چطور از کارفرما به طور هوشمندانه درخواست افزایش حقوق کنیم؟

به گزارش طفره، اگر مدت زیادی است که در یک شرکت و مجموعه کار می کنید یا به مسئولیت های شما اضافه شده، ممکن است احساس کنید که حقوقتان با اندازه خدمات و زحمات شما همخوانی ندارد. در این شرایط، کاملاً طبیعی است که از مدیر خود درخواست افزایش حقوق داشته باشید. برای این کار باید اقدامات خاصی را قبل، در طول و بعد از درخواست افزایش حقوق خود انجام دهید تا شانس موافقت با درخواست شما افزایش پیدا کند. در این مقاله روش مناسب درخواست افزایش حقوق از کارفرما را به شما شرح خواهیم داد.

چطور از کارفرما به طور هوشمندانه درخواست افزایش حقوق کنیم؟

در وهله اول، باید از خودتان بپرسید که چرا حقوق و پول بیشتری می خواهید؟ اگر شرایط زیر را داشته باشید، خواسته شما می تواند معقول باشد:

  • برای مدتی طولانی (حداقل یک سال) برای این شرکت کار نموده اید.
  • وظایف و مسئولیت های بیشتری را پذیرفته اید.
  • عملکرد شما از حد انتظار فراتر رفته است.
  • هزینه زندگی در منطقه افزایش یافته است.
  • شرکت های دیگر استعداد شما را شناسایی نموده و برای جذب شما تمایل دارند.

در این سناریوها، ارزش شما برای شرکت ممکن است بیشتر حقوقی باشد که دریافت می کنید. در این حالت ها، درخواست افزایش حقوق شما می تواند منطقی باشد.

چطور برای درخواست افزایش حقوق آماده شویم؟ (پیش از درخواست)

قبل از اینکه مدیر یا کارفرما خودتان دیدار نموده و درخواست خود را مطرح کنید، باید مطمئن شوید که به خوبی آماده شده و اطلاعات لازم برای ارائه یک درخواست معقول و قانع نماینده را جمع آوری نموده اید. برای انجام این کار، مراحل پیشنهادی زیر می تواند برای شما مناسب باشد.

1- در خصوص ارزش خود تحقیق کنید

با کمی جستجو می توانید متوجه شوید که سایر کارکنان مشابه شما در این شهر/کشور/منطقه چه حقوقی دریافت می نمایند؟ به عنوان مثال، حداقل حقوق یک کارشناس ارشد حسابداری تمام وقت چقدر است؟ این ارقام را در ذهنتان آماده داشته باشید و حین صحبت با مدیر خود می توانید از آن ها بهره ببرید. برای پیدا کردن اطلاعات این چنینی می توانید از روش های زیر اقدام کنید:

  • وب سایت های استخدامی
  • استفاده از ابزارهای آنلاین محاسبه حقوق
  • پرس وجو از سایر افراد شاغل در حوزه حرفه ای شما
  • پرسیدن از یک استخدام نماینده و یا مسئول منابع انسانی شرکت

بهتر است یافته های خود را مستند و سازماندهی کنید تا در صورت احتیاج بعداً بتوانید به آن ها ارجاع دهید. سپس محدوده ای را معین کنید نشان دهنده ارزش واقعی شما است و حقوقی را بالاتر از آن محدوده برای درخواست خود انتخاب کنید. چراکه اگر مدیر شما سعی کند حقوقی کمتر از این رقم را معین کند، شما همچنان بتوانید به حداقل رقم موردنظر خود دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، رقم حقوق را رُند نکنید. برای مثال رقم 7میلیون و 650 هزار تومان بهتر از 8 میلیون است. چراکه نشان می دهد به خوبی تحقیق نموده و رقم شما دقیق است. شما بعلاوه باید حداقل رقمی که بعد از سنجش تمامی موارد (حداقل حقوق ها، میزان مسئولیت شما، هزینه زندگی و …) می توانید بپذیرید را هم پیش خودتان معین کنید تا کاملاً برای مذاکره آماده باشید.

2- عملکرد خود را مستند کنید

پیش تر در خصوص چرایی درخواست افزایش حقوق شما صحبت کردیم. اینکه چرا فکر می کنید لایق این افزایش دستمزد هستید؟ مدارک خود برای پاسخ به این سوال را مستند کنید. به عنوان مثال، مدارکی دال بر افزایش مسئولیت ها و یا عملکرد استثنائی خود پیدا نموده و آن ها را آماده داشته باشید. این مدارک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آنالیز عملکرد قبلی و مقایسه با عملکرد فعلی
  • جوایز یا دست آوردها
  • پروژه های پیروز
  • نظرات مثبت و تحسین نماینده همکاران و یا مشتریان
  • داده هایی نقش اقدامات شما در افزایش فروش و یا عایدی مجموعه را نشان می دهد.
  • بازگشت سرمایه گذاری خاصی که برای شرکت مهیا کردید

به همین ترتیب، خلاصه ای یک الی دو صفحه ای از دست آوردها و نکات برجسته عملکرد خود آماده کنید. این برگه ها را با خودتان به جلسه ببرید تا با استناد به آن ها بتوانید ارزش خود را به کارفرما ثابت کنید.

3- زمان مناسبی برای ارائه درخواست خودتان پیدا کنید

درخواست افزایش حقوق باید در زمان مناسب و معقولی مطرح گردد. این نکات را هنگام برنامه ریزی برای جلسه با مدیر خود در نظر بگیرید:

  • بهتر است درخواست خودتان را چند ماه قبل از اینکه شرکت بودجه سالانه خود را تنظیم و نهایی کند مطرح کنید.
  • اگر شرکت شما به عملکرد کارکنان بازخورد می دهد و این بازخوردها در افزایش حقوق موثر هستند، سعی کنید درخواست خود را در حین ارائه این بازخوردها مطرح کنید
  • تنها در حالتی حقوق بیشتری مطالبه کنید که شرکت از لحاظ اقتصادی در شرایط پایدار، سودساز و پیروزی است.
  • اگر شرکت تنها در خاتمه سال اقتصادی افزایش حقوق می دهد، درست قبل از اتمام سال اقتصادی درخواستتان را مطرح کنید
  • این زمان را طوری تنظیم کنید که اخیرا دست آورد بزرگی داشته و مدیر عملکرد خوب شما را در خاطر داشته باشد.
  • روزی را برای این کار انتخاب کنید که مدیر شما آرام بوده و مشغله کمتری داشته باشد.
  • تجربه نشان داده که مدیرها در اوایل هفته پرمشغله و پراسترس تر هستند. بنابراین بهتر است در روزهای خاتمهیی هفته، مثلا چهارشنبه یا پنج شنبه درخواست خودتان را مطرح ارائه کنید.
  • بهتر است حدود 1 الی 2 هفته قبل از جلسه به کارفرما اطلاع داده و مطرح کنید که جلسه مربوط به حقوق و دسمتزد است تا آن ها هم به جای اینکه متعجب شوند، برای مذاکره آماده باشند.

با انتخاب زمان بندی مناسب برای تقاضای افزایش حقوق، شانس پیروزیت شما نیز بیشتر خواهد شد.

4- تمرین کنید

خودتان را برای این دیدار آماده کنید. جملات اصلی خودتان را از قبل تمرین کنید. سعی کنید برای سناریوهای احتاقتصادی و پاسخ های احتاقتصادی کارفرما آماده بوده و جواب های مناسبی برای آن ها آماده نموده باشید. در مجموع، چند مرتبه این مکالمات را تمرین کنید تا کاملاً به آن مسلط شده و احساس راحتی داشته باشید.

چطور درخواست افزایش حقوق داشته باشیم؟ (حین درخواست)

در حین مذاکره و حین دیدار با کارفرما، باید موارد مختلفی را رعایت کنید. در اینجا 7 توصیه مهم و کارآمد را برای شما آماده نموده ایم که رعایت آن ها هنگام صحبت با کارفرما می تواند تاثیر خوبی در نتیجه درخواست شما داشته باشد.

1- اعتماد به نفس داشته باشید

با اعتماد به نفس و حالت خوب وارد اتاق مدیر شوید. لبخند بزنید و انرژی مثبت خود را حفظ کنید. نحوه آغاز یک جلسه می تواند لحن را برای بقیه مکالمه یا مذاکره معین کند. اگر آغاز به مضطرب و یا عصبانی شدن کردید، به خودتان یادآوری کنید که سزاوار حقوق بیشتری هستید. حتی اگر کارفرمای شما درخواست افزایش حقوق شما را رد کند، می توانید از خودتان راضی باشید که اعتماد به نفس و جاه طلبی کافی برای بیان خواسته ها و پیشرفت خود داشته اید.

صحبت های خود را با جملات مثبتی مثل من خیلی دوست دارم که در این شرکت کار کنم. ما اینجا یک تیم حرفه ای داریم و حس می کنم که در طول سال گذشته مسئولیت های من به طور قابل توجهی افزایش پیدا نموده است. از لحاظ بازدهی و خروجی هم پیشرفت زیادی داشته ام. بنابراین دوست دارم در خصوص آنالیز مجدد حقوقم با شما صحبت کنم.

2- سوال بپرسید

تبادل نظر را با پرسیدن سوالاتی در خصوص اهداف، احتیاجها و نگرانی های کارفرما پیش ببرید. قبل از اینکه دیدگاه خودتان را بیان کنید، دیدگاه و اهداف آن ها را به خوبی متوجه شوید. بعد از اینکه سوالاتی مثل در حال حاضر اولویت شما چیست پرسیدید، سعی کنید راهکارهایی ارائه دهید که به نفع هر دو شما باشد.

3- ارزش خود را ثابت کنید

خلاصه ای از دست آوردها و توانایی های خود را برای کارفرما و مدیر خود ارائه کنید. در حالی که مدیر آن را می خواند، نکات اصلی را به صورت خلاصه بازگو کنید. به آن ها یادآوری کنید که چه کارهایی نموده و چه کارهایی بیشتری همچنان می توانید برای مجموعه انجام دهید. برای مثال، به کارفرما بگویید که می توانید با قبول مسئولیت یک پروژه خاص، حجم کاری او را کاهش دهید. یا اینکه ایده ای را با آن ها در میان بگذارید که در خصوص آن هیجان زده هستید و فکر می کنید می تواند به بهبود فروش و یا برندسازی مجموعه شما یاری کند. اهداف حرفه ای خودتان را نیز به او به اشتراک بگذارید تا توجه گردد شما قصد دارید در شرکت بمانید و خدمات با کیفیت خود ادامه دهید.

4- بحث افزایش حقوق را آغاز کنید

حتماً دقت داشته باشید که اول خودتان حقوق پیشنهادی را مطرح می کنید. با این کار می توانید نقطه آغاز را کنترل کنید. یادتان باشه رقمی که بیان می کنید مقداری بالاتر باشد تا جا برای مذاکره باز باشد. بعلاوه، حتماً یک رقم خاص بیان کنید و از ارائه یکم محدوده قیمتی اجتناب کنید. اگر بگویید می خواهم بین 5 الی 6 میلیون عایدی داشته باشم، کارفرما مطئمناً کمترین رقم پیشنهادی شما را انتخاب می نماید.

5- بحث را احساسی نکنید

در سراسر تبادل نظر باید حرفه ای بمانید. هنگامی که درخواست افزایش حقوق خود را مطرح می کنید، دلایل حرفه ای و کاری ارائه کنید. سعی کنید بر عملکرد خودتان تمرکز باشید و از پرداختن به موضوعات شخصی مثل بالا رفتن هزینه های زندگی و مسکن و … اجتناب کنید. مطمئن باشید احتمال اینکه به خاطر دست آوردهایتان حقوق بیشتری بگیرید بیشتر از این است که دخل و خرج شما سازگار نیست.

6- برای مذاکره از تکنیک های هوشمندانه بهره ببرید

اگر کارفرما شما رقمی کمتر از آنچه می خواهید را به شما پیشنهاد می نماید، در خصوص ارزش خود قاطع باشید، ولی لحن سفت و سختی نداشته و محبت آمیز باشید. به عنوان مثال، می توانید بگویید گمان می کنم طراحی گرافیکی تیم بازاریابی را کاملاً متحول نموده باشم. از پیشنهاد (برفرض) 7 میلیونی شما قدردانی می کنم، اما با توجه به تجربه و عملکرد من، انتظار افزایش حقوق تا 8 میلیون و 300 هزار تومان را دارم. آیا می توانید این رقم را در نظر بگیرید؟ آرام بمانید، شکیبا باشید و مراقب باشید لحن و چهره شما ناامید به نظر نرسد.

هنگام مذاکره، عرف دستمزد و حقوق برای کارمندان مشابه شما در شرکت های مشابه (از لحاظ صنعت و میزان شرکت) را به عنوان مقیاس قرار دهید. اگر کارفرما میخواهد که افزایش حقوق را به صورت درصدی ارائه کند (مثلا بگوید می توانم به شما 3 درصد حقوق بیشتری بدهم، به رقم ثابتی که برگردید در ابتدای بحث مطرح کردید و ارزش بازار شما را مطرح می نماید.

اگر شرکت در حال حاضر نمی تواند پول بیشتری پرداخت کند، سعی کنید مزایای دیگری مانند مرخصی اضافی، ساعات کاری منعطف تر و یا پاداش های بیشتری به دست آورید.

7- به صحبت های کارفرما گوش داده و سوال کنید

به صحبت ها و پاسخ هایی که کارفرما به درخواست افزایش حقوق شما می دهد به خوبی گوش کنید. سعی کنید دیدگاه و موقعیت آن ها را درک نموده و راهکاری پیدا کنید که به نفع هر دو شما باشد. به کارفرما نشان دهید که برای عقاید آن ها احترام قائل هستید. به عنوان مثال، می توان گفت من به نظر شما موافقم و پیشنهادات شما هم ارزشمند هستند. به نظر شما حقوق منصفانه من چقدر است؟

شما بعلاوه می توانید سوالات دیگری هم از او بپرسید:

  • برنامه شما برای رشد و تقویت تیم چیست؟
  • شرکت بودجه و حقوق من را چطور محاسبه می نماید؟
  • چه کار باید کنم که شما با افزایش حقوق مدنظر من موافقت کنید؟

نکاتی برای بعد از مذاکره

این بخش تا حد زیادی به پاسخ کارفرما و نتیجه مذاکره شما مرتبط است. با این حال، این توصیه ها می تواند برای شما مفید باشد.

1- با نه شنیدن ناامید نشوید

اگر کارفرما درخواست افزایش حقوق شما را قبول نکرد، از او بپرسید که برای اینکه که در آینده حقوق بیشتری دریافت کنید، چه راهکارهایی ارائه می نماید. در خصوص اهدافی و انتظارات شرکت برای اینکه واجد شرایط بالا رفتن حقوق باشید صحبت کنید. صحبت در خصوص یک جدول زمانی برای ارزیابی مجدد عملکرد و متعاقبا ارزیابی حقوق هم می تواند ایده جالبی باشد. اگر بودجه شرکت مانع از آن می گردد که مدیر پول بیشتری به شما بدهد، در خصوص راه های جایگزین برای افزایش حقوق خود صحبت کنید. راه هایی مانند ارتقاء شغلی و یا تغییر عنوان شغلی.

2- برای جلسه دوم برنامه ریزی کنید

اگر این مذاکره نتیجه خاصی به همراه نداشت، در خاتمه جلسه به مدیر خود بگویید که تمایل دارید در آینده مجدداً این بحث را ادامه دهید. جلسه دوم مثلاً می تواند 3 یا 6 ماه بعد باشد. در این مدت عملکرد شما مجدداً سنجیده شده و دوباره می توانید درخواستتان را مطرح کنید. شما بعلاوه می توانید از مدیر بپرسید که چه زمانی بودجه شرکت اجازه موافقت با افزایش حقوق را می دهد و قرار بعدی را برای آن موقع تنظیم کنید.

3- تشکر کنید

اگر با افزایش حقوق شما موافقت شد، یک نامه رسمی بابت تشکر بنویسید که نشانگر قدردانی و تحسین شما باشد. در این نامه ذکر کنید که این موافقت حتماً در بهبود عملکرد شما هم تاثیرگذار خواهد بود. حتی اگر با درخواست شما موافقت نشد هم یک نامه و یا ایمیل ارسال نموده و بابت زمان، تبادل نظر و ملاحظات ایشان تشکر کنید. در خاتمه این نامه می توانید مودبانه درخواست کنید که افزایش حقوق شما را برای برنامه ها و بودجه بندی بعدی شرکت در نظر داشته باشند.

4- برای استعفا هم آماده باشید

اگر با افزایش حقوق شما موافقت نشد و مطمئن هستید که حقوق شما در این شرکت کافی نیست و ارزش شما خیلی بیشتر است، شاید چاره ای جز ترک این مجموعه نداشته باشید. اگر شرکت دیگری شغل با حقوق و مزایا بهتری به شما پیشنهاد کند، کارفرما فعلی ممکن است قانع گردد و حقوق بیشتری به شما پرداخت کند تا مجموعه را ترک نکنید. آن ها شاید متوجه این موضوع باشند که پیدا کردن یک فرد نو، صرف زمان برای آموزش و کاملاً جایگزین کردن این فرد نو می تواند هزینه بیشتری برای آن ها به همراه داشته باشد.

منبع: Indeed.com

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 18381

به "چطور از کارفرما به طور هوشمندانه درخواست افزایش حقوق کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور از کارفرما به طور هوشمندانه درخواست افزایش حقوق کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید