پیام های دیپلماتیک لغو سفر رئیس مجلس به ترکیه

به گزارش طفره، آنکارا می توانست از طریق مصاحبه و مذاکرات منطقه ای مسائل موجود خود با همسایه اش را برطرف کند و عملیات نظامی یکجانبه، شاید همان بلایی را برسر ترکیه آورد که یمن بر سر عربستان آورده است.

پیام های دیپلماتیک لغو سفر رئیس مجلس به ترکیه

فارس نوشت: پدرام پاک آیین در یادداشتی نوشت: لغو سفر دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به استانبول برای شرکت در اجلاسی پارلمانی، پیامی معنادار از سوی تهران به آنکارا بود، مبنی برآن که در راهبردهای منطقه ای خود، حفظ ثبات منطقه را در نظر بگیرد.

پیش از این دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل به ترکیه هشدار داده بود که حمله به خاک سوریه می تواند در تعارض با امنیت منطقه تعریف شده و شرایط غرب آسیا را پیچیده تر کند.

عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه که با نام چشمه صلح از روز گذشته آغاز شده است و با خروج ایالات متحده از شمال سوریه، نوعی چراغ سبز واشنگتن را به همراه دارد، نه فقط از سوی جامعه بین الملل محکوم شده، بلکه صاحبنظران را نگران افزایش تنش ها در سوریه و فرصت رشد دوباره داعش کرده است.

در چنین شرایطی است که دکتر علی لاریجانی که پیش از ریاست قوه مقننه به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی سوابق دیپلماتیک داشته و نگاهی راهبردی به تحولات منطقه ای دارد، با لغو سفر به ترکیه پیامی مهم و اثرگذار به آنکارا فرستاده که در سیاست های منطقه ای خود تجدیدنظر کرده و منافع ترکیه در سوریه را در چارچوب مذاکرات سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه دنبال کند.

از یاد نباید برد که در 40 سال گذشته، مقامات کشورمان همیشه از رویدادهای بین المللی به عنوان فرصتی برای ارسال پیام انقلاب به دیگر کشورها استفاده کرده و به همین دلیل، دیپلماسی پارلمانی همیشه در دستورکار مجلس شورای اسلامی بوده و هیئت های مختلفی از نمایندگان مجلس در مجامع پارلمانی در سطح منطقه و جهان شرکت کرده اند.

با وجود این همیشه حضور در این اجلاسیه ها نمی تواند حامل پیام برای دیگر کشورها باشد، بلکه گاهی حضور نداشتن در جلساتی از این دست پیامی قاطع تر و موثرتر به همراه دارد. لغو سفر دکتر لاریجانی به استانبول و عدم شرکت در یک اجلاس بین پارلمانی از همین جنس تحلیل می شود و می تواند نارضایتی کشورمان از تجاوز یک کشور منطقه به کشوری دیگر را به نمایش بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این در مصاحبه با شبکه الجزیره گفته بود: تمامی کشورهای منطقه قبول دارند که مسائل منطقه از طریق نظامی حل نمی شود، بلکه آتش اختلافات گسترده تر می شود... اینکه کشورهای منطقه و رهبران آنها متوجه شدند، مسائل منطقه از طریق گفت و گوی سیاسی قابل حل است، نشان می دهد که یک پله به جلو رفته ایم و این درست است.

با در نظر دریافت همین راهبرد جمهوری اسلامی در منطقه که باید به جای جنگ، مسائل موجود را از طریق گفت و گو حل و فصل کرد، می توان دریافت که دلیل اصلی لغو سفر دکتر علی لاریجانی به ترکیه، یادآوری این موضوع به آنکاراست که می تواند به جای عملیات نظامی در سوریه که منجر به گشودن باب تازه ای از درگیری های قومیتی در غرب آسیا خواهد شد، از طریق مصاحبه دغدغه های امنیتی و مرزی را دنبال کرده و بهانه ای تازه برای دخالت های فرامنطقه ای فراهم نکرد.

تردیدی نباید داشت که سیاست های نادرست آمریکا و اروپا در سوریه، منافع دیگر کشورها ازجمله ترکیه را به خطر انداخته است، اما آنکارا می توانست از طریق مصاحبه و مذاکرات منطقه ای مسائل موجود خود با همسایه اش را برطرف کند و عملیات نظامی یکجانبه، شاید همان بلایی را برسر ترکیه آورد که یمن بر سر عربستان آورده است.

از این روست که پیام دیگر لغو سفر دکتر لاریجانی به ترکیه را می توان این گونه تفسیر کرد که رئیس مجلس با دلسوزی برای ترکیه، به مقامات این کشور یادآوری می کند از تجربه های تلخ دیگر کشورهایی که در منطقه دست به آتش افروزی زدند، عبرت گرفته و با دنبال کردن راستا گفت وگو، به ثبات بیشتر غرب آسیا کمک کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4864

به "پیام های دیپلماتیک لغو سفر رئیس مجلس به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیام های دیپلماتیک لغو سفر رئیس مجلس به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید