مهجوریت کالاهای تولیدی مرکزی در نبود برندسازی

به گزارش طفره، مریم جباری- اراک - خبرنگار:یکی از مسائل و مسائلی که در سال های اخیر سبب بی میلی مردم نسبت به خرید کالاهای ایرانی شده است، نبود برند برای کالاهای تولید داخل مانند کالاهای خارجی است که همین مسأله سبب بی اعتمادی مردم و تأثیر نامطلوب آن بر اقتصاد کشور شده است.

مهجوریت کالاهای تولیدی مرکزی در نبود برندسازی

برند نشانه هویت، کیفیت، خدمات پس از فروش و ضمانت کیفیت است که تأثیر مهمی در ذهن خریدار می گذارد و رغبت به خرید را افزایش می دهد. کالاهای برند خارجی که با تبلیغات واقعی چند سال ضمانت و خدمات پس از فروش دارند اعتماد خریدار را بهتر به خود جلب می کنند. در استان مرکزی نیز همین مسأله مسائل جدی را در حوزه اقتصاد واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. با توجه به نام گذاری امسال با عنوان رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل باید معایب تولیدات داخل که یکی از آنها برندسازی و ضمانت فروش است شناسایی و رفع شود.

این شعار به شرطی محقق خواهد شد که بتوانیم تولید کالای ایرانی قابل رقابت با کالای خارجی داشته باشیم و از همه مهم تر این کالاها دارای برند و نشان و خصوصیات ذکر شده باشند. با توجه به ظرفیت های تولیدی که در همه زمینه ها در استان مرکزی وجود دارد قطعاً رفع این مسائل می تواند به تولید استان و حتی صادرات کمک کند. رفع مسائل و نواقص در زمینه تولید کالاهای داخلی و از همه مهم تر قابل رقابت بودن این کالاها می تواند علاوه برکمک به اقتصاد استان زمینه ساز کاهش بیکاری نیز باشد.

  • بی اعتمادی مردم به کالاهای تولیدی بدون برند

یکی از شهروندان اراکی مهم ترین دلیل استقبال نکردن مردم از کالاهای ایرانی را نداشتن بسته بندی مناسب و زیبا عنوان می کند و می گوید: همین مسأله می تواند دلیل استقبال بیشتر مردم از تولیدات خارجی باشد، زیرا کالاهای خارجی دارای بسته بندی های بسیار زیبا هستند و قطعاً مورد توجه بیشتری قرار می گیرند. مهرنوش غفاری بیان می کند: مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد نداشتن برند برای تولیدات داخل است که در کنار نبود بسته بندی زیبا و مناسب باعث بی رغبتی مردم می شود، زیرا مردم استفاده از کالاهای با برندهای خاص را تجربه کرده اند و نمی توانند به کالاهای بدون برند اعتماد داشته باشند. وی ادامه می دهد: بیشتر کالاهای تولید خارج از کشور در بیشتر مواقع با قیمت پایین تر و ارزان تری در اختیار مردم قرار می گیرد و با توجه به شرایط اقتصادی موجود مردم ترجیح می دهند کالاهای با قیمت کمتر را خریداری کنند که همین مسأله سبب شده کالاهای چینی بتوانند بازار را تصاحب کنند.

  • تولید کالاهای با کیفیت و با برند خاص

شهروند دیگری در این مورد با اشاره به این که کالای داخلی در مرحله نخست باید مورد اعتماد و اطمینان تولیدکننده باشد می گوید: برای حمایت از تولید داخل در ابتدا باید کالاها با کیفیت مناسب، ضمانت کیفیت، خدمات پس از فروش واقعی و همچنین قابل رقابت با کالاهای خارجی تولید شود و این کالاها با برندها و بسته بندی های مناسب و زیبا در بازار عرضه شود. متین قائمی بیان می کند: بعد از تحقق این موارد باید فرهنگ سازی های لازم در این زمینه انجام شود و این مسأله که خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخل می تواند رفع مشکل بیکاری و رشد اقتصادی استان را به همراه داشته باشد برای شهروندان تبیین شود. وی ادامه می دهد: در استانی مانند مرکزی با دارا بودن ظرفیت های تولیدی بسیار بالایی که وجود دارد، هنوز در زمینه استفاده از تولیدات داخل نتوانسته ایم پیروز عمل کنیم.

  • حفظ بازارهای داخلی و خارجی با ایجاد برند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به این که برندسازی به عنوان یک مسأله مهم در دنیا مطرح است می گوید: برای حفظ بازارهای داخلی و خارجی با توجه به ظرفیت های تولیدی استان باید در زمینه ایجاد برند برای تولیدات داخل گامی جدی و اساسی برداشته

شود. منوچهر توسطی بیان می کند: بعد از این اقدام باید در زمینه اعتمادسازی بین شهروندان به منظور استفاده از کالاهای تولید داخل برنامه ریزی وجود داشته باشد، زیرا در استان مرکزی همه این اقدامات می تواند علاوه بر رشد اقتصادی رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت وجود برند برای معرفی کالاهای تولیدی به ویژه در استان مرکزی ادامه می دهد: وجود برند می تواند علاوه بر معرفی صحیح به مصرف کننده، در زمینه تولیدات صادرات محور نیز نقش اساسی ایفا کند. توسطی ادامه می دهد: کیفیت برخی از کالاهای تولید داخل در بسکمک از موارد مرغوب تر از کالاهای خارجی است که توجه به مسأله برندسازی می تواند معرفی کالاها به مردم و تشخیص نوع کالا را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک می افزاید: با توجه به وجود ظرفیت های تولیدی بسیار زیادی که در استان وجود دارد داشتن برند برای کالاهای تولیدی داخل استان ضروری است و دولت و مسئولان استانی باید در این زمینه گام های جدی تری بردارند و شرایط لازم برای عرضه و تبلیغ کالای داخلی را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

  • ضرورت وجود برند برای کالاهای تولیدی

یک استاد دانشگاه و دکترای اقتصاد در استان مرکزی با اشاره به دلایل مختلف در زمینه استفاده نکردن از کالاهای تولید داخل می گوید: این که تولیدات داخل از کیفیت و مرغوبیت مناسبی برخوردار نیستند قبول ندارم و این مسأله نمی تواند دلیل اصلی استفاده نکردن از کالاهای تولید داخل باشد. علیرضا مهدی خانی بیان می کند: در این بخش مشکل اصلی در زمینه حمایت نکردن از تولیدات داخل نبود برند برای تولیدات داخل است و همین مسأله سبب شده مردم خرید کالاهای درجه پایین دارای برند را به کالاهای مرغوب بدون برند تولید داخل ترجیح دهند. وی ادامه می دهد: تصوری که در مورد مرغوب نبودن کالاهای داخلی برای مردم ایجاد شده، با فرهنگ سازی و بعد از آن ایجاد برند برای کالای تولیدی می تواند اصلاح شود. زیرا بسکمک از کالاهای تولید داخل دارای مرغوبیت و عمر مفیدتری نسبت به کالاهای تولید خارج هستند.

این استاد دانشگاه و دکترای اقتصاد استان مرکزی می افزاید: از پیامدهای نبود برند می توان به این نکته اشاره کرد که کالای تولیدی مفهوم رقابت و کاربرد خود را در زمینه ارتقای کیفیت از دست خواهد داد. زیرا یکی از پایه های رقابت افزایش کیفیت است که این مهم قطعاً از طریق برند ایجاد می شود. مهدی خانی اظهار می کند: اگرچه باید در زمینه برندسازی یک کالا تبلیغات انجام شود، اما به دلیل بالا بودن هزینه های تبلیغات و نبود یک ساز و کار منطقی و مناسب در این بخش نتوانسته ایم به خوبی پیشرفت داشته باشیم. وی بیان می کند: در استانی مانند مرکزی که در همه زمینه های صنعتی، تولیدی، کشاورزی و... دارای ظرفیت است وجود برند برای کالاهای تولیدی یک ضرورت است. زیرا این اقدام می تواند به رونق تولید و افزایش اشتغال و حتی صادرات تولیدات استان کمک کند. بنابراین مسئولان مربوطه باید در این بخش با جدیت بیشتر و برنامه ریزی هدفمندتری گام بردارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4255

به "مهجوریت کالاهای تولیدی مرکزی در نبود برندسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهجوریت کالاهای تولیدی مرکزی در نبود برندسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید