عربستان: بیماران خود را هم از کانادا خارج می کنیم

به گزارش طفره، ابسته پزشکی عربستان در آمریکا و کانادا گفت که این کشور تمامی برنامه های درمانی اتباع سعودی در کانادا را متوقف و کوشش می نماید بیماران خود را از بیمارستان های این کشور خارج کند.

عربستان: بیماران خود را هم از کانادا خارج می کنیم

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش ایرنا، فهد بن ابراهیم التمیمی در بیانیه ای، اضافه نمود: در راستای تصمیم دولت برای توقف تمامی روابط با کانادا، بیماران سعودی هم به خارج از این کشور انتقال داده می شوند.

در ادامه تنش میان عربستان و کانادا خبرگزاری دولتی عربستان (واس) هم ساعاتی پیش گزارش داد: در ساعات آینده دولت اتاق عملیات برای پیگیری و تصمیم گیری درباره اتباع خود در کشور کانادا تشکیل خواهد داد.

روز دوشنبه و در پی درخواست کانادا برای آزادی فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان، ریاض سفیر خود را از اوتاوا فراخواند و سفیر کانادا را نیز عنصر نامطلوب معرفی کرد.

ریاض به سفیر کانادا 24 ساعت فرصت داده تا خاک عربستان را ترک کند.

عربستان همچنین خاطرنشان کرد تمامی تبادلات اقتصادی و تجاری خود با کانادا را نیز متوقف می نماید. این در حالی است که عربستان اکنون یکی از بزرگترین بازار های صادراتی کانادا در دنیا به شمار می رود.

وزارت خارجه کانادا به تازگی با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از بازداشت فعالان مدنی در عربستان، خواهان آزادی فوری چند فعال حقوق زنان شد که در زندان های سعودی به سر می برند.

کریستیا فریلند وزیر خارجه این کشور نیز در توییتر خود از بازداشت سمر بدوی و نسیمه الساده ابراز ناخرسندی کرد.

دولت سعودی در ماه های اخیر شمار زیادی از استادان دانشگاه، شاعران، مبلغان و تجار را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و روانه زندان کرد که موجی از نگرانی را در میان سازمان های حقوق بشری برانگیخته است.

سازمان عفو بین الملل نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه ای خواهان فشار جامعه دنیای بر دولت عربستان به منظور خاتمه دادن به سرکوب ها و آزادی زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی شد.

همزمان با تشدید تنش، خطوط هوایی عربستان هم خاطرنشان کرد از دوشنبه آینده 13 اگوست (22 مرداد) تمامی پرواز های خود از مبدا و به مقصد کانادا را متوقف خواهد نمود.

در تازه ترین تحول مبارک العصیمی وزیر آموزش و پرورش سعودی در توییتر خود نوشت که عربستان تمامی برنامه های آموزشی و بورسیه و تبادل دانشجو را با کانادا متوقف می نماید.

وی اضافه نمود که ریاض 7 هزار دانشجوی بورسیه خود در کانادا را به کشور های دیگر همانند انگلیس، آمریکا، استرالیا و نیوزلند خواهد فرستاد.

اقدام عربستان علیه کانادا با حمایت امارات عربی متحده، بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همراه بود، اما قطر دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه ای اظهارات دبیرکل این شورا در حمایت از اقدام های ریاض را مواضع شخصی او خواند و از آن اعلام برائت کرد.

تصمیم دولت عربستان برای ادامه تنش با کانادا در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب از تماس این کشور با کانادا و عربستان اطلاع داد و گفت: از دو طرف خواسته ایم که مشکل بین خود را به وسیله دیپلماتیک حل نمایند.

صدور بیانیه آتشین دولت عربستان و تعلیق مناسبات دیپلماتیک دو کشور در شرایطی است که عربستان یکی از بزرگترین بازار های صادراتی کانادا در دنیا به شمار می رود. برای نمونه، در سال 2016، حدود 45 درصد از مجموع صادرات کانادا به عربستان را تانک، خودرو های زرهی و سایر ادوات نظامی تشکیل می دادند. در همین مدت، 98 درصد واردات کانادا از عربستان نیز شامل نفت خام و سنگ مس بود.

عربستان همچنین از سال 2016 حدود 6 میلیارد دلار در کانادا سرمایه گذاری نموده است. از ابتدای امسال میلادی نیز کانادا مجموعا 1.4 میلیارد دلارِ کانادا کالا به عربستان صادر نموده و حدود 2 میلیارد دلارِ کانادا نیز از این کشور محصول وارد نموده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4615

به "عربستان: بیماران خود را هم از کانادا خارج می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان: بیماران خود را هم از کانادا خارج می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید