طرز تهیه لواشک زردآلو خانگی و تصویری به 4 روش

به گزارش طفره، زردآلو یکی از میوه های پرخاصیت فصل تابستان است که با آن می توانید هم مربای زردآلو درست کنید هم از آن برای تهیه یک لواشک خوشمزه بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای زردآلو و بعلاوه خواص زردآلو را مرور نموده بودیم و اینجا و در ادامه این مطلب می خواهیم طرز تهیه لواشک زردآلو خانگی به روش های مختلف را آنالیز کنیم.

طرز تهیه لواشک زردآلو خانگی و تصویری به 4 روش

مواد لازم برای تهیه لواشک زردآلو خانگی

  • زردآلو 2 کیلو
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه لواشک زردآلو با نور خورشید

1. شستن و نصف کردن زردآلو

اولین مرحله از طرز تهیه زردآلو این است که همه زردآلوها را بشویید، نصف کنید و هسته های آن را خارج کنید.

روی یک ورقه پخت بزرگ زردآلوها را سمت بالا قرار دهید و همه آن ها را در دمای 400 درجه فارنهایت به مدت 15 دقیقه بپزید سپس از از فر خارج کنید و بگذارید خنک گردد. البته می توانید به جای قرار دادن زردآلوها در فر کمی آن ها را بپزید.

2. پوره کردن زردآلو

بعد به صورت دسته ای به مخلوط کن یا غذاساز منتقل کنید و تا زمانی که پوره یکدستی به دست آید، آن را هم بزنید و خوب میکس کنید. حالا به پوره 1یک دوم پیمانه شکر یا به دلخواه بیشتر و کمتر اضافه کنید و هم بزنید تا شکر خوب در پوره حل گردد.

3. خشک کردن لواشک

آخرین مرحله از طرز تهیه لواشک زردآلو درست مثل طرز تهیه لواشک آلبالو این است که پوره آماده شده را به ضخامت مناسب بر روی یک کاغذ روغنی بزرگ یا ورقه پخت پخش کنید، کاغذ را کمی از لبه خارج کنید. سینی را در زیر نور آفتاب بگذارید تا زمانی که وقتی به آن فشار می آورید دیگر چسبناک نباشد. اگر هوا گرم باشد و آفتاب خوب به سینی بخورد معمولا بعد از یک روز تا 2 روز به طور کامل خشک می گردد.

طرز تهیه لواشک زردآلو در فر

یکی دیگر از روش های تهیه زردآلو این است که آن را در فر سریع خشک کنید. تهیه لواشک زردآلو در این روش درست مثل بالاست یعنی باید پوره را آماده کنید و بعد در سینی فر به ضخامت مناسب بریزید و به جای در معرض نور خورشید قرار دادن، سینی را در فر بگذارید. در این حالت فر باید از قبل با دمای 200 درجه فارنهایت گرم شده باشد و بعد سینی را به مدت یک ساعت و نیم تا سه ساعت بسته به ضخامت لواشک قرار دهید.

زمانی لواشک شما آماده است که وقتی مرکزش را فشار می دهید دیگر به انگشتانتان نمی چسبد. آن وقت لواشک را از فر خارج کنید و در کیسه های مناسب بسته بندی کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو ترش

ابتدا میوه را بشویید و آماده کنید بعد آن را در مخلوط کن بریزید و بگذارید تا یک دست پوره گردد. حالا برای آن که زردآلو رنگ خودش را حفظ کند و اکسیده نگردد و مقداری هم ترش گردد به آن آب لیمو اضافه کنید.

سپس آن را روی یک ورقه پخت که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، پهن کنید. از یک کاردک بهره ببرید و سعی کنید تا حد ممکن آن را روی سینی قرار دهید اما اجازه ندهید مخلوط به لبه های سینی برسد. حالا این لایه لواشک را یا با نور خورشید خشک کنید یا در فر بگذارید و اجازه دهید به مدت 4-5 ساعت در فر باشد تا خشک گردد.

بعد آن را خارج کنید و اجازه دهید خنک گردد و سپس آن را به صورت نواری برش دهید و در ظرف دربسته نگهداری کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو خشک

برای تهیه لواشک زردآلو خشک یا همان لواشک قیسی باید ابتدا قیسی ها را خوب بشویید و بعد آن را همراه یک نصفه لیوان آب داخل قابلمه بریزید و بگذارید در حرارت میانه له گردد. بعد شکر و نمک را اضافه کنید و خوب مواد را میکس کنید و در نهایت از صافی رد کنید. سپس مایه آماده شده را روی یک سینی که کیسه فریزر رویش کشیده اید بریزید و بگذارید در معرض نور خورشید باشد تا رفته رفته خشک گردد. لواشک قیسی شما آماده است. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه لواشک زردآلو

تهیه لواشک کار سختی نیست اما فوق العاده مجذوب کننده است. بنابراین اگر فرصت کردید و هر نوع لواشکی را در منزل تهیه کردید خوب است نکات و فوت وفن های آن را هم بدانید.

طرز تهیه لواشک با میوه خام یا پخته

همان طور که در بالا مشاهده کردید ما در تهیه لواشک زردآلو، میوه را بدون پختن پوره کردیم تا هم طعم و مزه و رنگش عوض نگردد هم خاصیت زردآلو از بین نرود. اما یکی از رایج ترین روش های تهیه لوشک از جمله طرز تهیه لواشک آلبالو این است که میوه را ابتدا بخارپز کنید تا کمی نرم گردد و بعد میکس و خشک کنید. بهتر است اگر مثل نمونه های بالا از میوه خام استفاده کردید در نگهداری آن در فریزر یا یخچال غافل نشوید.

فقط حواستان باشد طبع زردآلو سرد و تر است پس بهتر است برای تعدیل طبع آن همراه با چیزهایی مصرف شوند که طبع گرمی دارند.

میوه بی پوست یا با پوست؟ کدام مناسب تهیه لواشک است؟

گرفتن پوست هم کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید لواشکتان خیلی یکدست باشد بهتر است پوست آن را بگیرید یا در مرحله آخر حتما از صافی رد کنید. اما باز هم تاکید می کنیم که این تنقلات خوشمزه می توانند خواص بیشتری داشته باشند پس چون پوست این میوه فیبر بالایی دارد بهتر است پوستش را هم برای تهیه لواشک تان بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 26142

به "طرز تهیه لواشک زردآلو خانگی و تصویری به 4 روش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لواشک زردآلو خانگی و تصویری به 4 روش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید