همه چیز درباره آجیل عید نوروز ؛ طعم های به یاد ماندنی

به گزارش طفره، اگر چه آجیل ها جزو شیرینی و کیک ها نیست و جزو شوری ها به شمار میرود، ولی آجیل همواره همراه با شیرینی ها مورد استفاده قرار گرفته و بخصوص در عید نوروز پس از شیرینی، آجیل مورد پذیرایی قرار می گیرد. اگر چه در زمان های دیگر مثل یلدا و شب های طولانی زمستان یک خوراکی سرگرم کننده است و در عصرهای خنک تابستان آجیل برای قدم زدن در پارکها، جنگل ها، سفر و مراکز تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد. تهیه آجیل خوب آن هم در خانه هنرمندی یک خانم خانه دار را می رساند.

همه چیز درباره آجیل عید نوروز ؛ طعم های به یاد ماندنی

لذا ما هم در اینجا تهیه چند نوع آجیل را برای شما نوشته ایم که امیدواریم بتوانیم بدینوسیله شما را در تهیه آن کمک کرده باشیم.

بیشتر بخوانید: عید نوروز، حقایق تاریخی نوروز آریایی که چیزی از آن نمی دانید!

آجیل مخلوط ترکیبی از انواع خشکبار، میوه های خشک و دانه ها است که به طور عمده در میهمانی ها به ویژه هنگام عید نوروز سرو می گردد. مصرف آجیل ها در انواع مختلف در خانه های ایرانی از دیرباز متداول بوده و این خوراکی های سرشار از خواص مفید و خوش مزه همواره محبوب تمامی سنین در تمامی خانه ها بوده است.

آجیل مخلوط در ترکیب های متنوع و گوناگونی تهیه، فراوری و مصرف می گردند. به تناسب سلیقه و میل افراد این ترکیبات می توانند بسیار مختلف بوده و از اجزای متفاوتی تشکیل یافته باشند.

به طور کلی آجیل مخلوط عموما از انواع مغز ها همچون بادام، پسته، فندق، بادام هندی، بادام زمینی و… و بعلاوه میوه های خشک چون توت خشک، کشمش، نخودچی و… بعلاوه انواع تخمه ها مانند تخمه آفتاب گردان، تخمه هندوانه، تخمه ژاپنی، تخمه کدو و … تشکیل شده است.

انواع دانه ها، مغزها و میوه های خشک موجود در اجیل مخلوط میتوانند بنا بر تصمیم افراد و سلیقه آنان متفاوت بوده و حتی میزان و نسبت هر یک از آنان نیز در ترکیب، بر حسب احتیاج کمتر یا بیشتر باشد.

تخمه ژاپنی

یکی از خوشمزه ترین و پرمصرف ترین تخمه ها، تخمه ژاپنی است که سرشار از چربی غیر اشباع است و چربی خون را کاهش می دهد. این تخمه دارای آنتی اکسیدان است و در درمان سرطان پروستات موثر است.

مواد لازم در تهیه تخمه ژاپنی:

تخمه هندوانه 500 گرم
آبلیمو2 استکان
نمکبه میزان کافی
زعفران ساییدهیک قاشق چایخوری

دستور تهیه تخمه ژاپنی:

تخمه های هندوانه را (که البته باید تخمه قرمز درشت باشد) خوب پاک کرده و یک یا دو بار با آب خوب شسته، تمیز که شد در یک صافی ریخته و آبکش کرده و در روی یک ظرف پهن پخش کنید تا هوا خورده و خشک گردد.

سپس زعفران را در میزانی آب ولرم حل کرده و در آبلیمو ریخته و آبلیمو را هم در یک کاسه ریخته ، کنار بگذارید. پس از آن یک لیوان آب نمک غلیظ تهیه کنید و آن را هم داخل آبلیمو بریزید.

بعد یک تابه پهن را روی حرارت ملایم قرار داده و تخمه ها را در آن ریخته و تند تند بهم بزنید. مواظب باشید که نقطه سیاهی بر روی تخمه ها نیفتد و فقط خوب تفت بخورد و بو داده گردد.

به محض اینکه دیدید خوب داغ شد و بو داده شد، تخمه ها را در آبلیمو و نمک زعفران که از قبل آماده کرده اید بریزید و حدود 8 تا 10 دقیقه بگذارید بماند تا طعم آبلیمو و نمک بر پوست بشیند.

پس از آن تخمه ها را از آبلیمو در آورده و در صافی توری ریخته تا آب آن گرفته گردد.

سپس یک سفره پلاستیکی پهن کنید و در روی آن چند برگ روزنامه تمیز پهن کرده و تخمه ها را بر روی آنها ریخته و بگذارید خوب خشک گردد. بهتر است چند بار زیر و رو کنید تا زودتر خشک گردد. پس از اینکه دیدید کاملا خشک شد، آن را در ظرف های مخصوص آجیل ریخته و جهت مصرف نگهداری کنید.

تخمه سیاه هندوانه

تهیه تخمه سیاه هندوانه همچون تخمه ژاپنی است. فقط احتیاجی به آبلیمو و زعفران ندارد و می توانید پس از اینکه تخمه را در آب نمک بمدت 5 تا 8 دقیقه قرار دادید، در روی روزنامه پهن کنید. میزانی گلپر نرم شده هم به تخمه های مرطوب بپاشید تا طعم بهتری بگیرد.

تخمه کدو

یکی از تخمه های خوشمزه و سرشار از خاصیت تخمه کدو است.

مواد لازم در تهیه تخمه کدو:

تخمه کدونیم کیلو
آب نمک به میزان کافی (کمی غلیظ باشد)

تخمه کدو را کاملاً پاک کرده و کمی در یک سینی باد بدهید تا ذرات اضافی آن برود (طریقه باد دادن بدین ترتیب است که تخمه ها را در سینی ریخته و با تکان دادن سینی به سمت بالا و پایین ذرات اضافی بین تخمه ها در بین هوا و سینی پراکنده شده و از تخمه ها جدا می شوند).

سپس تخمه ها را در یک تابه بو داده و خیلی مواظب باشید که خال سیاه بر آن نیفتد چون بد شکل و تلخ می گردد. پس از بو دادن تخمه ها را در مخلوط آب نمک ریخته و پس از 5 دقیقه در بیاورید. تخمه ها را در صافی بریزید تا آب آن گرفته گردد و بعد در روی روزنامه مانند تخمه ژاپنی پهن کنید. پس از خشک شدن جمع آوری کرده و در ظرف در دار نگهداری نمایید.

پسته شور

پسته را همه دوست دارند و در ظرف آجیل به هنگام مهمانی آن را جدا می نمایند. این خوشمزه مقوی را در منزل نیز می توانید درست کنید. با ما همراه باشید.

مواد لازم در تهیه پسته شور:

پسته خندان یک کیلو
آب لیمو 2 استکان
آب و نمک کمی غلیظ به میزان کافی

دستور تهیه پسته شور:

آب لیمو را در آب نمک غلیظ ریخته و در ظرفی نگهداری کنید. پسته را در یک ظرف مانند تخمه روی حرارت ملایم بو داده و هم بزنید. همینکه آماده شد مدت یک ربع در آبلیمو و نمک قرار داده و پس از آن در یک صافی توری ریخته تا آب آن گرفته شده و در روی یک روزنامه پهن نمایید تا خوب خشک گردد و سپس در ظرف های در دار مخصوص آجیل نگهداری نمایید.

بیشتر بخوانید: 9 خاصیت پسته برای سلامتی، پسته بخورید و لاغر شوید

فندق شور

تهیه فندق شور همچون پسته است.

نخود چی

نخودچی را معمولاً با کشمش می خورند اما در آجیل هم به همراه بادام، پسته، فندق و … اضافه می نمایند.

مواد لازم

نخود چی درشت گل نیم کیلو
آب و نمکبه میزان کافی

نخود چی را خوب پاک کنید و مانند تخمه بو دهید. همینکه کاملاً بو داده شد، مانند تخمه و سایر آجیل ها در آب نمک ریخته پس از 5 دقیقه در آورده و در روی روزنامه خشک پخش می کنیم.

آجیل (مخلوط)

آجیل دو نوع است و هر دونوع در عید نوروز مورد استفاده قرار می گیرد.

آجیل شور آجیل ترش:

آجیل شور از مخلوط نمودن پسته، فندق، نخودچی، تخمه ژاپنی و تخمه کدو تهیه می گردد.

در آجیل ترش با آبلیمو و آجیل شور همین مواد بدون آبلیمو بو داده می گردد. البته هر کدام از این مواد جداگانه باید بو داده شوند.

آجیل شیرین:

آجیل شیرین از ترکیب کشمش سبز، توت خشک، انجیر، نخود چی، مویز، مغز گردو و مغز پسته تهیه می گردد که تقریباً همه را به یک نسبت مخلوط کرده و در ظرف در دار نگهداری کنید.

بهتر است خوردن آجیل ها و مغزها را موکول به عید نکنیم و جزء برنامه غذایی هر روزمان قرار دهیم. مصرف مغزها بر سلامتی بدن بسیار مفید است.

گردو را حتماً به این آجیل ها اضافه کنید، زیرا سرشار از چربی سالم است و بسیار انرژی زا و برای سالخوردگان و بچه ها موثر و مفید است.

مصرف آجیل ها از پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای سلامت لثه و دندان بسیار کار ساز است. مصرف آجیل ها باعث مقاوم شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد. به دلیل دارا بودن چربی زیاد رعایت میزان مصرف، لازم است .

پسته و فندق و بادام زمینی بسیار مقوی و در مصرف آن تاکید بسکمک شده است (مخصوصاً برای بچه ها و سالخوردگان) .

آجیل از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. دیابتی ها در مصرف آن دقت زیادی نمایند و کسانی که دچار فشار خون هستند مصرف آن را محدود نمایند و از آجیل های خام استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: با این خوراکی ها قلبتان را سالم نگه دارید!

روش نگهداری آجیل ها:

در خرید آجیل دقت کنید. از آجیل هایی که در آن رنگ مصنوعی بکار رفته استفاده نکنید. زیرا این نوع رنگ ها اصولاً غیر مجاز است و مصرف آن در برخی افراد دچار حساسیت می نماید. تخمه آفتاب گردان هم چون با رنگ شیمیایی آغشته شده دقت در خرید آن داشته باشید.

اگر آجیل های رنگ شده را بهره ببرید و بخواهید به مدت طولانی نگهداری کنید، پس از مدتی بوی کهنگی خواهد داد و طعم بدی به خود خواهد گرفت.

همواره آجیل ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر سوراخ های ریزی در فندق و آجیل ها مشاهده کردید نشان از کهنگی آجیل است.

اگر از قنادی ها و آجیل فروش ها آجیل خریداری کردید، دوباره در تابه آن را تفت بدهید. آجیل را در جای مرطوب نگهداری نکنید دچار آفت زدگی خواهد شد.

گردو را حتماً در یخچال نگهداری کنید، زیرا بسیار حساس است و خیلی زود دچار آفت و کپک زدگی می گردد.

دوستان عزیز امیدوارم این اطلاعات و نوشته توجه شما را جلب کرده باشد.

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 17174

به "همه چیز درباره آجیل عید نوروز ؛ طعم های به یاد ماندنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره آجیل عید نوروز ؛ طعم های به یاد ماندنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید