همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطردر سال 2022

به گزارش طفره، موزه المپیک قطر در آستانه جام جهانی 2022 بازگشایی شده و مجوز بازدید از آن برای عموم صادر شده است. چه تصوری از این موزه دارید؟ آیا می دانید در یک موزه ورزشی چه آثاری نگهداری می شوند؟ آثار موجود در این موزه چقدر قدمت دارند؟ قوانین بازدید از این موزه چیست؟ اگر در پی پاسخ این سوالات هستید یا سوالات مشابهی دارید، با این مطلب از خبرنگاران همراه باشید تا با همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطر در سال 2022 آشنا شوید.

همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطردر سال 2022

موزه المپیک قطر با چه هدفی ساخته شده است؟

شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که موزه المپیک قطر با چه هدفی ساخته شده است؟ این سوال را با نقش قطر در ورزش بین المللی و رویدادهای مهم دنیای پاسخ می دهیم. قطر کشوری کوچک اما مهم است. این کشور در مرکز خلیج فارس با شرکت در رویدادهای مختلف دنیای و ساخت بناهای مهمی مانند موزه المپیک قطر، این روزها به یکی از مهم ترین کشورهای آسیایی تبدیل شده است. یکی از کوشش های دولت قطر در جهت مطرح کردن این کشور در سطح دنیای، کوشش برای دریافت میزبانی رویدادهای مهم بین المللی بوده است. نتیجه این کوشش نامزدی قطر در سال 2020 برای برگزاری مسابقات المپیک و دریافت حق میزبانی مسابقات جام دنیای فوتبال در سال 2022 بوده است.

این رویداد بعد از بازی های آسیایی در سال 2006 که قطر میزبانی آن را بر عهده داشت، مجددا نام قطر را بر سر زبان ها انداخته است. بازی های آسیایی سال 2006 فرصت مهمی برای کشور قطر بود تا توانایی خود را برای برگزاری چنین اتفاقات مهمی به دنیا ثابت کند. بعد از این رویداد بود که قطر کوشش خود برای میزبانی از دیگر رویدادها و مسابقات مهم دنیای را بیشتر کرد. در نهایت کوشش دولت قطر در سال 2010 جواب داد و حق میزبانی جام دنیای 2022، بزرگ ترین رویداد فوتبالی دنیا را دریافت کرد تا این کشور، اولین کشور عربی باشد که این مسابقات دنیای را میزبانی می نماید.

انتخاب قطر به عنوان میزبان جام دنیای 2022

بعد از انتخاب قطر به عنوان میزبان جام دنیای 2022، کوشش ها برای آماده سازی بستر مناسب این مسابقات و میزبانی تمام عیار شروع شد. در اولین قدم زیرساخت های این کشور در دست اصلاح قرار گرفتند. ساخت ورزشگاه های نو، مکان های تفریحی، هتل و اقامتگاه، بازسازی و بازسازی جاذبه های دیدنی و فعالیت های مشابه دیگر از جمله اقدامات این کشور در جهت آمادگی برای برگزاری جام دنیای بودند. در میان سازه هایی که با هدف استفاده به عنوان جاذبه توریستی در زمان جام دنیای در این کشور ساخته شده اند، موزه المپیک قطر یکی از مهم ترین ها می باشد.

موزه ورزش و المپیک قطر

موزه ورزش و المپیک قطر یکی از سازه های مهم قطر در زمینه آمادگی برای جام دنیای 2022 است که احداث آن در سال 2013 و بلافاصله بعد از قطعی شدن انتخاب این کشور برای میزبانی جام دنیای شروع شد. این موزه در نزدیکی ورزشگاه الخلیفه دوحه، یکی از مهم ترین ورزشگاه های کشور قطر قرار گرفته است و ساخت آن چیزی حدود 9 سال زمان برده است. هدف از ساخت این موزه، ایجاد جاذبه ای تماشایی برای گردشگران علاقه مند به ورزش و معرفی تاریخچه رویدادهای مهم ورزشی به گردشگران بوده است. موزه المپیک و ورزش در زمینی به وسعت 19000 متر مربع ساخته شده و اشیای ارزشمندی مربوط به ورزش های مختلف، مجسمه های ورزشی از ورزشکاران مطرح دنیا و هر آنچه که به ورزش مربوط است، در آن نگهداری می گردد.

معماری موزه المپیک قطر

موزه المپیک قطر از طریق جوآن سیبینا، معمار معروف اسپانیایی طراحی و ساخته شده است. بنای این موزه از دو ساختمان مجزا اما مرتبط به هم تشکیل شده است. ساختمان اصلی در ادامه ورزشگاه الخلیفه است و طراحی آن به گونه ای است که تصور می گردد روی ورزشگاه لنگر انداخته و ساختمان دوم، ساختمانی مجزا اما مرتبط با ساختمان اصلی است که دسترسی به بخش های مختلف آن مارپیچی است و با الهام از حلقه های المپیک طراحی شده است.

سمبل های المپیک نه فقط در معماری موزه المپیک قطر بلکه در طراحی نما و نورپردازی ساختمان هم به کار رفته است. ورودی موزه شبیه به پیست دو میدانی است و درب اصلی ورودی با مشربیه که نوعی پنجره قدیمی به سبک اسلامی است تزئین شده است. داخل موزه به هفت قسمت تقسیم شده که تاریخ ورزش در رشته های مختلف به خصوص المپیک را از طریق اشیای ورزشی، تصاویر و ماکت ها از قرن 8 میلادی تا به امروز را به بازدیدنمایندگان معرفی می نماید.

موزه المپیک شامل چه بخش هایی است؟

حالا که با هدف از ساخت این موزه و معماری آن آشنا شدید، به مهمترین موضوع در معرفی این موزه میرسیم و به این سوال که موزه المپیک شامل چه بخش هایی است، پاسخ خواهیم داد. همان طور که گفته شد موزه المپیک قطر دارای 7 بخش مختلف است که در هر بخش آثار مختلفی برای معرفی رشته یا رویداد ورزشی خاص، در معرض نمایش گذاشته شده است. پیش بینی می گردد این موزه که افتتاحیه آن همزمان با جام دنیای 2022 خواهد بود، به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری در زمان برگزاری بازی های جام دنیای در قطر تبدیل گردد. بخش های مختلف موزه المپیک در قطر به شرح زیر می باشند.

سالن مجازی

اولین بخش از موزه المپیک قطر سالن مجازی است. همان طور از نام این بخش معین است، هر چیزی که در این سالن وجود دارد مجازی بوده و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده است. پیشرفته ترین نمایشگرهای دنیا با قوی ترین امکانات صوتی و تصویری در این سالن وجود دارند. هدف این سالن آشنایی گردشگران و بازدیدنمایندگان با ورزش های مختلف به صورت مجازی است. به عنوان مثال یکی از آیتم های مجذوب نماینده موجود در این سالن، تیراندازی با کمان به سبک مسابقات یونان باستان است که با به روزترین ابزارهای دیجیتال شبیه سازی شده است.

در سالن مجازی علاوه بر نمایشگرها، اشیای ارزشمند دیگری مانند ارابه ای رومی مخصوص مسابقات سوارکاری روم باستان، دوچرخه سنگ پنی متعلق به سال 1882 و چماق های چوبی هم وجود دارند. به علاوه بخشی از این سالن به گود 8 ضعلی زورخانه ای ایرانی اختصاص داده شده و در آن انواع لوازمی که در زورخانه های باستانی استفاده می شوند، وجود دارد. با ارزشمندترین شی این سالن اما توپی است که از فینال جام حذفی 1888 به جا مانده و در این موزه نگهداری می گردد.

گالری روشنایی

بخش بعدی موزه المپیک قطر با نام گالری روشنایی شناخته می گردد. در این گالری تصاویری از تمام مشعل هایی که از سال 1936 تا به امروز در المپیک های تابستانی و زمستانی استفاده شده اند، وجود دارد. بعلاوه بخشی از این گالری به یادبودهای المپیک های قبلی اختصاص دارد. از جمله لوازمی که در بخش یادبودهای تالار یا گالری روشنایی این موزه وجود دارد، پرچم ها، عینک ، لباس و یک شیشه نوشیدنی از المپیک 1984 است. بعلاوه در این تالار دستکش بوکس ارزشمند محمدعلی کلی، با امضای شخصی او که در المپیک 1960 رم از آن استفاده نموده هم نگهداری می گردد.

تالار ورزشکاران پیشگام

بخش بعدی موزه با نام تالار ورزشکاران پیشگام شناخته می گردد. در این تالار مهم ترین و معروف ترین ورزشکاران از دهه 90 میلادی تا به امروز که جز پیشگامان رشته ورزشی خود بودند، با آثار مختلف مانند تصاویر، یادگاری ها و زندگینامه مختصر آن ها معرفی می شوند. از جمله ورزشکارانی که در این تالار به معرفی آن ها پرداخته می گردد، می توان به برادی و بولت، تایهو کوکی کشتی گیر سومو، آنتوان آلبو موج سوار فرانسوی، ابتهاج محمد شمشیرباز آمریکایی و بسیاری افراد پیشگام دیگر اشاره نمود.

سالن پارالمپیک

سومین بخش موزه المپیک قطر به پارالمپیک اختصاص دارد. در سالن پارالمپیک بزرگ ترین ورزشکاران این مسابقات معرفی شده اند. به عنوان مثال قسمتی از سالن پارالمپیک به دوچرخه سواری ورزشکاران معلول اختصاص داده شده و دوچرخه و ویلچری که هاینز فری، دوچرخه سوار معروف سوئیسی در سال 2008 استفاده نموده، نگهداری می گردد.

سالن لوازم و اشیای ورزشی

در ادامه معرفی همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطر در سال 2022 به یکی از مهم ترین بخش های این موزه می رسیم. سالن لوازم و اشیای ورزشی یکی از مهم ترین بخش ها در موزه المپیک قطر است. اهمیت این سالن به حدی است که سه طبقه از این موزه را به خود اختصاص داده است. در بخشی از این سالن اشیا و لوازم رشته های مختلف در شکل و میزان واقعی خود شبیه سازی شده اند که مهم ترین آن ها ماشین مسابقه فرمول 1 است. در دیگر بخش ها لوازم ورزشی مختلف از ورزشکاران بزرگ، تیم های ورزشی مهم، رویدادهای خاص و موارد این چنینی دیگر نگهداری می شوند. به عنوان نمونه ای از اشیای نگهداری شده در این سالن می توان چوب بیسبال بیب روث، دستکش بوکس مانی پاکیائو و راکت تنیس استفی گراف را نام برد که همه آن ها از طریق شخص ورزشکار، امضا شده اند.

تاریخ ورزش در قطر

هر چند موزه المپیک قطر یک موزه بین المللی است و آثار موجود در آن مربوط به تمام کشورهای دنیا هستند اما طبیعتا بخشی از این موزه باید به تاریخ ورزش و ورزشکاری در قطر اختصاص داده شده باشد. در این موزه تالار مخصوصی به نام تاریخچه ورزش در قطر وجود دارد که در آن اسنادی در خصوص تاریخچه ورزش های مختلف در کشور قطر و افتخار آفرینی های قطر در رشته های مختلف ورزشی به نمایش گذاشته شده است. در بخشی از این سالن تاریخچه و تعداد مدال های طلای کشور قطر در رشته های ورزشی مختلف معرفی شده و در بخش دیگر آن ورزش های سنتی قطر مانند غواصی مروارید به بازدیدنمایندگان معرفی شده اند.

محوطه فعالیت

تا اینجای موزه، بازدیدنمایندگان صرفا تماشاچی بودند و حتی در سالن مجازی هم ورزش ها را به صورت مجازی تجربه می کردند اما در محوطه فعالیت که با اسامی دیگری مانند منطقه فعال سازی هم شناخته می گردد، بازدیدنمایندگان امکان فعالیت فیزیکی را هم پیدا می نمایند. در این محوطه ورزشکاران می توانند استقامت فیزیکی خود را در زمینه رشته های ورزشی مختلف آزمایش نمایند تا متوجه شوند اگر روزی قصد ورود به ورزش حرفه ای را داشتند در کدام رشته و شاخه ورزشی پیروز تر خواهند بود. جالب است بدانید این بخش از موزه قطر طبق نظر دیوید بکهام، اسطوره فوتبال دنیا یکی از مهیج ترین بخش های موزه بوده است.

در محوطه فعالیت، آمادگی جسمانی بازدیدنمایندگان در 5 مرحله آنالیز می گردد که شامل استقامت فیزیکی، قدرت، همکاری برای انجام ورزش های گروهی، مهارت کنترل و سرعت واکنش ها هستند. این بخش از موزه المپیک قطر به صورت پارکی طراحی شده که هر کدام از حالت های گفته شده در یک رشته ورزشی خاص آزمایش می شوند. در نهایت و پس از سنجش کامل بازدیدنمایندگان اطلاعات کاملی در خصوص شرایط آن ها در هر مرحله ارائه می گردد و در نهایت براساس توانمندی گردشگران و عملکرد آن ها در پارک فعالیت، لیستی از ورزش هایی که مناسب شرایط آن هاست آماده شده و در انتهای آزمایش به آن ها داده می گردد. حضور و شرکت در آزمایش های مختلف این بخش الزامی نیست اما تماشای کوشش گردشگران و مردم تجربه ای مهیج و متفاوت خواهد بود.

قوانین بازدید از موزه المپیک قطر

حال که با همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطر در سال 2022 آشنا شدید به مهم ترین موضوع یعنی قوانین بازدید از این موزه المپیک قطر می رسیم. ساعت بازدید از این موزه شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 تا 6 بعدازظهر و آدینه ها 13 تا 18 است. بعلاوه بازدید از این موزه رایگان نیست و احتیاج به تهیه بلیط دارد که برای بزرگسالان حدود 14 دلار، برای دانش آموزان و دانشجویان حدود 7 دلار و برای گردشگران کمتر از 16 سال رایگان است.

نتیجه گیری موزه المپیک قطر

موزه المپیک قطر یکی از مشهورترین موزه های این کشور است که آثار ارزشمندی از تمام المپیک های برگزار شده تا به امروز و ورزش های مختلف دیگر را در خود جای داده است. این موزه تا سال 2022 بازدید عمومی نداشت اما سال جاری و همزمان با برگزاری جام دنیای در قطر بازگشایی شد تا علاقه مندان به تاریخ ورزش به خصوص افرادی که برای تماشای مسابقات جام دنیای به این کشور سفر می نمایند، امکان بازدید از آن را داشته باشند. در این مطلب کوشش کردیم که همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطر در سال 2022 و شرایط بازدید از آن را شرح دهیم اما برای سفر به قطر جهت بازدید از این موزه یا دیگر دیدنی های این کشور، احتیاج به اطلاعات بیشتری در خصوص این کشور است که در مطالب دیگر مجله گردشگری خبرنگاران موجود می باشند.

1. موزه المپیک قطر در کجا قرار گرفته است؟

موزه المپیک قطر در دوحه قرار گرفته است

2. موزه المپیک قطر در چه سالی افتتاح شده است؟

ساخت این موزه در سال 2013 شروع شده و در نهایت در سال 2022 و بعد از 9 سال افتتاح شده است.

3. مهیج ترین بخش موزه المپیک قطر کدام است؟

محوطه فعالیت یا منطقه فعال سازی مجذوب نماینده ترین بخش موزه المپیک قطر است.

4. بزرگ ترین سالن موزه المپیک کدام سالن است؟

سالن اشیا و لوازم ورزشی با در اختیار داشتن سه طبقه از این موزه بزرگ ترین سالن موزه المپیک قطر است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 مهر 1401 بروزرسانی: 24 مهر 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 22661

به "همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطردر سال 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره افتتاحیه موزه المپیک قطردر سال 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید