آشنایی با شماری از مجسمه های مفاخر ایران در کشورهای خارجی

به گزارش طفره، ایران از جمله کشورهایی بوده که تاریخ بسیار غنی و ارزشمندی دارد. در طول تاریخ، افراد بسیار زیادی در این کشور زیسته اند که بعضی از آنها نه تنها در کشور خودمان بلکه در خارج از این مرز و بوم نیز دارای شهرتند. با ما در مقاله مجسمه های بزرگان ایران در کشورهای خارجی همراه شوید تا شما را با تعدادی از نمادهای مفاخر ایران در کشورهای خارجی آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با مجسمه های مفاخر ایران در کشورهای خارجی برایتان جالب خواهد بود.

آشنایی با شماری از مجسمه های مفاخر ایران در کشورهای خارجی

مجسمه و میدان فردوسی در رم

در رم، میدانی نهاده شده است که به میدان فردوسی معروف بوده و در آن مجسمه ابوالقاسم فردوسی جای دارد. این مجسمه در سال 1958 در رم نصب شد. شاید جالب باشد بدانید که هنرمند ماهری که این مجسمه را ساخته است یعنی استاد صدیقی، زمانی یکی از شاگردان کمال الملک بود.

تندیس ابن سینا در مادرید

در مادرید نیز تندیس و مجسمه ابن سینا، دانشمند بی مثال ایرانی نهاده شده است. این مورد از مجسمه های مفاخر ایران در کشورهای خارجی در طی یک مراسم و با حضور رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران، معاون شورای شهر تهران و رایزن فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا رونمایی شد.

سردیس داریوش در برلین

در سال 1881، ساختمان پست برلین در آلمان تاسیس شد که در زمان خود عنوان یکی از اصلی ترین ساختمان های دولتی آلمان را به خود اختصاص داد. مدتی بعد و در 1995، این ساختمان مبدل به یک موزه گالری شد. 26 سردیس از افراد تاریخی که به نوعی در شکل گیری صنعت پست نقشی داشته اند، در این موزه گالری وجود دارد. اما چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می نماید، نخستین سردیس این ساختمان است. این سردیس به داریوش بزرگ متعلق بوده و بسیار دیدنی هست.

تندیس هخامنشی در سیدنی

شما می توانید تندیس زیبایی را پارک المپیک سیدنی مشاهده کنید که در سال 1994 در این مکان نصب شد و الهام گرفته از سنگ نگاره مرد بالدار پاسارگاد است. بعضی از افراد این تندیس را به کوروش بزرگ نسبت می دهند و آن را پادشاه عادل ذوالقرنین عنوان می نمایند. بر روی این مورد از نمادهای مفاخر ایران در کشورهای خارجی توضیحاتی نیز در خصوص کوروش نوشته شده و از او به عنوان خالق اولین و بزرگترین جامعه چند فرهنگی در تاریخ بشریت یاد شده است.

منشور کوروش در کالیفرنیا

منشور حقوق بشر کوروش که به وسیله یک بنیاد ایرانی آمریکایی طراحی و ساخته شد، در لس آنجلس نهاده شده است. این مورد از مجسمه های بزرگان ایران در کشورهای خارجی چیزی نزدیک به 2.2 میلیون دلار ارزش دارد.

ستون تخت جمشید در بوئنوس آیرس

تقریباً بیشتر از یک قرن است که میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین علی الخصوص آرژانتین روابط دیپلماتیک برقرار شد. در بوئنوس آیرس، میدانی به نام میدان ایران وجود دارد که شما می توانید در این میدان، اثری به شکل ستونهای تخت جمشید را ببینید. زمان ساخت این اثر به سال 1344 خورشیدی باز می گردد.

مجسمه خیام در بخارست

در شهر بخارست شما می توانید تندیس خیام، دانشمند ایرانی را ببینید. در 8 سپتامبر 1980، سیارکی در منظومه شمسی پیدا گشت که تصمیم گرفته شد تا به افتخار دانشمند بزرگ ایرانی، نام عمر خیام را برای آن انتخاب نمایند و این کار نیز انجام شد.

یادبود حافظ در وایمار

در یکی از پارکهای اصلی و معروف آلمان، شما می توانید یادبودی از گوته و حافظ را مشاهده کنید که هر دوی آنها از شاعران بزرگ هستند. این یادبود در پارک گوته وایمار آلمان دارای دو کرسی مرمرین بوده و شما می توانید بخشی از شعرهای حافظ را بر روی لوح فلزی این یادبود مشاهده کنید.

مجسمه خیام در مادرید

در شهر مادرید مجسمه عمر خیام نیشابوری نهاده شده است. این مجسمه در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید بنا گشته و هدف اصلی از این کار، توسعه روابط فرهنگی میان ایران و اسپانیا بوده است.

مجسمه خیام در اوکلاهما

در دانشگاه ایالتی اوکلاهما در آمریکا، شما می توانید مجسمه عمر خیام نیشابوری را مشاهده کنید. این مجسمه در 11 فروردین 1395 رونمایی شد و از آن پس، در این دانشگاه نهاده شده است.

از خیام تا کوروش، تاجیکستان

در شهر دوشنبه شما می توانید پارک زیبایی به نام کوروش را مشاهده کنید. علاوه بر آن، پارکهای رودکی و خیام نیز در این شهر نهاده شده اند. در ورودیه موزه ملی تاجیکستان نیز تندیسی از کوروش در کنار آرش کمانگیر بچشم می خورد که بسیار زیبا و تماشایی است.

سردیس چهار شاعر ایرانی در مسکو

در روسیه علاوه بر سردیس خیام، شما می توانید مجسمه شاعران دیگری از جمله سعدی، حافظ، رودکی و فردوسی را نیز مشاهده کنید. این سردیس ها در اردیبهشت 98 در روسیه رونمایی شدند. البته، در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو مجسمه ای از فردوسی نهاده شده که نصب آن به سال 78 باز می گردد.

تندیس نظامی در رم

کشور آذربایجان در بسیاری از کشورهای خارجی نظیر ایتالیا تندیس نظامی را ساخته و او را یک شاعر آذربایجانی معرفی نموده است. در صورتیکه در بخشی از منظومه هفت پیکر نظامی این چنین تشبیه شد که دنیا همانند جسمی است که قلب آن ایران هست.

مجسمه خیام در آستاراخان

شما می توانید تندیس خیام را در شهر آستاراخان روسیه مشاهده کنید که چیزی حدود 4.5 متر ارتفاع دارد. این مجسمه در سال 95 رونمایی شده و در ساخت این مجسمه از برنز استفاده شده است.

مجسمه ابن سینا در آدانا

در ترکیه، تندیسی از ابن سینا دیده می گردد و در این کشور او را یک دانشمند و حکیم ترک معرفی نموده اند. اما، تاریخ و شواهد بسیار زیادی در خصوص ایرانی بودن ابن سینا وجود دارند.

چهار طاقی دانشمندان ایرانی در وین

در شهر وین، شما می توانید ساختمان مجسمه ای به شکل چهار طاقی را مشاهده کنید که یکی از بی مثال ترین آثار ایرانی در خارج از کشور است. در این ساختمان، مجسمه چهار شهیر ایرانی ابن سینا، عمر خیام، محمد زکریا رازی و ابوریحان بیرونی نهاده شد. این تندیس ها از ایران به دفتر سازمان ملل متحد در وین ارسال شده و این کار در سال 1388 انجام شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 19867

به "آشنایی با شماری از مجسمه های مفاخر ایران در کشورهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شماری از مجسمه های مفاخر ایران در کشورهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید