طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی

به گزارش طفره، ماموران آتش نشانی شهرستان بهشهر از دودکش منازل به صورت رایگان بازدید می نمایند تا مردم این زمستان را با شادی به بهاری گرم تبدیل نمایند.

طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی

به گزارش خبرنگار از ، مسمومیت با مونواکسید کربن یا گازگرفتگی، مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک کربن مونوکسید ایجاد می گردد.

این مسمومیت که به وسیلهٔ انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال اغلب در فصل زمستان به دلیل مسدود بودن دودکش یا تهویهٔ یک مکان رخ می دهد طوری که مونوکسیدکربن منتشر شده از موارد مذکور امکان خروج نمی یابد و با انتشار در محیط سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می گردد.

علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی است که شامل سردرد، سرگیجه و سوزش چشم می گردد.

منواکسیدکرین گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و زغال چوب حاصل می گردد و چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیر محرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می دهد.

مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) می تواند سبب سردرد، گیجی، قرمزی لب و ناخن ها و باریک بینی (که در آن همه چیز را در اطراف به مانند تونل می بینید) گردد.

جولان قاتل نامرئی در مازندران

علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: 36 نفر از ابتدای سال جاری تا 5 بهمن ماه بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال که 14 نفر بود، 157 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه 27 نفر از فوتی ناشی از گازگرفتگی در مازندران آقا و بقیه خانم بودند، اضافه نمود: با وجود هشدار های مکرر همچنان با افزایش رو به رشد مسمومیت با گاز منواکسید کربن در استان روبرو هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: شهرستان های آمل با 7 و نکا با 5 نفر بیشترین فوتی و شهرستان های سوادکوه و نور هر کدام با یک فوتی مسمومیت با گاز منواکسید کربن به ثبت رسید.

عباسی با اشاره به بومی بودن 19 نفر از کل فوت شدگان، اضافه نمود: پنج روز اول بهمن با 8 مورد، آبان با 7 مورد بیشترین فوتی در ماه به ثبت رسید به طوری که ماه های تیر، شهریور و مهر گزارشی از مسمومیت با گاز به ثبت نرسید.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: با توجه به اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عمدتا در نیمه دوم سال به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می یابد لذا به هموطنان توصیه میگردد ضمن استفاده از وسایل گرمازا، به توصیه های ایمنی در مورد سالم بودن اتصالات و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و کنترل جهت خروجی گاز مونواکسید کربن اطمینان حاصل نمایند.

وی اضافه نمود: اطلاع رسانی و آگاهی عمومی به شیوه های مختلف می تواند برای کاهش تلفات انسانی بسیارموثر باشد و رسانه ها می توانند نقش ویژه ای در اطلاع رسانی و کاهش تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کرین ایفا نمایند.

طرحی برای پیشگیری از گازگرفتگی در بهشهر

سراجی مدیرعامل آتش نشانی شهرستان بهشهر با بیان اینکه طرح بازدید رایگان از دودکش بخاری منازل در بهشهر در حال انجام است، گفت: طرح بازدید رایگان از دودکش منازل از 30 مهر ماه سال جاری شروع شد و تا سرانجام اسفند ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به استقبال نکردن مردم از این طرح اضافه نمود: مردم بهشهر برای بهره مندی از این طرح با شماره 27533 تماس بگیرند و یا به وسیله سامانه پیامکی 500022125 نام و نام خانوادگی خود را ارسال نمایند.

سراجی گفت: در طرح بازدید رایگان از دودکش موارد ایمنی دیگر هم آنالیز می گردد.

مدیرعامل آتش نشانی شهرستان بهشهر اضافه نمود: پس از هماهنگی همکاران با افراد حتی در ساعت های غیراداری هم بازدید از لوازم گاز سوز منازل انجام می گردد و هیچ هزینه ای برای مردم ندارد.

طرحی برای آنالیز همه لوازم گازسوز

یکی از شهروندان بهشهری گفت: به سامانه پیامکی آتش نشانی بهشهر مشخصات خود را ارسال کردیم و 2 روز بعد یک آتش نشان برای آنالیز به منزلمان آمد.

وی اضافه نمود: پس از آنالیز مامور آتش نشانی متوجه ایراد در نوع دودکش بخاری منزلمان شدیم و باید برای برطرف نقص آن اقدام کنیم.

این شهروند بهشهری گفت: در این طرح بازدید رایگان علاوه بر دودکش بخاری، از همه لوازم گازسوز مانند آبگرمکن هم بازدید می گردد.

یکی از آتش نشان های شهرستان بهشهر می گوید: در این طرح بازدید رایگان از لوازم گازسوز، استقبال شهروندان خیلی کم است.

وی اضافه نمود: بیشتر حوادثی که ما اعزام می شویم به علت دودکش های نامناسب بخاری ها است و یک لحظه غفلت جان چند نفر را در یک خانواده می گیرد.

طرح بازدید رایگان از دودکش بخاری علاوه بر بهشهر، در شهر های قائم شهر و بابلسر هم در حال انجام است تا مردم استان این زمستان را با شادی به بهاری گرم تبدیل نمایند.

گزارش از: سیده حکیمه موسوی ازنی

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 1417

به "طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرحی رایگان برای پیشگیری از گازگرفتگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید