، دچار تب و همچنین تورم پوست بدن شده است، می توانید برای کاهش درد او از داروی استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. اما، یادتان باشد که اگر از این داروها را برای اولین استفاده می کنید، بهتر با یک پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.
4- جلوگیری از کم شدن آب بدن نوزادان مبتلا به آفتاب سوختگی
یادتان باشد که اگر بچه کوچک شما به مدت بلند طولانی در مقابل نور شدید و مستقیم خورشید قرار گرفته و دچار آفتاب سوختگی شدیدی شده باشد، این حالت می تواند باعث خشکی پوست بدن او هم شود. بنابراین، در چنین مواردی برای اطمینان بیشتر، به فرزند کوچک خود مقدار زیادی مایعات بنوشانید، تا از بروز از کم آبی در بدن او جلوگیری نمایید.
5- نگهداری از کودک مبتلا به آفتاب سوختگی در خانه
به عنوان مادر یک نوزاد مبتلا به آفتاب سوختگی سعی کنید تا کودک خود را تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته است، در داخل خانه و به دور از تابش مستقیم و شدید نور خورشید نگه دارید.2

چه زمان باید کودک مبتلا به آفتاب سوختگی را نزد پزشک متخصص اطفال برد

اگر بچه کوچک شما دچار آفتاب سوختگی شدیدی شده و نمی توانید او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید، حداقل باید با دکتر معالج خود تماس گرفته و تمام علائم را به او توضیح دهید. در این شرایط، اگر دکتر به سوختگی جدی در بدن نوزاد شما مشکوک شده باشد، ممکن است از شما بخواهد تا برای درمان و انجام نکات پزشکی بیشتر به مطب پزشکی دیگر و یا بیمارستان محل مورد نظر مراجعه کنید. اما، فراموش نکنید که در موارد خفیف تر آفتاب سوختگی، به ویزیت دکتر متخصص اطفال نیازی نیست.

اما، به عنوان مادر یک نوزاد کوچک به یاد داشته باشید که مراجعه به دکتر متخصص اطفال در زمانی که نوزادتان دچار آفتاب سوختگی شدیدی شده و دارای شرایط زیر است، الزامی می باشد. این شرایط عبارتند از:

اگر کودک شما زیر شش ماهه سن داشته باشد.

اگر تاول ها و یا زخم های ایجاد شده بر روی پوست سوخته کودک شما رو به افزایش باشد.

اگر مقدار عرق کردن در بدن نوزاد شما افزایش یافته و او دچار استفراغ شده باشد. همچنین، اگر حملات غشی در بدن فرزند خود مشاهده نمایید.

در نهایت، اگر کودک شما نشانه های کم آبی مانند ترک خوردن لب ها خشکی دهان و زبان، گود رفتن چشم ها، گریه کردن بدون اشک و یا نرم شدن نقاط سوخته شده را بر روی پوست بدن خود نشان دهد.2

پینوشتها

1.www.niniban.com

2.www.mamanam.com

3.www.namnak.com

4.www.koodaket.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 16829

به "آفتاب سوختگی در نوزادان،علائم و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفتاب سوختگی در نوزادان،علائم و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید