کلیسای درختی شن پال فرانسه!

به گزارش طفره، کلیسای درختی شن شاپل فرانسه

متفاوت ترین کلیسایی که در عمر خود خواهید دید بی شک، کلیسای شن پال فرانسه است. این کلیسا با رنگ وبویی متفاوت، برای شما با تمامی عبادتگاه هایی که تا به حال رفته اید ویا خواهید رفت فرقی اساسی خواهد داشت، این کلیسا درختی است! این کلیسای عجیب که در تنه یک درخت تنومند بنا شده است، عبادتگاه بسیاری از مردم فرانسه و این منطقه است. اگر می خواهید با این کلیسای درختی آشنا شوید، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کلیسای درختی شن پال فرانسه!

کلیسایی در درخت بلوط!

اگر بخواهیم از مجذوب کننده ترین عبادتگاه ها و مراکز مذهبی که در فرانسه وجود دارد نام ببریم، بی شک کلیسای شن پال (Chêne chapelle) را باید در ابتدای فهرست خود جای دهیم. این کلیسا، علاوه بر این که بسیار زیبا و در نوع خود منحصر به فرد است، در میان مردم نیز بسیار محترم و مقدس است. این کلیسا اوائل به عنوان عبادتگاهی برای تفکر شناخته می شده است. کلیسای شن پال در منطقه سن ماریتیم (Seine Maritime) و در نزدیکی بخش الویویل- بلفاس(Allouville Bellefosse)، ساخته شده است. مردم روستای الویویل- بلفاس، اکثرا شغلشان کشاورزی است. در رابطه با پیدایش این کلیسا که در نوع خود هم عجیب است، داستان ها و روایات زیادی گفته می گردد اما، مردم می گویند که این کلیسا به اذن و خواست خداوند در داخل این درخت به وجود آمده است.

در واقع این کلیسا کاملا داخل یک درخت بلوط قدیمی که از کهن ترین درخت های کشور فرانسه هم به شمار میرود، ساخته شده. گفته می گردد که این درخت بلوط، ما بین 800 تا 1200 سال، سن دارد. این درخت بلوط تنومند و کهنسال در حدود 15 متر ارتفاع و 16 متر قطر در قسمت پایینی دارد. البته داخل درخت کاملا پوک و تو خالی است. مردم محلی این منطقه می گویند که این درخت، از طریق کارلوس ماگنوس یکی از امپراطوران آلمانی در دوران سلطنت شارلمانی، در حدود سال 1035 میلادی کاشته شده است. درخت بلوط که در حال حاضر تبدیل به کلیسای شن پال شده است، به عبارتی قدیمی ترین درخت در کشور فرانسه است. در داخل این کلیسا، اتاقی کوچک وجود دارد که دیوارهایش به رنگ چوب روشن است.

نباید فکر کنید که داخل این درخت به صرف آن که نام کلیسا را با خود دارد، گنجایشی حتی میانه را دارد بلکه، وقتی وارد کلیسای شن پال فرانسه می شوید، ابتدا به این فکر خواهید کرد که چقدر مردمان آن موقع که ایده کلیسا شدن این درخت را مطرح نمودند، دارای جثه ای کوچک بوده اند! البته در داخل اتاقک این کلیسا چیزهای دیگری همانند صلیب دیواری و بزرگی که از جنس چوب است و بسیار زیبا است و روبروی در ورودی قرار گرفته است، نظر شما را جلب خواهد نمود. دوست دارید این کلیسای مقدس را ببینید؟ شما می توانید با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل خود از خبرنگاران به فرانسه سفر کنید ودر کنار بازدید از جاذبه های بی شمار دیگر این کشور اروپایی، از کلیسای درختی شن پال نیز تماشا کنید. در کنار کلیسای شن پال، دو کلیسای مختلف دیگر هم وجود دارد. در سال 1669 میلادی، کلیسایی به نام بانوی صلح(Notre Dame de la Paix)، بالاتر از این درخت کهنسال ساخته شد که مردم برای وارد شدن به این کلیسا باید از پله هایی مارپیچی می گذشتند که به دور این درخت غول پیکر تنیده شده بودند.

چند سال بعد از این کلیسا هم، یک کلیسای مخفی در پایین همین درخت با نامی تحت همین عنوان یعنی کلیسای مخفی (the Chambre de lErmite)، بنا کردند. قصه ساختن این کلیسا از آن جایی آغاز شد که در سال 1600 میلادی، در منطقه الویویل در اثر طوفان، رعد و برقی رخ داد که به همین درخت بلوط مستقیما اصابت کرد. داخل درخت از طریق این رعد و برق به صورت کامل آتش می گیرد. اما چیزی که باعث تعجب مردم این منطقه شد این بود که آتش سوزی به گونه ای بوده است که تنها داخل درخت سوخته است و بیرون درخت کاملا سالم به جای مانده است! همین مسئله شد که درباره این درخت که در زمان آتش سوزی شاید تنها 470 سال از عمر آن می گذشته است، ایده ساخت و شکل گیری یک کلیسا از طریق مردم محلی شکل بگیرد. در واقع پدر دو کروسو، که کشیش روستا بود این ادعا را در بین مردم مطرح نمود که این درخت بی شک از سمت خدا انتخاب شده است و مکانی کاملا مقدس است.

پس از اعلام این مسئله از طرف پدر دوکروسو، تقدس این محل و این درخت بلوط در نزد مردم بیش از پیش شد و بعد از آن، این درخت بلوط که نزدیک به 500 سال از عمر آن می گذشت، تبدیل به مکانی مقدس و قابل احترام شد. پله های مارپیچی که دور این درخت پیچیده شده بود، هنوز هم وجود دارد. البته بعد از به وجود آمدن این کلیسا، همه چیز بر وفق مراد نبود. پس از وقوع انقلاب کبیر فرانسه و شورش های ضد سلطنتی و تفکراتی که در پی این انقلاب به وجود آمده بود، مردم فرانسه در نقاط مختلف این کشور که آوازه این کلیسا به گوششان رسیده بود و بعلاوه عده ای از مردم شهرستان سن ماریتیم، به وجود داشتن این کلیسا اعتراض نموده و آن را به عنوان نمادی از سیستم سیاسی گذشته و اقدامات آن دانستند و در نتیجه با اصرار و پا فشاری های زیاد، قصد خراب کردن و ویرانی این کلیسا را داشتند و می خواستند که درخت را ببرند!

همانطور که بالاتر به فلسفه وجودی این کلیسا اشاره کردیم، این درخت به عنوان یک عبادتگاه برای تفکر در بین مردم معروف شده بود. در این مابین کشیشی که مسئول این کلیسا در زمان بود، با هوشیاری تمام نام این درخت را از عبادتگاه تفکر به عبادتگاه عقل تغییر داد و به طور کل رویه فکری این کلیسا را در چشم عموم عوض کرد. در واقع او کلیسا را نمادی از تغییر طرز تفکر قدیم و جایگزینی آن با روشن فکری نمود. زمانی که رویه این کلیسا عوض شد، مردم هم دست از تصمیمشان برای تخریب این کلیسا، برداشتند و به این صورت کشیش دانا توانست از تخریب این کلیسا جلوگیری کند. از آن رمان به بعد دیگر هیچ خطری کلیسای شان پال را تهدید نکرد.

این کلیسا، همه ساله مورد بازسازی و بازسازی قرار می گیرد و همانند گذشته کاملا سرافراز به جای مانده است. امروزه این کلیسا با این که همچنان راسخ است وبه قوت خود به جای مانده اما شما در هنگام بازدید از آن بی شک زنجیر هایی که به دور این کلیسا کشده شده است را خواهید دید. بعلاوه در داخل این کلیسا، مشاهده خواهید کرد که بخش هایی از درخت از بین رفته و با تخته های چوبی و لایه های محافظ مخصوص پوشانده شده است. جالب است بدانید که این درخت کهنسال در فصل بهار جوانه می زند.

  • برای رسیدن به کلیسای شن پال فرانسه ،باید ابتدا به استان سن ماریتیم بروید.
  • از مرکز این شهر تا به این کلیسا، 1 ساعت ونیم زمان ضروری است.
  • برای استفاده از وسایل حمل و نقل، باید حتما از تاکسی بهره ببرید زیرا خط اتوبوس و مترو به سمت این کلیسا وجود ندارد.
  • بازدید از این کلیسا رایگان است.
منبع: الی گشت
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 19222

به "کلیسای درختی شن پال فرانسه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای درختی شن پال فرانسه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید